ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björkstedt  (läst 1213 gånger)

2012-10-04, 08:59
läst 1213 gånger

Utloggad Claes Björkstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 07:18
    • Visa profil
Släkten finns diskuterad på ett flertal ställen och det är dags att koncentrera den fortsatta diskussionen (tack för påpekandet Camilla). Senast har intressanta iakttagelser noterats av Vincent under Skedevi (E), men jag kommenterar dessa här.
 
Som Camilla mycket riktigt skriver är Lars Björkstedt son till Margareta Elisabet Goode (Gade, Gadde, Gadde). Efternamnet stavas olika på olika ställen. Lars f. 1767, St. Malm, var mjölnardräng i Norrköping antagligen hos den tio år äldre brodern Johan Eric. Lars dör 17 febr. 1795 och bör vara den Lars som Vincent ser i Norrköpings rådhusrätt och magistrat FIba:48 (1795-1795) Bild 449 / sid 891.
 
Margareta Elisabet G. bor enl mantal hos sonen i N-ing fram till sin död 1789 och bör, trots namnförändringen,  vara den som omnämns som Catharina Goode, död 19 mars 1789, 63 år, se Norrköpings S:t Johannes C:6 (1781-1804) Bild 165 / sid 317. Men vem är Anna B. som dör 31 mars några rader nedanför?  
 
Vincent noterar helt rätt att man på samma uppslag som man finner Lars också finner en Anna Greta B. död januari. Emellertid kan jag inte återfinna henne i dödboken för vare sig S:t Johannes eller Olai, märkligt och vem är hon? Har kanske Camilla koll på Anders  J. dotter Anna f .1747? (Den Anna Greta som Camilla nämner var mycket riktigt hustru till mjölnaren Johan Eric men lever fram till 1804, så det kan inte vara denne Anna Greta).

2012-10-04, 09:19
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
En länk till Skedevi-diskussionen under Läshjälp:  
 
 
I den aktuella familjen kommer namnet Björkstedt från Björkviks socken i södra Södermanland.
Mjölnaren Erik Björkstedt, som senare var verksam i Stora Malm (D), föddes 1726 3/8 i Askarbol, Björkvik och var son till Anders Jonsson och Kerstin Persdotter. Eriks bror Anders Anderssons döttrar tog också namnet Björkstedt.
 
 
Häromdagen träffade jag på en Björkstedt från Björkvik utan någon synbar koppling till nämnda familjekrets. Jag gick igen diverse osorterade papper som legat bortglömda i min klädkammare i närmare ett decennium. Anteckningen är inte komplett , men torde röra ett s k bördsbrev.  
Guldsmedsgesällen Sven Björkstedt omnämns i renoverad dombok, Södermanlands län, 97. Jönåkers häradsrätt, 1749 24/2. Enligt notisen, där han märkligt nog kallas Sven Nilsson Björkstedt (troligast är nog att jag riktigt nickade till vid min avskrift) var han född 1711 16/10 i Björkvik och son till Sven Jönsson och Brita Johansdotter, båda avlidna. Han återfinns också i Björkvik C:2 angivet datum, men fadern heter Jöns Svensson, och var skräddare i Hagstugan. Föräldrarna gifte sig 1700 16/12 i Björkvik, och Brita kom då från Brännkärr där hon enligt Björkvik AI:1 förefaller ha varit dotter till Johan och Cecilia. Jag har inte utforskat Brännkärrsfamiljen.

2013-02-06, 06:42
Svar #2

Utloggad Margareta Ekblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2018-01-19, 07:12
    • Visa profil
Har en Anna Christina Björkstedt född 1794 i Nyköping, far Carl B och mor Anna Catharina Fransdotter Anjou f 1760-09-18 Skogen, Valö fs,(C). Har de någon anknyting till Björkstedtarna här?
 mvh Margareta Ekblad

2018-11-22, 18:21
Svar #3

Utloggad Claes Björkstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 07:18
    • Visa profil
Har en Anna Christina Björkstedt född 1794 i Nyköping, far Carl B och mor Anna Catharina Fransdotter Anjou f 1760-09-18 Skogen, Valö fs,(C). Har de någon anknyting till Björkstedtarna här?
 mvh Margareta Ekblad



Hej Margareta, Jag har stött på dessa namn och namnet Anjou i olika sammanhang men aldrig lyckats hitta det samband som ryggraden säger borde finnas. Nyköping är dessutom en ort som annars förekommer i Björkstedtska sammanhang.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna