ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blumenthal  (läst 3146 gånger)

1999-08-12, 15:00
läst 3146 gånger

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Jean Bolten dog våren 1970 och var född omkring 1891. I unga år var han sjöman. Bosatt i Stockholm hela livet f ö, växte upp på Karlbergsvägen. Den s k delsbostintan Stina Blumenthal, som berättade hälsingehistorier på Skansen på 30-talet, var hans faster.
Tacksam för alla upplysningar om hans släkt.

1999-08-13, 14:33
Svar #1

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Sitter för närvarande på Gotland och har därför inte tillgång till alla papper. Kan dock konstatera att Blumenthal ligger tämligen nära mig. Min morfars mor hette Mathilda Blumenthal-Boltenstern. Historien är den att hon tillkom vid en flyktig förbindelse mellan en major Turow Gustav Boltenstern och Anna-Maria Natalia Schönbeck. Anna-Maria gifte sig sedan med en Gustav Mauritz Blumenthal. En halvsyster till min morfars mor blev den av dig nämnda Delsbostintan.
 
Återkommer i ärendet då jag har mer att komma med.

1999-08-24, 22:50
Svar #2

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Återkommen från Gotland har jag rotat i mina lådor. Allt är nedpackat pga ombyggnad. Hittade dock lite gamla fotografier som eventuellt kan sprida lite ljus. Är dock dåligt uppdaterad på denna gren.
 
Jag fann bland annat ett foto föreställande Claes August* Blumenthal född 13 december 1858. Halvbror till min morfars mor Mathilda Blumenthal-Boltenstern. Vad jag fått mig berättat för länge sedan så tog denna August namnet Bolten då han skulle till Amerika. Troligeb inspirerades han av sin halvsysters namn. Vad jag vet så hälsade min morfar på sina kusiner Bolten i NY på 60-talet. Brev som skrevs från Amerika finns i mina gömmor. Vad jag vet så hade denna August en dotter i sitt första äktenskap. Hon hette Anna Tora Bolten. Jag hittade också en bild på en Harry Bolten. Bilden är tagen i NY i början på 1900-talet.
 
Om detta sprider lite ljus eller bara skapar ytterligare förvirring återstår att se. Skall dock rota vidare i lådorna.

1999-09-03, 12:15
Svar #3

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Tack Stellan Rasmusson för intressanta kommentarer. Det verkar väl som om denne Claes August Blumenthal skulle kunna vara far till Jean Bolten och Anna Tora Bolten en syster? Vet Du om August var gift fler ggr el hade fler barn överhuvudtaget?
Jag har hört att namnet Bolten skulle ha tagits i samband med en resa, så det stämmer ju. Det vore också intressant att få veta lite mer om de där släktingarna i New York; finns några kvar i livet nu?
En korrigering: Jean Bolten växte inte upp på Karlbergsvägen i Stockholm, som jag först skrev, utan på Östermalm. Ej heller är det säkert att han var sjöman någon period i sin ungdom - han kan ha varit på sjön som passagerare, enligt min mor. Han skall i ungdomen ha företagit en resa till Brasilien, där fadern skall ha vistats då.
Denne Jean Bolten bodde på äldre dagar under lång tid inneboende hos min mormor på Rörstrandsgatan i Stockholm efter ett av allt att döma mycket äventyrligt liv. Jag växte själv upp i samma hus och hade mycket kontakt med honom; dock var han förtegen om sin bakgrund!
Intressant om Du rotar vidare i lådorna! Tack på förhand. Hälsn Elin Ericson.

2000-09-15, 22:21
Svar #4

Eva Landoff

Ni vet mer än jag om släkten Schönbeck- Blumenthal?
Berätta mera. Min mormor föddes i Stockholm c:a 1873 på Högbergsgatan. Fader Mauritz Blumenthal  
moder Anna Maria Schönbeck enligt min moder. Enligt kyrkobokföring  föräldrar okända.

2000-09-18, 08:36
Svar #5

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Eva
 
Om du tittar på följande sida så kan du se vilka föräldrar Anna Maria Natalia Schönbeck hade. Att hon anges tillsammans med Turow Gustaf Boltenstern i min sammanställning beror på ett så kallat snedsteg som skedde i Helsingborg 1856 med resultat 1857, min morfars mor. Anna Maria Natalia Schönbeck ligger begraven på Norra kyrkogården, Solna, kvarter 19 har jag för mig. Återkom om du vill veta exakta lokaliseringen av hennes grav (där ligger även en del av hennes barn begravda)
 
Jag har även fotografier av henne.
 
http://home4.swipnet.se/~w-46318/pucko/1771.htm
 
 
Hälsningar
 
Stellan Rasmusson

2000-09-20, 22:58
Svar #6

Kjell Hagberg

Elin-Stellan-Eva,
 
En farfars syster till mig, Henrietta Wilhelmina f.Hagberg i Sthlm(Ni) år 1862, gifte sig med Claes August Blumenthal. Nedanstående källa kallar honom först Schönbeck sedan adopt. Blumenthal och sist Bolten efter biologisk far! (kanske ej helt sant om jag förstår tidigare inlägg rätt).
 
Giftemålet (hustru nr 2) ägde rum i Sthlm(Kat)år 1898 varefter de jämte 2 söner emigrerade till N.Y. och tog sig namnet Bolten.
 
Källa: Carl-Gerhard Schönbecks artikel i Svenska Släkter I:2 1985: Hagberg från Taxinge.
Se sid 132 tabell 42 samt not nr 24 på sid 135.
 
Jag kan bidra med att kopiera ett tidningsurklipp med Claes Augusts dödsannons från 1916 om någon är intresserad. Jag vet tyvärr inte från vilken tidning det är taget.
 
MVH,
kjell.hagberg@haninge.mail.telia.com

2000-11-28, 23:34
Svar #7

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Hej
 
Återkommer till detta ämna då jag äntligen har börjat packa upp mina gamla papper. Dock har jag blivit tilldelad ett litet pannrummet, vilket gör att genomgången av 6 kartonger tar tid. Jag har nu funnit bland annat en bouppteckning som bringar viss klarhet i släktskapen (även för mig).
 
Bouppteckningen avser en fröken Sofia Wilhelmina (Wivi) Blumenthal, född 30 april 1861, ogift avliden (man menar här att hon inte hade egna barn) död 30 september 1929. Hon lämnade såsom arvingar:
1. systern Matilda Wilhelmina Alexanderson, född Blumenthal (stämmer icke i och för sig, hon föddes som oäkta barn av Anna Maria Schönbeck och major Turow Gustaf Boltenstern (han hade allt som allt 7 oäkta barn enligt hans egna brev som jag har i min ägo). Hon använde sig av namnet Blumenthal-Boltenstern som ogift. Detta var min mf m)
2. systern änkefru Annie Andr?, född Blumenthal
3. systern änkefru Thyra Cecilia Karlsson,född Blumenthal
4. brodern köpmannen Max Blumenthal
5. systern Rosa Angelika Sundberg, född Blumenthal
6. avlidne brodern Moritz Blumenthal i äktenskap med Ida Gawell-Blumenthal (Delsbostintan, min kommentar)
     födda barn:
a) dottern Anna Brita Sofia Blumenthal,
b) sonen Sven Gustaf Moritz Blumenthal,
c) sonen Erik Oskar Martin Blumenthal,
d) sonen Håkan Albert Blumenthal,
e) dottern Inga Margareta Blumenthal,
f) sonen Kjell Hans Edvard, omyndig .... och
7. avlidne brodern August Bolten från Amerika, barn:
a) sonen Jean Bolten
b) dottern Ruth Thomas Ward
c) sonen Harry Bolten
 
Ni kan själva stämma av tidigare inlägg mot detta. I takt med att jag gräver vidare så meddelar jag eventuella fynd. Jag tänkte också lägga ut fotografier av de personer som jag stöter på. Jag tror att det finns lite i gömmorna.
 
Mvh
 
Stellan Rasmusson

2001-01-10, 01:19
Svar #8

Adam Katzeff

Hej alla!
 
För er som är intresserade av Moritz Blumenthals bakgrund kanske hans medborgarrättsansökan på Riksarkivet i Stockholm innehåller spännande information. Enligt registret till medborgarrättsansökningar (som finns på mikrofich på Riksarkivet) sökte M. Blumenthal från Preussen svenskt medborgarskap år 1860, ett ärende som var uppe i Justitiedepartementet den  20 mars detta år.
 
Medborgarrättansökningarna, alltså konseljakten och inte själva beslutet, innehåller ofta intressant information om den ansökandes bakgrund.
 
Med vänliga hälsningar
 
Adam Katzeff
Malmö

2010-01-06, 12:21
Svar #9

Utloggad Hans Hugo Nilson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-10-28, 11:41
    • Visa profil
Forskar i familjen Blumenthal,
Moritz Blumenthal, född 1835 i Pritzwalk (Pritzevolk), Preussen, Tyskland, av judisk släkt;
från ca 1863 sammanboende i Stockholm och från 22/12 1876 gift med Anna Maria Nathalia Schönbeck, f. 1836 i Göteborg.
Barn: Gustaf Moritz, f. 1864-07-20 i Stockholm (Maria)
      Anna Maria Nathania, f. 1871-11-15 i dito
      Thyra Cecilia, f. 1873-01-21 i dito
      Julius Maximilian, f. 1874-09-01 i dito
      Rosa Angelika, f. 1877-07-24 i dito
 
I familjen finns även tre barn från Anna Maria Schönbecks första äktenskap, med Axel Martinus Wingstedt:
 
      Nathalia Wilhelmina, f. 1857 i Helsingborg,
      Clas (Claës, Klas) August f. 1858 i Helsingborg,
      Sofia Wilhelmina, f. 1861 i Alingsås.
 
Jag har uppgifter om Anna Maria Nathanias efterkommande. Hon gifte sig med Peter Andreas (Andreassen) André, f. 29/8 1863 i Kristiansand, Norge (grundare av Sidenhuset i Stockholm), och fick med honom barnen Arne och Irma. Arne André blev morfar till min hustru.
Tacksam för uppgifter om övriga efterkommande av familjen Blumenthal, samt tips om hur jag kan finna Moritz Blumenthals anor i Tyskland.

2010-01-06, 12:55
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sonen Gustaf Moritz blev läkare och gifte sig med den på sin tid mycket kända sångerskan och berättaren Ida Gavell, som var känd som Delsbostintan.
 
Ättlingar
Gustav Morits Blumenthal
 
 
 
   Gustav Morits Blumenthal. Född 1864-07-20 Stockholm (AB) 1). Död 1923-04-12 Stockholm (AB) 2).
 
   Familj med Delsbostintan Ida Albertina Gawell (Född 1869-11-04 Arbrå (X) 1). Död 1953-05-14.)  Skilsmässa 1921-11-03 3).
 
   Barn:
   
   1 Anna Brita Sofia Gawell (Blumenthal). Född 1899-11-28 Jacob och Johannes, Stockholm 1). Död 1979-07-12 St Göran, Stockholm (AB).
   2 Sven Gustaf Morits Blumenthal. Född 1901-01-09 Klara, Stockholm (AB) 1). Död 1978-05-09 St Göran, Stockholm (AB).
   3 Erik Oskar Martin Blumenthal. Född 1902-06-02 Klara, Stockholm (AB) 1). Död 1977-09-15 Råsunda, Solna (AB) .
   4 Håkan Albert Blumenthal. Född 1904-03-21 Klara, Stockholm (AB) 1). Död 1993-03-13 Lidingö (AB) .
   5 Inga Margareta Blumenthal. Född 1905-06-15 Klara, Stockholm (AB) .

2010-01-13, 10:08
Svar #11

Utloggad Hans Hugo Nilson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2020-10-28, 11:41
    • Visa profil
Hjärtligt tack för informationen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna