ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boestadius  (läst 1159 gånger)

2015-11-14, 17:49
läst 1159 gånger

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej,
 
Detta är svar på en fråga från Krister Frank, ställd under rubriken ”Johan Bures släktbok”, men jag tyckte att svaret passade bättre under rubriken ”Boestadius”, så därför börjar jag en sådan tråd här.
 
Jag har i alla mina sökningar, bland annat de jag skrev om under ”Johan Bures släktbok” avseende bland annat Johan Persson Kenicius, inte hittat något om syskon eller föräldrar till Petrus Jonae Boestadius (bl.a. kyrkoherde i Estuna sn, Stockholms län i slutet av 1600-talet).
 
Det enda jag hittat som kan liknas vid ledtrådar är följande, men det leder inte till några slutsatser om släktskap:
 
Enligt Knut Nilsson Lenæus, i Delsbo Illustrata (1764) skrev magister Elias Petri Ruth följande om Boestadius i sin oration på National Conventet i Upsala 1715: Petrus Jonæ Bostadius, Söderhamnensis, primum Verbi Divini Minister in Delsbo, sed postea Prapositus & Pastor in Æstuna. Vir in seria & jocos artifex. Kanske kan detta tolkas som att han kom från Söderhamn, och det är också en uppgift som anges i flera andrahandsdokument. Jag har letat i mantalslängder för Söderhamn för den aktuella tiden, men inte hittat några ledtrådar.
 
I brev och andra samtida dokument skrivs hans namn oftast som Boestadius och Bostadius, men även Bestadius förekommer. Jag uppfattar det som att han själv skrivit sitt namn som Bostadius där oe är ihopskrivet, kanske i betydelsen ö. Det skulle kanske kunna betyda att han själv ansåg att han hette Böstadius? Å andra sidan skriver Knut Nilsson Lenæus i Delsbo Illustrata (1764), vars farmors farfar ärkebiskopen Johannes Canuti Lenaeus var gift med Boestadius hustrus faster Catharina Kenicia, att han hette Bestadius, men skref sig ock på sistone Bostadius - kanske hade Knut Nilsson Lenæus hört detta från släktingar?
 
Petrus Jonae Boestadius använde i vissa brev ett sigill med någon sorts vapenmärke. Sammanlagt har jag hittat sex brev med dessa lacksigill - två på Riksarkivet (Eder, Prästeder, volymerna 8 och 16) och fyra på Landsarkivet i Uppsala (Uppsala Domkapitels arkiv, volym E V 31:1 samt volym E VI 5:1).
 
En sak jag stött på, som kanske inte har någon som helst koppling, är att det i Early Modern Letters Online (http://emlo.bodleian.ox.ac.uk/) finns ett brev från en Peter Boestadius 1630-10-19 (skrivet på latin till G.J. Vossius). Kanske finns ett släktskap, eller så är det en tillfällighet att det är samma efternamn.
 
Kanske kan man tänka sig att namnet Boestadius/Böstadius har en koppling till någon by eller liknande, och de platser jag i så fall hittat med sådana namn är Boestad i Nydala sn i Jönköpings län, i Boestad i Nottebäck sn i Krobobergs län, och i Bösta i Umeå landsfg i Västerbottens län. Jag har gått igenom kyrkoräkenskaper och mantalslängder från dessa socknar (i den mån det finns), men utan att hitta någon ledtråd.
 
Det finns rätt många brev och mötesprotokoll i Uppsala Domkapitels arkiv (i Landsarkivet i Uppsala) där Petrus Jonae Boestadius figurerar, och i Riksarkivet finns någon prästed bevarad. Det är ofta kopplat till tjänsteansökningar, men eftersom han verkade i Delsbo under häxprocessernas tid på 1670-talet, och hade en aktiv del, finns också mycket om det. Det finns en del att läsa om detta i Maria Wallenberg Bondessons ”Religiösa konflikter i norra Hälsingland 1630-1800” (2003, Acta Universitatis Stockholmiensis, Stockholm studies in history) och i Marie Lennersands och Linda Ojas ”När oväsendet tystnat, Efterspelet till uppror och religiösa konflikter 1670-1800” (Opuscula Historica Upsaliensia 32). Där finns även gott om källhänvisningar.
 
///
Sven-Åke Eriksson

2021-01-01, 22:59
Svar #1

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Hej

I nedanstående domboksnotis från hösttinget i Rogsta 1679 finns ledtrådar till hans ursprung. Slutsatsen torde bli att Petrus Jonæ Boestadius (Bæstadius), kyrkoherde i Estuna och tidigare komminister i Delsbo, är bördig från byn Bästdal i Rogsta socken och att fadern heter Jon Eriksson. Det verkar dock inte finnas någon Jon Eriksson i mantalslängderna för Bästdal, så troligen är det fadern som är född i Bästdal och sonen är född i Söderhamn som andra källor indikerar.

"Comminister i Dilsbo Wällärde H:r Peder Bæstadius igenom sin skrifwelse till Landzskrifwaren Johan Broman klandrade efter det arf som efter hans Sal. Fader Syster Hustro Gölug Ersdotter i Bästdahl som barnlös dödde och ehuruwähl Hustro Giölug gifwit sig till Sysslings hoos Erich Olofsson i Bästdahl, förmehnar han icke all egendomen wara förtärd, icke eller war hon lagliga opbudin: Lars Arfwedsson i Fläsbro som var Bytesman wijste wittna att Hustro Giölug sielf budet sig till Erich Olofsson och der emot honom all egendomen oplåtet; Så emädan Erich Olofsson icke hafwer henne efter lag opbudit altså kan hennes Disposition icke gillas, efter den af Erfwingarne klandras, doch gafs Erich Olofsson i befallning att noga optechna hwad han på henne kostat hade, det som då öfwerblifwer bör Erfwingarne tillställas men på widrig händelse att egendomen icke skulle tillräckia, måge Erfwingarne kostnaden opfylla, efter dhe Fader Systrens giorde förordning klandrat hafwa."
Källa: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3162 (1679) Bild 3540 / sid 340

2021-08-04, 16:17
Svar #2

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej Jörgen,
Helt klart har du hittat rätt person - tack för att du delat med dig. Jag hade nästan gett upp hoppet.
Kanske kan man tänka sig att fadern Jon och hans syster Giölug var halvsyskon, och att Jon därmed hade annat patronymikon och alltså inte hette just Jon Eriksson? Kanske finns fler domboksprotokoll både tidigare och senare som behandlar ärendet? Jag ska titta vidare på det när tillfälle ges.
///
Sven-Åke

2021-08-11, 16:20
Svar #3

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej,
Jag hittade denna uppgift i Svea-Hovrätt--Advokatfiskalen-Gävleborgs-län-X-EXIe-3159-1677-Bild-2540-Sida-244, avseende 27 november 1677. Där verkar det finnas en Jon Ersson i Bästdal. I en snabb, inte helt kvalitetssäkrad, genomgång av domböcker och mantalslängder är detta den enda Jon Ersson jag hittar i Bästdal kring på 1650-, 1660- och 1670-talen. (Däremot finns en Jon Nilsson på 1650-talet - i mantalslängderna 1655 och 1656 samt i domböcker 1658 och 1659.)
///
Sven-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna