ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boije  (läst 1401 gånger)

2009-08-20, 12:51
läst 1401 gånger

Utloggad Thomas Strindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 22:35
    • Visa profil
    • www.thompabompa.net
Jag är på jakt efter en helt annan guldsmed som jag har svårt att få grepp om.  
 
Nåväl; Johan Boije är född på Gräsö den 19 mars 1807. I HFL kallas han till en början Jan, medan Boije verkar vara ett senare taget namn. Hans far heter troligen Sigfrid Ersson så han borde väl då kunna gå under namnet Sigfridsson. Eftersom en hel del kyrkoböcker för Gräsö brunnit upp går det inte att lista ut när han flyttar därifrån. Dock återfinns guldsmed/Juvelererare med detta namn i Stockholm (varifrån han senare flyttar tillbaka till Gräsö/Vässarö) under perioden 1835 till 1847.
 
Johan säger upp sitt burskap någon gång 1845
 
Men vem kan veta mer om honom; var och när började han utbilda sig till guldsmed?
 
Så om någon har lite mer information om Johan Boije / Jan Sigfridsson skulle jag vara väldigt tacksam.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2009-08-20, 21:05
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Johan Boije kom till Stockholm tidigare än 1835. I de avskrivna inflyttningslängderna för Nikolai fs (Storkyrkofs) i Stockholm finner man Guldsmedslärlingen Johan Boije, född den 19/3 1807 i Gräsö fs.
 
Detta är en avskrift som sagt var och man får inget exakt inflyttningsdatum eller var han inflyttade från, dock en hänvisning. Du skall finna honom i Nikolai inflyttningslängd, 1822-1827, sid 328.
 
Hoppas detta dig leder bakåt till när han påbörjade sin utbildning.
 
Mvh Helene
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2009-08-22, 13:50
Svar #2

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Inga egentliga uppgifter om Johan Boije, men några allmänna tips.
 
I Kungliga Bibliotekets handskriftsavdelning finns Stockholms guldsmedsämbetes handlingar. Dessa handlingar var inte filmade när jag kontrollerade uppgifter för perioden 1670-1710 för mer än 15 år sedan och jag känner inte till om de är filmade/skannade idag.
 
I Inskrivningsböckerna antecknades mästarna och vilka lärlingar som de skrev in. För lärlingarna fanns uppgift om hur lång tid de skulle lära och ofta (inte alltid) från vilken socken de kom. I de In- och utskrivningsböcker jag läste så fanns inget register över lärlingarna.  
 
Vid inskrivningen skulle bördsbrevet visas upp. Ansökan om detta gjordes vid häradsrätt respektive rådhusrätt. Ibland står det vid ansökan i häradsrätten hos vilken mästare den unge mannen skulle lära. Mina upplännningar som skulle bli hantverkare var omkring 14-18 år vid inskrivningen hos en mästare. Så ett tips är att läsa domböckerna för Frösåkers häradsrätt 1821 till 1825. Om du hittar honom inflyttad i Nikolai tidigast 1822, så bör också bördsbrevsansökan finnas tidigast 1822 i Frösåkers häradsrätt. Fast ansökan kan även göras senare under utbildningen.
 
När det gäller burskap i Stockholm, så skulle ansökan göras hos Stockholms handelskollegium. Tidigare fanns borgarböcker i Stockholms stadsarkivs expedition. Det är ett register och man får där uppgift om vilket datum som burskapet beviljas. Man bör självklart kontrollera i handelskollegiets protokollsvolym just det datumet, eftersom det där kan finnas uppgifter som inte finns i registret. Det är okänt för mig hur långt fram i tiden borgarböckerna sträcker sig.
 
Hälsningar
Karin
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2009-08-24, 15:21
Svar #3

Utloggad Thomas Strindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 22:35
    • Visa profil
    • www.thompabompa.net
Helene och Karin;  
Tack för hjälpen! Det är några steg på vägen till att få tag på honom :-)
Som alltid när det gäller ovanliga typer av handlingar, det är inte alltid helt lätt att veta var man ska börja.
 
/thomas
 
Inlägget har flyttats hit 2012 23/6 från Yrken » Yrken F-I » Guldsmed. /Moderator Yrken

2014-03-15, 16:16
Svar #4

Utloggad Sven Borg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 882
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:58
    • Visa profil
    • www.borgfamilien.com
Johannes Andreas Boje, f. ca. 1759, d. ca. 1807, Sjötullbokförare og LAndtulls Wagtmästare i Varberg.
Gift med Severina Fredrika Borg (1764-1809)
5 barn:
Henrietta, f. 11.12.1788 Alfshög
Carl Johan, f. 26.9.1791, d. 4.10.1794 Alfshög
Otto Philip, f. 1.7.1794 Alfshög
Anna Maria, f. 20.5.1797 Alfshög
Johan Lorentz, f. 9.10.1801 Varberg
 
4 gjenlevende barn er nevnt i morens bouppteckning Varbergs rådhusrätt och magistrat FIIa:2 (1801-1810) Bild 2920 / sid 565
Den eldste er Henrietta på 21 år.  I bouppteckningen står det også noe om Kronolänsmannen i Falkenberg, som er gift med Severina´s søster.
Det står også noe om Handelsman Leidberg.
Kan barna være overlatt til søsterens familie i Falkenberg?
Trenger litt hjelp til å finne igjen disse.
Noen som kjenner til denne familien Boije?
 
mvh
Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna