ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anker, Jörgen/Jöran, ridfogde omkring 1640  (läst 3319 gånger)

2000-05-24, 00:16
läst 3319 gånger

Eva Leksell

Jörgen (eller Jöran) Anker ska ha varit kunglig ridfogde på Gotland 1638-46. Han gifte sig (möjligen omkring 1635) med Magdalena Jörgensdotter, änka efter Niels Hansen, ridfogde på Gotland. De hade bland annat dottern Margareta född 1638 16/3, troligen på Gotland. (Uppgifterna är från A U Isbergs Bidrag till Malmö stads historia. De flyttade nämligen till Malmö sedan.)
 
Efternamnet kan också ha stavats Ancher. Kan det ha varit ett danskt eller tyskt namn?
 
Är det någon som vet mer exakt vad en ridfogde på Gotland gjorde vid denna tid? I Svenska akademiens ordbok hittar jag följande om ridfogde som kan vara tillämpligt: tjänsteman hos kronan med uppgift att förestå förvaltning och uppbörd samt övervaka skötsel av jordegendomar inom ett visst område.  
 
Vad jag undrar är om det kan finnas något om honom eller henne i gotländska källor. Eller kanske snarare i litteraturen, för jag har inte tid att söka i primärkällor.

2000-05-24, 10:22
Svar #1

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Här något om ridefogdar i allmänhet och Jørgen Ankers i synnerhet.
 
De danska ridefogdarna var en motsvarighet till de svenska befallningsmännen. Vars huvudsakliga syssla var skatteuppbörd. I dagligt tal alltså skattmasar. På Gotland fanns det under perioden 1618-1645 vanligtvis tre ridefogdar som vardera hade ansvar för två sk. settingar. På Gotland hette settingarna, som ocksåp utgjorde domstolsdistrikt, Bro, Rute, Kräklinge, Hejde, Burs och Hoburg.
 
Och så Jörgen.
 
Jörgen Anchers (Ankers, Anncher, Ankersen) dyker upp första gången i källmaterialet som tingsskrivare vid Bro settingsting den 11 maj 1629.
Han var tingsskrivare i Bro och Hejde settingar åtminstone till den 9 maj 1635.  
 
(trots att han alltså själv skrivit de dokument jag hämtat uppgifterna ifrån så stavar han sitt eget namn på flera sätt)
 
Ankers omnämns som ridefogde första gången den 15 januari 1636 i Burs och Hoburg settingar. Den funktionen har han fram till den 31 oktober 1645, fyra dagar efter att svensk militär i enlighet med brömsebroavtalet gått i land i Kappelshamn för att införliva ön med det svenska riket.
 
Jörgen kommenterar faktiskt detta i sitt sista skrivaruppdrag på ön:
 
Ihm
Sagefalld eller wisse paa Kong: Maij:ts wegne ehr wdi Burs och Houburg settinger paa Gulland wdi dette halfue aar at beregne fra Philippi Jacobi dagh 1645 och thil den 31 october indtedt falden formedelst suenschens hastig anchomst. [.]  
 
Wisbye den 31 october 1645
Jórgen Annchers E[gen] hand
 
Jag skulle nog gissa att Jörgen var dansk på grund av sitt skrivaruppdrag som ju bör ha krävt åtminstone hyggliga danskkunskaper. Men säker kan man ju aldrig vara.
 
Mvh/JL
 
Jo, jag hittade en Frederich Anchers som tillförordnad skrivare i Hoburg och Burs settingar 1640-1641. Ev. släktskap till Jörgen dock oklart.
 
Källor: Visborgs lens lensregnskaber 1600-1645 i Rigsarkivet, Köpenhamn (och på Film i Visby landsarkiv)

2000-05-24, 22:41
Svar #2

Eva Leksell

Tänk att jag fick svar direkt - och så utförligt och intressant. Det där hade jag aldrig hittat fram till utan din hjälp, Jens. Ett stort tack.
 
Nu förstår jag plötsligt varför Jörgen Anker dyker upp i Malmö just 1646. Han måste helt enkelt ha blivit förflyttad till det då ännu danska Skåne när svensken tog över Gotland. Men det dröjde ju inte så länge innan Skåne blev svenskt också. Eftersom han  blivit rådman 1655 var han nog med när borgmästare och råd svor svenske kungen trohet 1658 (i mars tror det var). Karl X Gustav bodde under sitt uppehåll i Malmö samma år i en fastighet som Jörgen Anker ägde. (Ur Isbergs bok.)  
 
Det var bra att få veta vad en dansk ridefogde var. Ridefogde/befallningsman var han nog i Malmö också, för i Malmö S:t Petri dödbok 1706 20/5 (när hans dotter Margareta begravdes) står det befallningsman herr Jöran Anker om honom. Det verkar som om han kallas Jörgen under dansktiden och att det sedan blir Jöran. När han skriver sitt namn Ankers och Ankersen kanske det tyder på att Anker bara var ett förkortat patronymikon. Han dog antagligen 1659 och hustrun Magdalena Jörgensdotter dog i maj 1666.
 
Jag har kontakt med en dansk som också kommer att uppskatta uppgifterna om Jörgen Ankers tid på Gotland.

2000-07-10, 00:14
Svar #3

Ole Plannthin

Hej Eva!
 
Jeg har forsket meget i slægten Ancher, der er en stor og kendt slægt på Bornholm. Den omfatter blandt andet Poul Ancher, der 1658 var en af lederne i opstanden mod svenskerne på øen.
 
Poul Ancher var søn af Hans Poulsen Ancher ( født 18/12 1603, Starup Sogn i Sønderjylland, død 4/6 1655 i Östre-Hoby i Skåne), der var præst i Östre-Hoby i Skåne.
 
På internettet kan du finde oplysninger om bornholmske slægter og dermed også om slægten Ancher på adressen http://www.kofoed.org/.
 
Du kan også få yderligere oplysninger fra min egen slægtstavle ved at skrive til mig på e-mail adressen otp@adm.ku.dk.

2000-07-15, 12:08
Svar #4

Eva Leksell

Det var intressant att se alla dessa Anker. Tack för tipset. Kanske finns det ett samband, men det blir nog svårt att hitta det. Om jag skulle ramla över något hör jag av mig till dig.

2000-07-18, 23:56
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Stimulerad av denna rikt belönade fråga om en ridfogde på Gotland, undrar jag om någon känner till något eller har någon idé om härkomsten av en annan ridfogde (åtminstone under 1624-1625), nämligen Hercules Briant. Jag vill då genast säga att jag känner till de gängse spekulationerna och sagorna om honom - jag tänker nu närmast konkret på varifrån han kom 1620, då han gjorde sin entré på Gotland. Jag antar att han kom från en annan del av Danmark och knappast kan ha varit obemärkt där, med tanke på den snabba karriären på Gotland och den uppenbara frändskapen med Christoffer Ulfeldt.  
 
Jag har börjat leta i länsräkenskaperna, men Danmark är ju stort...
LOE

2001-09-01, 17:02
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Paul Ancar/Anchersen/Ancharius var far t ovannämnda Hans Poulsen Ancher. Han hade dessutom tre söner, som jag inte vet namnet på födda 1599-1607 i Starup. Någon av dem kan vara den Jörgen, som blir fogde.
Namnet Jörgen återfinns på bl a Pouls makas bror, som också var präst, samt på dessas morfar, också präst, i Tönder.
 
Jag har också i släkten en möjlig dotter t fogden Jörgen:
Hille Jörgensdotter Anker född 1650, d 1710, gm Jöns Roth/Rodh/Roed/Roede, handlare i Malmö.

2001-09-02, 09:10
Svar #7

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Ankerforskare !
Einar Bager hette en välkänd Malmöforskare och han har efterlämnat en mycket stor samling på Malmö Stadsarkiv. Bland annat har han gjort så kallade familjelappar där han har försökt pussla ihop de olika Malmöpersonerna. Bland dessa lappar hittar jag följande om Jörgen Anker.
Jörgen Anker, död 1659, rådman i Malmö. Ägde och bebodde gården nr 213. J:A: var 1645 bosatt i Köpenhamn (bpt 1646 nr 717); hans broder Fredrik Anchers nämns 1657 (Rd 1657 19/2).
 
Gift med Magdalena Jörgensdotter (i hennes 2:a gifte), dotter till borgaren i Malmö Jörgen Nielsen och Helle Christensdatter.
Magdalena var gift 1:a med Niels Hansen, ridefogde på Gotland och i detta äktenskapet fanns två kända barn:
Hans Nielsen och Karen Nielsdatter. Karen var gift med borgaren i Malmö Hans Jörgensen Holst.
 
Jörgen Anker och Magdalena hade barnen:
Nils Anker, borgare i Malmö.
Poul Anker, levde 10/10 1664. Gift med Mette.
Margareta Anker, gift 1:o med handlanden i Malmö Isak von der Thij, gift 2:o med handlanden i Malmö Henrik Glörfelt.
Hille Jörgensen, gift 1:o med Jöns Nilsson Roth, gift 2:o med handlanden i Malmö Hans Cortsen Walkeling.
Magdalena Jörgensen, gift 1:o med handlanden i Malmö Fadder Davidsen Möller, gift 2:o med Frans Schröder.
 
Hoppas att det var några nyheter. Mycket mer finns säkert att hitta i Einar Bagers samling vilken jag varmt rekommenderar.
Niklas Hertzman

2001-09-07, 17:19
Svar #8

Eva Leksell

I Malmö stads krönikebok (del 1?) och Bidrag till Malmö stads historia 2 a och 2 b av A U Isberg står en del om Jörgen Anker. Bland annat att han blev invald i Knutslaget i Malmö 1646 och att han blev rådman den 1 maj 1655. Av barnen står bara Hille, Margareta och Nicolas (nämnd 1662 21/8). Magdalena har jag hittat jag i Einar Bagers Malmöhistoria i sten, del 1, där det står att hon finns med i en gravställeslängd i S:t Petri.  Och efter Hille Jörgensdotter Anker, f 1650 17/7, d 1710 25/3 Malmö S:t Petri, finns en bouppteckning (Malmö stadsarkiv, enligt register).
 
Einar Bagers samling låter som ett bra tips. Tack, Niklas. Får se om jag får tid och möjlighet att kolla den någon gång när jag är i Malmö. Vet du vad ”bpt 1646 nr 717” syftar på? Och ”Rd 1657 19/2”?
 
Brodern Fredrik Anchers skulle faktiskt kunna vara samma som skrivaren på Gotland som Jens Lerbom nämner.
 
Jörgen Anker var förresten minst av allt en motståndsman, han var bland de Malmöborgare som tjänade pengar på att göra affärer med svenskarna (Malmö stads historia del 2).

2001-09-07, 18:08
Svar #9

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Eva !
bpt 1646 nr 717 betyder säkert bouppteckning 1646 nr 717. Det finns en del tidiga bouppteckningar i Malmö. Vidare tror jag att Rd 1657 19/2 är en hänvisning till Rådhusrättens dombok nämnda datum.
Jag skall se om jag hittar något annat av intresse. Jag håller ögonen öppna efter Anker.
Niklas Hertzman

2001-09-07, 20:01
Svar #10

Eva Leksell

I och för sig misstänkte jag nog att bpt kunde betyda bouppteckning, men jag fick inte ihop det med att Jörgen Anker själv dog ungefär 1659. Det låter lovande att han kan finnas med i någon annans bouppteckning, men jag ska inte hoppas för mycket eftersom Bager inte verkar ha hittat någon mer släkt till honom. Får höra om stadsarkivet i Malmö kan hjälpa till.
 
Lite märkligt låter det att någon som var i Visby så sent som den 31 oktober 1645 skulle ha lyckats komma med senare samma år i en bouppteckning i Malmö. En sjöresa från Visby till Köpenhamn tog väl sin tid den också.
 
Nu ser jag att årtalet för Magdalena Anker i gravställeslängden inte kom med sist - 1666 ska det vara.
 
Verkligen hyggligt av dig, Niklas, att hålla utkik.

2013-05-16, 22:14
Svar #11

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Fråga om jag har rätt om släkten Ancher, Jag har en anmoder Abela Poulsdotter Ancher, hon är vad jag förstår det dotter till Poul Ankersen född på Själland och död 1618 i Köpenhamn. Vad jag vet hade hon syskonen Mads, Henrik och Ingeborg, Fanns det fler syskon i denna familj?
Det finns en Poul Hansen Anchersen född 1570 i Starup, Jylland kan han ha nåt med denna släkt att göra?
Fanns det fler Anchersläkter en denna eller är alla släkt på nåt vis?
Men framför allt vad finns det för källor på detta?
 
Med vänlig hälsning Sebastian

2013-05-16, 22:22
Svar #12

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
En annan uppgift jag sett är:
 
Poul Hansen Anchersen (1570 - 1635)
b. abt 1570 at Starup, Jylland  
m. (1) 29 Jul 1595 Cathrine Frederichsdatter (1578 - 1600)  
m. (2) 12 Dec 1602 Marine Pedersdatter Hegelund (1584 - 1660)  
d. 27 Oct 1635 at Starup, Jylland aged 65  
 
Parents:  
 
 Hans Ivarsen Anchersen (1527 - 1602)  
 Rachel Ivarsdatter Ravn (1533 - 1611)  
 
Children (15):  
 
 Ivar Poulsen Anchersen (1596 - )  
 Hans Poulsen Anchersen (1597 - 1630)  
 Ancher Poulsen Anchersen (1599 - 1626)  
 Hans Poulsen Anchersen (1603 - 1655)  
 Jørgen Poulsen Anchersen (1605 - )  
Carsten Poulsen Anchersen (1607 - )  
Cathrine Poulsdatter Anchersen (1608 - )  
Margrethe Poulsdatter Anchersen (1610 - )  
Rachel Poulsdatter Anchersen (1613 - 1693)  
 Abel Elisabeth Poulsdatter Anchersen (1615 - )  
 Peder Poulsen Hegelund (1618 - )  
 NN Poulsdatter Anchersen (1620 - 1620)  
 Marine Poulsdatter Anchersen (1621 - )  
 Frederich Poulsen Anchersen (1627 - )  
 Agnethe Poulsdatter Anchersen (1627 - 1629)  
 
Men jag har ingen anning om den stämmer från http://www.bornholm-stamtavle.dk/stamtavle/jochum/HTMLFiles/HTMLFiles_107/Poul_H ansen_Anchersen_P2327.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna