ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Andersdotter Bergmans ursprung  (läst 505 gånger)

1999-01-04, 01:01
läst 505 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag söker föräldrar och mer uppgifter om Anna Andersdotter Bergman som levde under början av 1700-talet i Tummelbos i Levide sn. Hennes make var bonden i Tummelbos, nämndemannen Ingemund Christensson, son till Christen Eliasson Meisen och dennes hustru Maria Persdotter. Dessa uppgifter har jag funnit i en sockenbok om Levide socken. Dock hittar jag inget mer om Anna och hennes ursprung. Känner någon till detta?
 
Samtidigt kan jag passa på att fråga efter ovannämnde Christin Eliasson Meisens mor som jag inte känner till. Christens far ska vara bildhuggaren Elias Meisen, bosatt i Tummelbos. Elias var också stenexportör, och i en uppsats av Richard Steffen kallad ”Stenhuggarverket” handlar kapitel 4 om just honom.
Henrik Mosén

1999-02-25, 07:26
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Uppgifter enl Burs C:2
 
1715-04-23
Meisen, Christian, Levide, Danneman
Maria Persdotter Stånga, Båtsmansänka
Trolovning i Stånga. Bröllop i Levide
 
men detta kanske du redan visste.

1999-04-12, 19:47
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Olle!
 
Jag kände inte till detta om giftet, så det var en klart intressant uppgift. Tydligen finns det böcker i Bur så det ska kanske gå att hitta mer uppgifter om Marias tidigare gifte och kanske hennes ursprung.
 
Du kanske känner till mer om detta?
 
PS Att jag inte sett ditt svar tidigare beror på att jag nog var borta kring den 25:e...
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna