ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bramford  (läst 1001 gånger)

2000-07-14, 02:48
läst 1001 gånger

Marie Lundblad

Min dotter Sophie som är en Bramford, har börjat intressera sig för sin släkt på fädernet.
Hennes farfar Per Bramford f.1932 var maskinchief.
Farfarfar var kapten Ernst Bramford 1884-1942, han gick med sitt fartyg i havet under kriget.
Slutligen farfarfarfar Jöns Peter Nilsson 1841-1940, skeppare och redare. Är det möjligen någon som har seglat med dessa herrar eller har någon aning om vilka skepp de var på. De var hemmahörande i Arild och Helsingborg. Jöns Peter hade mycket affärer ihop med Banck-familjen i Helsingborg, som även fanns i Brunnby socken. Dessa två sjömanssläkter var ingifta i varandra. Har även försökt ta reda på Ernst sista resa när de blev torpederade men det verkar svårt.

2001-01-13, 16:22
Svar #1

Utloggad Per-Olof Cederberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-10-01, 13:45
    • Visa profil
Ernst J.F. Bramford omkom då S/S C.F. Liljevalch från Stockholm torpederades 1942-08-18 utanför Västerviks skärgård.
Se bokverket Svenskt sjöfolk i krig och fred, band 1, utgiven 1949.

2001-02-04, 12:30
Svar #2

Marie Lundblad

Jag tackar för upplysningen.  
I Helsingborg står en staty uppsatt för de sjökaptener som blev torperderade under kriget, men tyvärr har Sjömanskyrkan slarvat bort pärmen med alla uppgifter.

2004-08-05, 15:38
Svar #3

Bo Folkvi

Hej, Marie!
 
Om Du fortfarande är intresserad av sjökapenen Jöns Petter Nilsson från Arild så kontakta mig så kan jag förmedla en del material om denne driftige person. Han tillhör en gammal Arilds-släkt med anknytningar åt olika håll.
 
Bo Folkvi
Arild

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna