ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Braselius  (läst 680 gånger)

2005-06-07, 22:09
läst 680 gånger

Erika Gidlund

Hej  
Enligt uppgifter som jag tagit del av så ska Braselius vara ett Båtmans namn.  
Min morfars farfars farfar hette Mats Matsson Braselius och var född 1789. Men hur jag än kollar så finns det namnet inte någonstans... det är möjligt att jag gjort en felstavning. Hur som helst... är det någon som känner till detta Namn Braselius??  
Mvh  
Erika Gidlund

2005-06-08, 07:48
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Erika,
hittar bara en person med detta namn i folkräkningarna: Kajsa Lotta Braselius f. 1815 i Bjurholm, Västerbotten. 1870 och 1880 bosatt i Nordanås, Bjurholm, med make födorådstagare Sven Svensson f. 1808 i Bjurholm. 1890 är hon änka och födorådstagerska i Örträsk, Västerbotten. 1900 finns hon inte med.
 
På cd:n Sveriges befolkning 1970 finns elva personer med namnet, alla i Göteborgs och Bohuslän. Men det bör vara nytaget (troligen efter Brastad där flera är födda), eftersom den äldste är född så sent som 1933.
Hälsar vänligen
Maud

2005-06-08, 13:05
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Erika  
 
I Databas Kråken (gratis web-versionen) finner Du honom med föräldrar - se  
www.sikhallan.com/PersonregWEB/B.htm och Brasselius Mattsson Matts * 23/8 1789 i Nordmaling  
 
Namnet stavas nog på lite olika sätt - både i källorna och av andra...
 
Mvh /StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna