ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Breider  (läst 830 gånger)

2000-12-09, 03:25
läst 830 gånger

Utloggad Jane Åhmark-Vikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-03-09, 23:31
    • Visa profil
Är det någon som vet något om dessa Breider??? Har hört utav andra att dessa möjligen härstammar från Tyskland.
Min Mfmmfm är Greta Lisa Breider född 1791 i Avesta, hennes far är Anders Breider Crongjutare drängen född 1759 i Avesta. Anders far heter också Anders Breider född 1733 i Avesta, hans far heter Jan Breider(på ett ställe stod det också Breidars), han är född i Avesta när vet jag icke men gifte sig 1729 med en kvinna född 1698. Mer vet jag icke, eftersom jag inte kan komma längre ner. Inte kan jag komma i kontakt med andra som söker Breider heller, verkar inte finnas några. Men jag hoppas att jag kanske kan få några tips från några. Mina Breiders verkar i alla fall ha jobbat på bruket här i Avesta.  
Jane

2000-12-09, 21:49
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Uppgifter om personer med namnet Breider, Brejder, Bregder etc förekommer på några ställen i Petrus Norbergs omfattande historik Avesta under kopparbrukets tid, del 1-2 (1224 sid, 1956).

2000-12-10, 12:09
Svar #2

Utloggad Jane Åhmark-Vikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-03-09, 23:31
    • Visa profil
Hej Torsten!
            Tack! Jag har också läst dom böckerna. Har dom här hemma. Bor ju själv i Avesta.

2006-05-20, 11:35
Svar #3

Daniel Sandberg

Hejsan! Mitt namn är Daniel Sandberg och jag har släktforskat. Detta var mycket intressant att läsa eftersom det överensstämmer med vad jag kommit fram till (visste inte att Anders Breiders pappa hette Jan). Greta Breider (som sedan tog namnet Sandberg) är min mormors farfars farfars farmor. Greta Sandbergs mamma hette Margareta Breider (Olofsdotter innan hon gifte sig med Anders). Tack så mycket, jag utbyter gärna mer information för släktforskningens syfte.
Med vänliga hälsningar Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna