ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brenner  (läst 1190 gånger)

2002-07-23, 21:48
läst 1190 gånger

Emil Stenhammar

Jag finner det motiverat att diskutera denna stora finska släkt här, då många av dess medlemmar varit bosatta i  Sverige.
Har tidigare förgäves sökt efter föräldrarna till Catharina Brenner, d. 1698. G. m. Lars Skraggensköld, f. 1644 d. 1707 2/2, kamrerare över postväsendet etc.
(Elgenstierna VII, s. 314; Rolf Lagerborg: Ur en värmlandssläkts öden, s. 62-63).
 
Har nu emellertid funnit tre band av Kapten Oscar Fredrik Strokirk: Kultur- och personhistoriska anteckningar, Örebro 1918. I band 2, s. 104, står Catharina upptagen som yngsta barnet till rådmannen i Stockholm Knut Henriksson Brenner och Carin Mårtensdotter. Inga källor finns angivna. Är Strokirks uppgifter trovärdiga? Har någon utförligare uppgifter om detta?

2002-07-23, 22:31
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Emil, det finns en bok, sammanställd av den flitige Elgenstierna, som heter ungefär Stockholms borgmästare och råd (utkom nog ca 1923) och som innehåller biografier över Stockholms rådmän, och där bör ju denne Brenner finnas med. Jag är i Värmland nu och har inte tillgång till boken här, tyvärr.
 
Strokirk är i allmänhet tillförlitlig, så vitt jag vet.

2002-07-24, 18:21
Svar #2

Emil Stenhammar

Elisabeth, den heter Stockholms rådhus och råd; festskrift utgifven till minne af nya rådhusets invigning hösten 1915. Del 2 som innehåller biografiska notiser kom kanske ut något senare, men det är alltså ungefär samtidigt som Strokirks verk. Knut Henriksson finns biograferad i del 2, men någon dotter Catharina finns inte med. Jag har funnit brister i Elgenstiernas uppgifter om andra, så kanske kan detta gälla även i det här fallet?
 
Jag skall kolla Stockholms tänkeböcker, men jag har för mig att utgivningen inte hunnit till de år som kan vara intressanta.

2002-07-24, 21:27
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det finns en omfattande släktbok, där bl.a. släkten Brenner finns med. Ja, det är möjligt att den t.o.m. huvudsakligen handlade om släkten Brenner; jag minns inte exakt, det var ganska länge sedan jag såg den. Men det inte precis ny. Jag kan tänka mig att den är skriven under 1900-talets första hälft. Jag vill minnas att den går ganska många generationer såväl framåt och bakåt, gren för gren, generation för generation.

2002-07-24, 21:39
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Emil, tack för att du kom med bättre uppgifter än de jag plockade ur minnet (som är bra, men kort). Blandade ihop rådhuset med Stadshuset, därför det felaktiga årtalet. Tänkeböckerna finns tryckta till ungefär 1630.
 
Har du kollat Fredrik Fryxells uppgifter om släkten Skragge?

2002-07-24, 22:42
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Boken jag syftade på heter: Slägterna Brenner i Finland av Magnus Brenner, tryckt 1912.
 
Där återfinnes på sid. 19: Knut Brenner, Henriks son (1587-1641) rådman i Stockholm, g 1621 m Karin Mårtensdotter (d. 1678) Tre barn nämnes: Beata Margaretha, g 1642 m Henrik Ausius (1603-1649), professor i Uppsala, Mårten (1626-1673), revisionssekreterare i Stockholm och Christina (d 1682) g 2 ggr m handlande och borgare i Stockholm, 3:o m Olaus Bratt (d 1692), prost i Vasa och Mustasaari.
 
Men ingen dotter Catharina nämnes. Sonen Mårten har en dotter Catharina Margaretha (1665-1735), g m Adolf von Snoilsky (1664-1728) överste. Någon annan lämplig Catharina förefaller inte heller nämnas i verket.
 
Med tanke på att Knut Brenner dör redan 1641, och hans barn förefaller vara födda på 1620- och 1630-talen, verkar denna Catharina, g m Lars Skraggensköld, f 1644, vara ungefär en generation för ung för att passa in i sammanhanget. Annars är det väl inte helt uteslutet att det finns familjemedlemmar som är okända för författaren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna