ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brenöe / Brennöe  (läst 549 gånger)

2004-01-06, 09:59
läst 549 gånger

Lotte Brenöe A Höyer

Hej
Mitt namn är Lotte Brenöe A Höyer, är dansk men är född i sverige av invandrade föräldrar.
Jag fick i min hand en släktbok gjord i danmark på just namnet Brenöe. Alla med namnet i danmark härstammar från en enda man Petter Nielsen Brennöe, född i Halland, Sverige ca år 1700.
Han fick borgarskap som Segel, flagg & Kompassmagermester den 10 mars 1755 i Köpenhamn.
Hans första barn är fött 1735 på Nyhavn no 65.
Han var gift med Anne Kirstine Cristiansdatter Snitkier, var och när vet jag ej, ej heller om hon är dansk eller svenskfödd.
 
Jag undrar nu om just namnet Bren(n)öe, finns det här i Sverige, vart kommer det ifrån i Halland.
(Ön Brännö finns ju i Göteborgs skärgård och där har jag letat men inte funnit honom född.)
Jag har totalt slut på ideer.......
Tips önskas.
 
MVH Lotte

2004-01-06, 10:30
Svar #1

Lotte Brenöe A Höyer

Namnet Brenöe, Brennöe, vart kommer det ifrån??
 
Detta namn är nedärvt i Danmark av Petter Nielsen Brennöe f ca 1700 i Halland, Sverige. Gift med Anne Kirstine Cristiansdatter Snitkier förmodligen i Köpenhamn där han är bosatt på nyhavn no 65 fram till sin död.
 
Vart kommer detta namn ifrån!  
Platsnamn blev ofta till efternamn i Danmark.
 
Tips önskas !!!
 
MVH Lotte
 
Mer info kan ni få på  
http://www.brenoe.tk
 
 
(Frågan också uppe under Metodfrågor - undvik att ställ i stort sett samma fråga på flera håll samtidigt.) //Anbytarvärden

2004-01-06, 19:13
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Lotte
Enl cd:n Svenska ortnamn finns namnet Brännö i Torup, Hylte kommun, Halland.  
Mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna