ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broke / Brokius  (läst 1636 gånger)

2005-06-25, 17:12
läst 1636 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Smol Ups II sid 404 finns en ganska fyllig redogörelse för sedermera komministern i Sandhem (c:a 1640) och kh i Härja c:a 1650) Jon Bengtsson Brok[ius].
Stod 1638 under namnet Joen Broke på förslag till khetjänsten i Ölmstad men antogs ej. Erhöll omkr 1640 stommen i Skärstad av Per Brahe. I Växjö stifts HM, under Skärstad, kallas han herr Jon Brocke.
Hans hustru anges i Smol Ups NN. Är det någon som känner till hennes namn?
Uppgifter om Jon Bengtsson Brokes härkomst är givetvis välkomna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-16, 11:39
Svar #1

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Olle!
Roligt att namnet BROKE dyker upp som egen diskussion. Jag har under flera år forskat kring personer som burit detta tillnamn, framför allt under 1500-talet i Småland. I släkt och hävd 2000, s. 41-51 har jag skrivit en uppsats med titeln; Ätten Galle i Sverige. I denna uppsats finns uppgifter om en släktkrets BROKE som rent hypotetiskt KAN ha anknytning till komministern i Sandhem Jon Bengtsson Brok[ius]. Namnet Jon förekommer nämligen bland de Brokar jag berör i uppsatsen och sannolikt även namnet Bengt. Jag återkommer med flera uppgifter längre fram.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2005-08-22, 20:37
Svar #2

Krister Andersson

Hej!  
 
Känner någon till om dessa Broke har släktband till Lars Broke och hans dotter Ingegärd som gifte sig Nils Blåfield? Nils omnämnd 1556, 1562. Sannolikt i trakterna kring i Holma i Ulfsby socken.  
 
/Krister

2005-08-25, 19:36
Svar #3

Rune Johansson

Från Allbo härads dombok den 18 mars 1644 följande mål - med delvis tillrättalagd svenska.
 
Kom för rätte Jöns Broke i Rydh fullmyndig på sin grannes vägnar Sune Sunesson, och tingskötte Niels Kiällsson i Rydh aller den Västregården för vilken Niels haver givit 200 Dr gott mynt, ister 2 lispund, en häst om 5 Riksdaler både med arv och ättleve.
 
Anm: Ryd bör vara barberarebostället i Virestad (G). Namnet Kiäll förknippar jag med denna socken. Kanske denne Niels har släktskap med min ana Kiäll Jönsson i Bäckhult, gift omkring 1695 med Sissa Jonsdotter, hon död 1703 och troligen 3 barn i äktenskapet.
Mvh/ Rune

2005-09-07, 09:47
Svar #4

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Kanske kan nedanstående notis ur Östbo härads dombok av den 9-10/5 1626, tillföra något i detta fall.I min excerpt är stavningen delvis moderniserad, ser jag.
Simon i Nederled och Peder Jonsson i Tostarp kärade till Jöns Jöransson uti Rydh om något arf efter salig mäster Knut i Rydaholm. Jöns är deras syskonbarn och varit deras målsman och de hava syskonskap för samma lösöre arf samt äger Jöns ... Jöran givet af arvet ... samt betalt gälden med Simon och Peder kommer en femte del till af arvet med Måns i Matill. 4 tunnor spannmål gavs Jöns Jöransson till målsmansdömet. Arvet var en (osv)... Protesterades om sin och sin far systers lott Kerstin sömmerska säger sig hava dem givit sin femte del. Rättens mening Jöns giver Simon Peder för allt deras kvota af bemälte arv.
Mäster Knut i Rydaholm är identisk med kyrkoherden Knut Jonsson Broke, död omkring 1619. I landskapshandlingar och på andra ställen i Östbo härads dombok, framgår att Simon i Nederled bar fadersnamnet Nilsson. Observera att Kyrkoherde Knut Brokes var var den Jon Broke som år 1550, enligt tiondelängden, var nominatus på Tostarps södergård i Rydaholms socken. (Släkt och Hävd 2000, s. 41-51). Kan det vara så att Jöns Jöransson i Rydh är samme man som den Jöns Broke i Rydh som är omnämnd i det föregående inlägget? I den släkt som kyrkoherde Knut Broke tillhörde förekom förnamnet Jöran i tidigare led. (se min uppsats i Släkt och hävd 2000). Kan någon kommentera detta?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2005-09-07, 10:24
Svar #5

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
En korrigering som gäller rad 12 i mitt inlägg kl. 09.47.
Skall vara: Observera att Kyrkoherde Knut Brokes far var den Jon Broke som år 1550 ...
Dag

2005-09-09, 12:46
Svar #6

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
För att inte denna Broke-diskussion skall avstanna helt vill jag andraga följande. Möjligen kan texten bli för tung och osammanhängande men jag svarar självklart på de frågor som kan dyka upp:
 
I G. Molins Smolandi Upsalienses, Bd.I, (1593-1625),finns på s. 45 f., uppgifter om en släktkrets med rötter hos bonden Markus i Salevara i Sunnerbo härad (Småland). Enligt Molin, som hämtat uppgifterna fråmn Sunnerbo härads dombok från år 1619, hade denne Markus barnen; Jöran (Kyrkoherde m.m.), Lars, Jon, Halvard, Christian, Per och Gunnar. Sonen Jon har gått att identifiera som fadern till kyrkoherden i Rydaholm Knut Jonsson Broke, död 1619. (SoH 2000, s. 41ff) År 1550 var denne Jon Markusson, enl. tiondelängden, bosatt på Tostarps södergård i Rydaholms socken (Östbo härad) och benämns där Jon Broke. I min uppsats (Ätten Galle i Sverige; SoH 2000)  framkastar jag hypotesen att släktkretsen från Markus i Salevara, agnatiskt skulle kunna tillhöra samma släkt som ätten Galle i Sverige, vars stamfader Jon Markusson vid samma tidpunkt (1550 och några år tillbaka) bebodde Tostarps norregård. Hans Gillingstam, som läste mitt manus - verkade gilla en sådan tanke. Denne Jon Markusson hade söner med namnen Jöran, Gunnar och Per; namn som också förekommer hos Markus i Salevara barn. (Byn Tostarp har och hade 1543 endast två gårdar av skattenatur vilket gör att den också hade en omisskännlig karaktär av släktby)
 
Före och efter Jon Brokes förekomst på södergården 1550 var gården bebodd av andra skattebönder vilkas ättlingar vid ett arvsskifte 1621 (Östbo härads dombok) betalade ättelev till Jon Brokes förmodade barnbarn, Nils och Per Knutssöner och Kerstin Knutsdotter.  
Innan stamfadern till ätten Galle i Sverige, Jon Markusson,  förekom på norregården (1546-1550), var nominatus i skattelängderna 1543-1545, bonden Harald.  
 
År 1621 fick dåvarande rytterikorpralen och sedermera löjtnanten Nils Bengtsson i Lökaryd (Rydaholms sn) genom arv och köp den ena fjärdedelen av Tostarps södergård. Brodern Jöns Bengtsson fick den andra fjärdelen. Den andra hälften av gården överfördes efter samma villkor till Nils och Jöns kusiner Per Haraldsson och Per (sic) Haraldsson. Farfadern till dessa fyra personer var Jöns Haraldsson, skattebonde och av allt att döma också klockare i Rydaholm och under åtskilliga år bosatt på prebendegården Lökaryd i Rydaholms socken. Eftersom namnet Harald varit ovanligt i Östbo härad under denna period är det naturligt att i varje fall misstänka släktskap mellan personer i samma socken med detta namn. Det förefaller därför troligt att Jöns Haraldsson (aprox. född omkring 1520) varit släkt med den Harald som åren 1543-1545 var nominatus på norregården i Tostarp.
 
Namnet Harald förekommer också i släkten Wiesels stamträd. Den förste kände personen i denna släkt var Harald i Almås. Haralds i Almås son, Simon Haraldsson, hade en son som kallades för Måns Brokin. Möjligen finns det därför en koppling mellan den släkt Broke som härstammar från Marcus i Salevara och släkten Wiesel.  
 
Med dessa rader har jag bara velat peka på ett möjligt samband mellan släkten Wiesel och den släkt som härstammar från Markus i Salevara. Möjligen tillhör också ätten Galle i Sverige samma släkter rent agnatiskt. Men tyvärr är källmaterialet nog för tunt för att vi skall kunna dra några sådana slutsatser. Så är det oftast när vi rör oss i den period där landskapshandlingarnas första längder för den årliga räntan började föras. Det är svårt att komma nedanför denna tid när det gäller våra skattebönder.
Dag M. Hermfelt

2005-09-22, 10:55
Svar #7

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Angående Krister Anderssons inlägg av den 22 augusti om Lars Broke:
 
I: Almquist, Johan Axel,. Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630, Bd. 4 (Stockholm 1923), nämns fogden Lars Pedersson Broke, verksam på 1530-talet i sydfinland. Huruvida han var besläktad med de Brokar i Småland, som jag redovisat i mina inlägg, är ovisst och går sannolikt aldrig att belysa. Men vi vet bl.a. från Eric Anthoni?s avhandling om det finska frälset, (Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel (Helsingfors 1970), att frälsemän stationerade på olika uppdrag i Finland, dels oftast hade rikssvensk härstamning, dels att dessa många gånger upprätthöll kontakter med provinser i det egentliga Sverige, inte minst när det gällde giftermål. Det finska frälsets rörlighet var stor under unionstiden.  
    Att Lars Pedersson Broke skulle ha haft släktkontakter i Sunnerbo härad i Småland kan därför inte uteslutas. I mitt ovanstående inlägg av den 9 september nämns skattebonden Markus i Salevara (Sunnerbo hd) som fader till Jon Broke i Tostarp (Rydaholms sn) och farfader till kyrkoherden i Rydaholm/Gällared, Knut Broke.  
    Namnet Markus har vid denna tid varit mycket ovanligt i Sunnerbo härad, åtminstone i provinsens tiondelängder (Se: Fredriksson, Ingwar., Svenska personnamnsstudier, Stockholm 1961), men betydligt mera frekvent i Uppland och i södra Finland(!!). Längre än så kan man för närvarande inte komma i denna fråga.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2013-11-22, 10:29
Svar #8

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Avskrift gjord från rullfilm JR 1869 Tiohärads lagsagas dombok sidan 7 1621 (24 maj)
 
Framträder för Sittande Retten Wellerdh Mann Her Carll i Ryssby och Præsenterade Här i Retten een Lagligh gifwen Pärgaments breff aff Knutt Arfwidsson Heradshöfdingh i Sunnerbo Heradh Dat åhren effter Christi Wår frelsares bördh 1500 å St. Walburgs dagh och förmällte att een Wedh Nampn Swen Broke hade kiöpt och Betallt twå systerdhelar i Skattegårdh i Skeeda gårdh i Ryssby Sochen aff Beskedeligh Man Arfwedh Broke och gifwit honom betalningh tiugu (... ....) I sölff och Penningar. Så efter att ingen uthi dhe tydher 121 åhr hafwa kunnat skäligen quällia eller Lagligen dryffwa samma breff kunde Lagmans Nämpdh och denne Retten icke (uthan) Confirmera och Stadfästa samma Laglige breff efter detta Innehåldh krafftigt wara Efter dätt 1 Cap JordaBalken Intill någon medh bettre skiäll där lagligen dryffwa kan.

2022-08-09, 23:35
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har gjort vissa noteringar här https://forum.rotter.se/index.php?topic=163384.msg1625718#msg1625718
I dem blir det tydligt att Jon Benedicti Broke som fanns i Skärstad var gynnad av greve Per Brahe och senare fick en kyrkoherdetjänst i Västergötland inom grevskapet.
I Smol Ups II 1627 finns Nils Svensson Medelius nämnd. Han kallades enl Håhl 1641 av geve Per Brahe som förste kyrkoherde i det regala pastoratet Frinnaryd - vilket han dock tillträdde senare. Jag möter honom i Adelöv där en av hans döttrar gifter sig med en bonde som snart kommer att omnämnas i en artikel om Ulfsparreättlingar.
Medelius skriver enligt Smol Ups 1628 en sorgevers över Per Olofsson Broke (Smol Ups I sid 249). Det ser ut som även denne Broke var smålänning och kanske studerat i Växjö.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna