ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brunberg  (läst 2212 gånger)

2000-01-05, 22:58
läst 2212 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Jag söker föräldrar till kronobåtsmannen Daniel Brunberg född 1781 okänt vart gift med Karin Mårtensson f. 1774 Nygården Stigsjö(Y)även hennes föräldrar söker jag.
Är också intresserad om det är någon som forskat på deras son Mårten Brunberg f 24/11 1804 gift med Dorothea Jansdotter

2000-01-06, 16:21
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Känner tyvärr inte till något om Daniel Brunberg, men är däremot intresserad av om Du, Bodil, får något napp på Din förfrågan. Detta av anledningen att en av mina anfäder är komministern i Nederkalix, BD, Erik Laurentii Brunberg (1690-1751). Enl Bygdéns herdaminne skall han ha varit född i Bråns by i Säbrå socken, Y, men vad jag förstår av muntliga uppgifter från släktforskarkollegor, skall han inte gå att återfinna i Säbrå församlings kyrkoarkivalier. Ändå förefaller det ju som om det kunde finnas ett släktskap med den Daniel Du omnämner. Kanske kan Din fråga även leda till att vi kan fastställa var Erik är född!
 
Släktforskarhälsningar,
Stefan

2000-01-06, 21:34
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Stefan
Tyvärr tror jag inte det hjälper dig om jag får något napp. Min Daniel Brunberg fick namnet när han antogs som ordinarie kronobåtsman 1798, det fanns ett antal båtsmän i Stigsjö med det namnet, se vidare under allmänt Ångermanland där det finns adress till register över båtsmännen i Stigsjö. När det gäller min Brunberg har jag fått fram att han hette Ersson tidigare.

2000-01-07, 00:52
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Stefan !
Jag kollade via Mormonernas site, familysearch, för att jag blev litet nyfiken på brunbergarna.
Där finns rätt många Brunberg. Du kanske redan har kontrollerat dessa ?
Ett antal av dem återfinns i Säbrå socken, bland annat LARS JOHANSSON BRUNBERG som gifter sig 1723. Vidare ett antal av hans barn. Släktskap bör ju föreligga på något sätt kan jag tro.
Mormonernas website är intressant, jag vill dock varna för att den innehåller en hel del fel. Trots detta är den mycket användbar, bara man är källkritisk vid användningen.
MVH  Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-01-07, 01:09
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Till Stefan igen !
Tittade vidare på vad du skrivit. Bynamnet Brån är nog en indikation på att släktnamnet kan komma därifrån. Bokstaven U uttalades ju O vid denna tidpunkt, samt bokstaven O som Å. Bynamnet kan i sin tur vara en utveckling från Bruns by till Brons by, samt senare till Bråns by. Jag menar då skriftmässigt. Vad tror du ?
MVH   Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-01-07, 01:25
Svar #5

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Stefan!
 
Hur är han letad efter? Han kan ju helt enkelt bara kallas Erik Larsson...och sedan när han blir präst ta namnet Brunberg t.ex. på det sättet som Sven-Ove skriver.
 
Och jag föreställer mig att ett namn typ, Erik Larsson, kan vara svårt att följa, under en tidig period som sekelskiftet 16-1700 är, då det ofta saknas kyrkoböcker, eller är bristfälligt fört, oftast bara fb, db och vb.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-08, 00:55
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sven-Ove o Fredrik!
Jag tror mycket riktigt att Bygdén har gjort samma antagande som Sven-Ove gör beträffande Bråns by och Brunberg - det är detta som ligger till grund för hans uppgift i herdaminnet. Och visst kan den vara riktig. Fredriks konstaterande är också helt riktigt. Det kan vara svårt att finna en Erik Larsson i kyrkoarkivalierna, då de ofta är bristfälliga i denna period. Det är därför intressant att se hur namnet dyker upp på andra ställen i Ångermanland och jag gissar att det är kanske det säkraste sättet att få fatt på Erik Larssons ursprung att försöka följa dessa tillbaka i tiden och se om det går att få fram en ledtråd på detta sätt.
 
Tack för Era synpunkter!
M v forskarhälsningar,
Stefan

2000-05-08, 22:29
Svar #7

Bengt Wikström

Som så ofta finns det även en stor släkt B. i  
Finland , kanske den är bekant !?
 
M.v.h. Bengt W.

2000-08-12, 22:55
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns en by med namnet Brån i Umeå socken i Västerbottens län. När en av sönerna till bonden Lars Svensson i Brån skrivs in i Umeå skola 1727 kallas han för Laurentius L. Brunberg. Vidare antecknas att han rest söderut (ca 1742).
 
Jag kan dock inte hitta någon självskriven kandidat från Brån som fader till komministern Eric Laurenti från Nederkalix trots att namnet Lars var vanligt i Brån.

2001-11-20, 18:58
Svar #9

Peder Andersson

Hej, Stefan & alla andra !!
Jag har missat just denna sida om Brunberg. Jag skrev in en efterlysning av honom i efterlysningar. Där fick jag mycket positiva svar, som kan leda till något närmare. Bara det här med hans patronymikon.....Titta gärna där, men jag tycker att disskusionen bör flyttas hit, eller ?

2001-11-21, 06:41
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
förtydligande - Peders fråga ligger under Ångermanland/Efterlysningar/Erich Laurentius Brunberg's, i Nederkalix, ursprung ??.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-11-21, 13:08
Svar #11

Peder Andersson

Hej, Eva !!
Tack, för din uppmärksamhet....!!
 
 
Mvh,
Peder

2011-09-02, 11:03
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stina Brunberg alt Brunnberg, uppges vara född i 1696-03-16 i Brunna, Kulla, Uppland. Känner någon till henne?
Hon gifter sig med en sadelmakare Petter Burnick från Örebro och bosätter sig i Arboga, där hon dör 1760.
 
Det tycks ha funnits några Brunnberg i socknen vid den här tiden, men jag har svårt att hitta någon Stina/Christina.

2011-10-09, 23:16
Svar #13

Utloggad Bo Stahlbrandt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-02-14, 10:38
    • Visa profil
    • www.stahlbrandt.com
Hej Jan!
 
Anders Erson f 1663 i Stiernholm, Kulla, som är förfadern till alla Brunnbergare från Kulla hade enl min data ingen dotter Stina född 1696. Han en son född detta år. Hans dotter Karin är född 1690, Kerstin 1694, Annika 1697, Anna 1700 och Lisbet 1702.
 
Ngt verkar vara skumt här :-)  
 
Hälsningar
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna