ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruns / Brunsen  (läst 612 gånger)

2000-06-18, 23:13
läst 612 gånger

Eirik Strøm

En liten slekt Brun i Trondheim stammer fra Jacob Bruns/Brunsen, som ser ut til å stamme fra Sverige.
 
Han er født ca 1655/57 og ble trolovet i Orkdal, Sør-Trøndelag 26-7-1696 under navnet Jacob Biunsen Svensk, men kalles deretter i kirkeboken Jakob Hofslettet. I 1701 er Jacob Bruns, 44 år, oppført som husmann og Dragon på gården Hov i Orkdal. Han passer aldersmessig med skipper Jakob Brunsen som begraves 29-5-1743 i Trondheim, 88 år gml., med skifte samme år.
 
Alle opplysninger vedrørende Jacob Bruns(en) og hans avstamning mottas med takk.

2004-09-13, 01:15
Svar #1

Carin Arbman (Kajsa)

Jag vet inte om det kan vara relevant, men jag har en Elisabeth Brunsson, f 1848 i Färgelanda, Älvsborgs län, Dalsland i släkten. Hon var gift med Kyrkoherde Carl Ludvig Grund, f 1830 i Ör, Älvsborgs län, Dalsland (Källa: Sveriges Befolkning 1890). Samma person förekommer i Family Search (Individual Record FamilySearchT Vital Records Index Sweden) och heter då Betty Bransen. Jag tror att Family Search uppfattat namnet lite fel, men Brunsson är inte heller något vanligt namn.    
MVH
Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna