ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn till kyrkoherde Samuel P Sahlmonius i Kräklingbo  (läst 1071 gånger)

2000-08-16, 00:11
läst 1071 gånger

Inger Jans

Finns det någon som forskat om denne S Sahlmonius (1651-1730) barn? Enligt herdaminnet (Visby) hade han sönerna Petrus, Erasmus och Nicolaus samt döttrarna Catarina och Petronella Maria. Erasmus avled 1733 som student, Catarina gifte sig med kyrkoherde David Low, Petronella Maria var i ryskt fångenskap men återvände troligen till Kräklingbo. Nicolaus blev kyrkoherde i Västkinde och gift med Maria Sahlgren. Sonen Petrus intresserar mig dock mest. Det uppges att han var advokat och avled i Lindesberg 1752 som studiosus.
 
Har någon Gotlandsforskare möjligen träffat på ytterligare uppgifter om honom t ex i domböcker och bouppteckningar eller som dopvittne till syskonbarnen. Jag är intresserad av upplysningar, som kan visa var han var bosatt vid olika tidpunkter, om han var gift och hade familj.

2000-08-22, 17:33
Svar #1

Utloggad Margaretha Rehnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-01-15, 19:37
    • Visa profil
Jag håller på och släktforskar kring Catharina som jag är släkt med.  
Om jag minns rätt så skall du kunna se Samuel Sahlmonius namnteckning på den gamla altartavlan som finns bakom altaret i Kräklingbo kyrka.
Släkten härstammar från Västmanland, det finns ju mycket kvar att leta fram.

2000-08-23, 07:08
Svar #2

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Jag har en uppgift ur Kräklingbo vigselbok som kan vara av intresse:
 
1719-05-29 vigdes Samuel Samuelsson Salmoni från Kräklingbo med Maria Nilsdotter från Vidfälle i Kräklingbo.
 
Kan detta vara ännu en son till Samuel P Salmonius ?

2000-08-23, 19:34
Svar #3

Inger Jans

Hej, Olle!
Ja, det skulle jag kunna tänka mig. Han finns ju inte nämnd i Herdaminnet men på något sätt kan de ju ha glömt honom. Han är väl i så fall född mellan Petronella Maria 1690 och Nicolaus 1699. Skulle det gå att få fram något mera om honom kanske?

2000-08-23, 19:48
Svar #4

Inger Jans

Hej, Margaretha!
Jag bor tyvärr inte i närheten av Gotland så jag har små möjligheter att se namnteckningen, men jag kanske tar tillfället i akt vid ett ev senare resetillfälle.
Jag har forskat en del i Västmanland om denna släkt, eftersom jag försöker utröna om min anfader Petrus Sahlmonius, rådman från Stockholm men bosatt senare bosatt i Säter (W) och begravd i kyrkan där 1753, är samme Petrus som kyrkoherdens son. Det är väsentliga data som stämmer men problemet är mycket svårt att lösa. Min Petrus uppges vara född ca 1685 och i dödboken uppges han vara 66 år. Precis som kyrkoherdesonen. Dessutom finns i denna släkt en Isac Salmonius och vid ett av min Petrus barns dop heter en av faddrarna just så.

2000-08-24, 01:21
Svar #5

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Inger !
 
Följande står att läsa i matrikeln Stockholms Rådhus och Råd från 1915 :
 
PETTER SAHLMONIUS, sannolikt son till förste kuratorn i justitiekollegium Salomon Sahlmonius, död 1697, antogs 1708 till kammarskrivare vid stadskamrerarens kontor, vilken han var ännu 23 maj 1715, då han erhåller attest om sitt förhållande i tjänsten och blev sedermera assistent vid justitiekollegium. Erhöll vid avskedstagandet rådmans n. h. o. v. genom k. brev 2 maj 1738.
Gift med Birgitta Bringman, död 23 september 1736, barnlös.
 
Dessa uppgifter kanske är kända för dig sedan tidigare ? Det flesta av biografierna i matrikeln är i behov av kompletteringar och eventuella rättelser.

2000-08-25, 00:06
Svar #6

Inger Jans

Hej, Pehr!
Ja, just precis. Jag läste detta för många år sedan på Kungliga biblioteket i Sthlm och har därefter försökt att hitta vigseln för P och Birgitta Bringman utan att lyckas. Anteckning om dödsfallet har jag heller inte träffat på. Uppgifterna passar dock in på min Petrus. Han gifte sig nämligen i Säter (W) 1738. Jag har inte heller kunnat finna ut vem den Salomon Sahlmonius är som kallas förste kurator. Uppgifterna om honom stämmer inte med den Salomon som finns i denna släkt.  
 
Det måste väl finnas något arkiverat någonstans som gäller tjänstetillsättningar o dy. Jag menar betyg, referenser eller liknande. Jag vet tyvärr inte var man kan leta efter detta.
 
I boken Det anno 1729 florerande Sverige av Andreas Jachim von Henel finns på sidan 160 upptagen en stadsuppbördsman i Stockholm med namnet Petter Sahlmonius. Även detta skulle kunna vara rätt person.
 
Något som förvirrar mig är att kyrkoherdens son är advokat och avlider i Lindesberg 1752 (66 år)och min Petrus finns antecknad i dödboken för Säter 1753. Där står det att också han är 66 år gammal. Någon dödsdag eller dödsorsak finns ej antecknad (det gör det dock för de övriga avlidna) och det står att han begravs i kyrkan i samma grav som en av hustruns tidigare makar. Skulle det kunna vara samma person som begravs året efter och varför skulle han i så fall vistas i Lindesberg när han har familjen i Säter.

2000-08-26, 23:55
Svar #7

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej igen Inger !
 
Stadsuppbördsmannen Petter Salmonius i Stockholm är densamme som finns i Stockholms Rådhus och Råd ! Vid ett besök på Stockholms stadsarkiv i dag så fann jag följande:
Bouppteckningen efter Birgitta Bringman förrättades 22 mars 1737. Här är hon nämnd som uppbördsmannens och assistentens dygdesamma hustru som avled 23 september 1736 (utan barn).
Dödboken för Nikolai [Storkyrkoförsamlingen] församling i Stockholm är för den här tiden egentligen endast en utskrift av en av klockaren förd kladd. Verklig officiell dödbok började föras från och med år 1754, enligt kyrkorådets beslut till protokollet den 16 januari 1754.
I kladden är antecknat kommiss. Salmonius hustru 24 september 1736. Detta datum gäller nog för klockringningen efter dödsfallet [själaringning]. Hennes namn, ålder och dödsorsak står ej.
Uppbördsman kan också kallas uppbördskommissarie eller uppbördskommissionär. Enligt Ordbok för släktforskare [av Kent Andersson & Henrik Anderö från 1997] är titeln en benämning på överståthållarämbetets tjänsteman, som ombesörjer debitering, uppbörd och redovisning av krono- och kommunalutskylder i Stockholms stads uppbördsdistrikt.
 
Det finns ytterligare en bouppteckning på Stockholms stadsarkiv som kan vara av intresse.
22 mars 1714 förrättades bouppteckningen efter arrendatorn Olof Lund som avled i januari 1714. Han efterlämnade änkan Brita Danielsdotter Bringman och en dotter från ett tidigare gifte, Charlotta Lund, gift med Peter Linblom, fogde i Västergötland.  
Kanske Brita och Birgitta är en och samma person ? Namnet Bringman återfinns inte i någon annan bouppteckning i Stockholm 1700-1750.
Kopior på bouppteckningarna kan beställas från Stockholms stadsarkiv, Kungsklippan 6, Box 22063, 104 22 STOCKHOLM [stadsarkivet@ssa.stockholm.se]
 
Källor:
Bouppteckning 1737 / 1:705-719 [Birgitta Bringman]
Bouppteckning 1714 / 1:468-474 [Olof Lund]
Dödbok Nikolai FIa:1 (1725-1753), kort 2/3, sid. 47

2000-08-29, 18:50
Svar #8

Inger Jans

Stort tack för din forskning Pehr!
Hur ska man kunna finna bevis för att denne Petter ev är kyrkoherdens son?
Kan man felaktigt trott att Salomon S är fadern och att han i stället är farbror till nämnda P? Kyrkoherden har ju en bror Salomon, född ca 1653/1654. Han uppges ha varit notarie i krigsrätten och organist och gifter sig 1701 i Fellingsbro med Brita Andersdotter/
Tronina i hennes 3:e gifte. Salomon avlider 1710. Som synes stämmer inte uppgifterna så bra in, men om felet är att han inte avlider utan avgår från sin tjänst i Stockholm 1697 och att han varit gift tidigare så kanske det skulle vara möjligt.
Hur jag än har försökt, att få denne P att passa in i något Sahlmonius-sammanhang, så får jag inte ihop det så att säga.
Jag kanske ska nämna att min Petrus i Säter kallar sina barn: Inga Sophia 1739, Ulrica 1742, Petrus 1743 och Isac 1744. Sönernas namn finns ju hos andra Sahlmonius-familjer men döttrarnas namn kan jag inte härleda.

2000-09-08, 15:53
Svar #9

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Inger !
 
Har funnit ytterligare en son till kyrkoherde Samuel Salmonius.
I Kräklingbo kyrka finns en gravsten i grå kalksten med inskriptionen:
Anno 1688 Est Hic/Sepultus Filiolus/Pastoris Johannes/Samuelis Salaemonius/Cuius Anima In Sinv/Servatoris Iesu
= År 1688 begravdes här kyrkoherdens lille son Johannes Samuelsson Salaemonius, vilken själ [nu vilar] i Frälsaren Jesu sköte.
 
Källa:
Kräklingbo kyrka - Sveriges kyrkor Gotland
band IV  halvband 2  (1959-1964)  sid. 521-522
gravstenen finns på bild på sid. 521
 
Bouppteckningarna över kyrkoherdens familj kanske kan ge svaret om din Petrus är kyrkoherdens son.
Han kan ju ha avlidit i samband med en resa och därför är införd i dödboken för Lindesberg.
Har du tagit del av bouppteckningen efter din Petrus i Säter ? Det bör ju också kontrolleras om det förrättades en bouppteckning i häraden som Lindesberg tillhör.
Återkommer om jag finner ytterligare uppgifter om Salmonius !

2000-09-20, 22:01
Svar #10

Inger Jans

Hej Pehr!
Du är verkligen en forskarpärla. P g a semesterresa söderut, utan tillgång till Anbytarforum, så var det med stor nyfikenhet som jag klickade in mig idag och se, där hittade jag ytterligare information ifrån dig.  
 
Jag har tyvärr inte sökt efter bouppteckningar, som gäller kyrkoherdens familj, men vad gäller Säter så gick jag igenom ett bouppteckningsregister för många år sedan men kunde då inte finna någon med namnet Sahlmonius.
Jag kunde inte hitta någon bouppteckning efter hustrun Christina heller.
 
I dödboken för Lindesberg har jag för mig att någon av byarna i socknen anges som bostadsort för den avlidne Sahlmonius. Det stämmer ju i så fall med kyrkoherden son, som enl herdaminnet var advokat där, men om det var Petrus från Säter, som var på resa, borde väl hemorten Säter vara angiven, eller?  
 
Nu är det ju trots allt mycket som talar för att min Petrus och Sahlmonius-sonen är samma person och därför antecknar jag alla uppgifter som framkommer om kyrkoherden och hans familj. Jag kompletterar tacksamt barnaskaran med sonen Johannes.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna