ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buigues  (läst 479 gånger)

2003-09-02, 12:38
läst 479 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Bernard Buigues är fransk forskningsresande och har bl a utforskat 'den sista mammuten, en expedition som filmats och visats på TV2 för rätt länge sedan. Har hittat ännu en film visad på Discovery. Buigues är 'en kopia' av min far vars ursprung jag inte känner till men är angelägen att finna. Vet någon om 1/Buigues är en vallonsläkt, 2/om det finns någon släktutredning rörande anfäder till Buigues. Jag har tillskrivit en fransk genealogisk sait men inte fått något svar.  
Birgitta

2003-09-02, 22:07
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Birgitta!
 
Namnet Buigues är inte känt som vallonnamn, åtminstone inte bland de till Sverige invandrade vallonerna. Vad får dig att misstänka att namnet är vallonskt och inte rent franskt?
 
Hälsningar Stig Geber

2003-09-03, 11:48
Svar #2

Birgitta Almqvist (Baq)

Stig!  
 
Tack för frågan som jag inte kan svara på för det var mest en förflugen id? om vallonsläkt. Jag har skrivit till en fransk genealogiadress men inte fått något svar. Ska försöka igen med de adresser som jag vill minnas du gav förslag på för en tid sedan.
 
Min far och en man jag känner i Domsjö samt denne Bernard är alla tre så lika att det inte(?) kan  råda tvivel om att de har någon gemensam ana. Jag går inte efter ett enstaka drag i utseendet utan hela personligheten, ja utstrålningen så som jag upplever den.  
 
Min far kände jag ju under de 59 år han levde och har massvis med foton av, hans 'kopia' i Domsjö har jag träffat och har även foton av honom, dels privata, dels i pressen där hans uppfinningar har uppmärksammats, och Buigues har jag sett på två olika TV-filmer så jag har även kunnat inkludera skiftande ansiktsuttryck och rörelser hos herrarna vilket stärkt min tanke att de har en gemensam ana nånstans i Europa.  
 
Så jag kör väl vidare på sökarstråten i Frankrike
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna