ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bure (Zebråzynthius)  (läst 6640 gånger)

2011-04-02, 11:32
läst 6640 gånger

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Följer diskussionen om Bure ätten med intresse, då jag själv härstammar från denna.
Undrar hur långt tillbaka i Bureätten kan man ta upp i sitt släktträd och ändå behålla det som trovärdigt?
 
/Mathias

2011-06-07, 22:56
Svar #1

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Nu är Wikipediaartikeln om Bureätten omarbetad från grunden, bl.a. av Urban Sikeborg, och koncensus har i stort sett nåtts bland de inblandade författarna som i många år kämpat med artikeln. Artikeln har därmed fått en liten grön stjärna pga status som Rekommenderad/Läsvärd artikel. Artikeln förhåller sig skeptisk till de mytiska äldsta släktleden och redogör för vad man (enligt bl.a. Sikeborg) kan anse vara historiskt verifierat. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bureätten.  
 
Dessutom har Wikipediakategorin Bureätten skapats, som är en lista över kända Bureättlingar med en egen Wikipediaartikel. I dagsläget har den 336 artiklar, och är begränsad till dem födda före år 1800. (Inte enbart adelsätten Bure.) Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Bureätten .
 
(Meddelandet ändrat av mange01 2011-06-07 23:06)

2011-06-08, 08:08
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Väldigt trevlig sida. Fast fighten lär väl fortsätta!
 
Skulle man inte kunna lägga in denna länk även under släkter Bureätten på någon central plats så att den inte går att missa. Kanske högst upp under just diskussion och låta den gå före bokstaven A? Då behövs ju ett ingripande utav webansvarig? Varför jag tycker så är att det är just en tråd med oerhört av inlägg, där mycket olika uppgifter på nätet figurerar. Det blir lättare för nästkommande att själv då bilda sig en uppfattning om det ena eller andra.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-06-08, 10:47
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Bra förslag, Patrick! Länk till Wikipedia finns nu överst på startsidan för Släkter - Bureätten.

2011-06-08, 11:15
Svar #4

Carl Szabad

Mitt inlägg från 1 april har nyligen blivit inaktuellt. Tack var det nya fyndet för några veckor sedan av Johan Bures originalhandskrift från början av 1600-talet, som Urban Sikeborg nu håller på att analysera, har fel i de tre tidigare kända 1700-talsavskrifterna kunnat korrigeras. Min äldsta ana på den tveksamma grenen, kyrkoherden Andreas Nicolai Burman i Lövånger född ca 1590, visar sig nu vara bekräftat identisk med en son till Nils Andersson i Bureå, som i samtliga avskrifter skrivits d[öd] i Uppsala, medan det i originalkonceptet står dj[äkne] i Uppsala. En liten bokstav som betyder så mycket.

2011-06-10, 02:15
Svar #5

Erik Holmlund

Carl> Mkt bra att Sikeborg gör den analysen av originalhandskriften. Jag är mycket nyfiken på vilka andra korrigerar som kan tänkas göras. Är det pågående arbete, eller finns fler slutsatser från hans nya studier att läsa om någonstans?
Apropå Andreas Nicolai Burman(ANB) så har jag alltid tyckt det verkat lite konstigt att Nils Anderssons son skulle ha dött i Uppsala, noteringen tycktes konstig, men ingen mening grotta i det nu.  Väldigt bra att det blev utrett hur det ligger till. Apropå ANB så verkar väldigt många forskare ha bommat att han var kapellan i Skellefteå sn 1617-1620, så kopplingarna till socknen var flera. Och detta med att det nu tycks bevisat att ANB var son till Nils Andersson i Bureå kan faktiskt leda till att ytterligare en Burman-gåta knäcks, nämligen denna:  
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/4002.html?1249988966

2011-06-10, 09:06
Svar #6

Carl Szabad

Urban har skrivit en artikel till årets årsbok som gissningsvis belyser nya fynd.
 
Att ANB var kaplan även i Skellefteå framgår ju redan av herdaminnet, men då måste man läsa rättelserna i slutet av band 4. Det kanske även finns uppgifter i de numera lättillgängliga landskapshandlingarna som ytterligare kan bättra på hans biografi.
 
Anledningen att jag varit ambivalent till notisen i avskrifterna att Anders Nilsson avled som ung i Uppsala beror på att han förekom på två olika ställen i genealogin, både på fädernet och mödernet. Alla tre avskrifterna angav att han var studiosus i rollen som son till modern Marit Andersdotter, men att han var d. eller död i Uppsala som son till fadern Nils Andersson i Bureå, båda bördiga efter Olof Hersesson i Bureå (såvida inte det nyupptäckta originalet raserar den gemensamma anfadern). Den latinska anteckningen under moderns familj om att han studerade, vilket torde avse universitetet, är tillskriven i efterhand och därför senare. Noteringen under faderns släkt att han var djäkne innebar att han vid den tidpunkten studerade på lägre nivå, gymnasium eller trivialskola.
 
En annan indikation på att det handlar om rätt person är att i Uppsala universitets matrikel för de äldsta åren, från 1595, finns det före 1620 bara en enda Anders Nilsson av de ca 1500 eleverna för den tidsperioden, och det är ANB som där skrivs Bothniensis (från Väster-/Norrbotten) och han skrivs in i februari 1612, vilket stämmer bra med Buregenealogins noteringar.

2011-06-12, 08:57
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack var det nya fyndet för några veckor sedan av Johan Bures originalhandskrift från början av 1600-talet, som Urban Sikeborg nu håller på att analysera, har fel i de tre tidigare kända 1700-talsavskrifterna kunnat korrigeras.  
 
Det vore mycket intressant att få veta mer om detta nya fynd och hur det upptäcktes och var och av vem, osv!!  
 
Stefan Nyfiken i en strut Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-06-12, 13:51
Svar #8

Utloggad Bo Holmstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-06-04, 11:11
    • Visa profil
Ska man av Wikipediaartikeln dra slutsatsen att det endast är ättlingar till Anders Olofssons son Anders Burman som är riktiga Bureättlingar?
Enl. Leif Boströms utmärkta hemsida (se längre ner i artikeln) hade Anders Olofsson fler barn och även en bror Olof Olofsson. Denne Olof hade bl.a. en sonsonsdotter Cecilia som även kallas Cecilia Bure när hon var gift med Hans Andersson på Bureå 6.
Jag är inte ättling till Cecilia men har närstående som är det. Skall dessa nu glömma att de är Bureättlingar?
 
Hälsningar
Bosse

2011-06-12, 14:46
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Stefan (och andra), det finns en artikel om fyndet i Släkthistoriskt Forum (nr3/2011, sid 36-39, skriven av Urban Sikeborg) som kom i veckan om detta, om man inte prenumerera så finns den väl på bibliotek och hos släktforskarföreningarna  
 
För den som är intresserad av artikeln i årsboken som kommer ut i sommar, så går den att beställa till rabatterat pris t.o.m. den 23 juni 2011 här.
 
Hälsningar,
Eva

2011-06-12, 15:25
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Oh, tack Eva! Då får jag allt ta plasten på tidningen nu då!  
 
Årsboken är redan beställd (som vanligt)!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-06-12, 17:06
Svar #11

Carl Szabad

Bo! Det är uppenbarligen alldeles för många som kallats något på Bur-. Johan Bure var djupt fixerad vid det förledet, så många namn av den typen kommer säkert att försvinna från seriösa släktutredningar när den samtida verkligheten visat något annat. Jag upptäckte själv idag att den Andreas Nicolai Burman som jag omnämnde i inlägget 8 juni inte alls hette så. Han skriver under de mantalslängder som finns på SVARs sajt för åren 1642-1650 med Andreas Nicolai Bothniensis. Ingenstans skriver han sig Burman! Han skrivs också Bothniensis i Uppsala universitetsmatrikel när han skrivs in där 1612.

2011-11-17, 13:31
Svar #12

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
I en äldre upplaga av databasen Angur sägs föräldrarna till Andreas Nicolai Bur. förlåt Bothniensis vara Nils Andersson från Bureå och bakåt till Olof Hersesson är detta rätt eller?
 
Mvh.
Björn

2011-11-17, 14:38
Svar #13

Carl Szabad

Ja. Se mitt inlägg från 8 juni.

2012-05-03, 09:22
Svar #14

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
I Urban Sikeborgs artikel i Släkthistoriskt Forum 2011/3 står  ... Den är nu avfotograferad ... och  ... Avsikten är att kunna publicera en kommenterad sammanställning av alla avvikelser, på Nättidningen RÖTTER eller i Släktforskarnas årsbok.
 
Vet någon hur läget är när det gäller ovanstående?
 
Vore det inte en fantastisk gärning om det avfotograferade materialet kunde erbjudas via Internet, antingen direkt på exv RÖTTER eller via donation till de kommersiella aktörerna, så att vi i landsbygden (Göteborg i mitt fall) kunde få läsa originalet?

2012-05-03, 15:24
Svar #15

Erik Holmlund

Bertil> Intressant. Jag kan tycka att en sådan sammanställning med avvikelser skulle göra stor nytta om den publicerades på nättidningen Rötter. Det finns otroliga mängder med felaktigheter spridda kring Buregenealogin på nätet, och då vore det väldigt praktiskt om det också gick referera till en nätaddress som innehåller korrigeringar. Naturligtvis intressant även om det avfotograferade materialet kunde publiceras på nätet.

2012-05-05, 08:29
Svar #16

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Grundarbetet pågår och är halvvägs färdigt; under sommaren hoppas jag kunna avverka ytterligare en fjärdedel av handskriften. Vad jag gör, närmare bestämt, är att dels transkribera varje enskild personuppgift i Johan Bures autograf i finska Riksarkivet tillsammans med motsvarande uppgift i avskriften X37 i Uppsala Universitetsbibliotek, dels lägga in noteringar om vissa typer av avvikelser och föra statistik över dessa. Det rör sig om åtminstone 2.000 personer och en del av Johan Bures sena kommentarer är rätt krävande att behandla. Det finns en rad smärre avvikelser mellan autografen och avskriften, som att autografens Östen i Kåsböle i Lövånger i avskriften blivit Östen i Ryssböle i samma socken.  Tiina Miettinen vid Tammerfors universitet arbetar med de personer som har koppling till Finland (och de är rätt många). Åtminstone själva analysen kommer att tryckas i någon publikation och på något sätt kommer förstås också själva databasen att göras tillgänglig. Hur det blir med fotografierna vet jag inte än, eftersom de är tagna av tredje part och det är svårt att få tillgång till den sköra handskriften i finska Riksarkivet. Men det löser sig väl också på något sätt, skulle jag tro.

2012-05-05, 09:14
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Utmärkt Urban, såväl informationen som arbetet! Heja, heja!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-05-05, 17:14
Svar #18

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Urban!
Så bra med denna information direkt från källan. Jag, och säkert många andra, ser fram emot att Din  säkerligen fantastiska bearbetning blir publicerad.
Det skulle vara intressant att veta vilken den fotograferande tredje parten är. Precis som Du påpekar blir det säkert svårt för någon kommersiell aktör att få tillgång till skriften för ytterligare en avfotografering. Det var av detta skäl jag föreslog att befintligt material borde doneras för publicering. Man kan ju hoppas att den som gjort fotograferingen inte har skäl att utnyttja monopol-situationen för egen vinning. Eller?

2012-07-08, 11:52
Svar #19

Utloggad Ewa Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 11:01
    • Visa profil
Räntmästaren i Nöteborgs län, Kristoffer Bure, var gift med Maria Albogius, dotter till superintendenten i Narva Erik Johannis Albogius ohh Margareta Jostsdotter Steen. De hade (åtminstone) barnen Erik och Maria.
 
Erik (Ericus Christopheri) Bure var inskriven vid Åbo universitet 7/7 1687, i Dorpat 4/2 1691. Han prästvigdes i Narva. Var kyrkoherde i Nöteborg 15/3 1697, i svenska församlingen i Narva 15/1 1698, var assessor vid konsistoriet i Narva. Fördes i fångenskap till Vologda 1708, återvände till Narva mars 1716. Död i Narva juni 1716. Gift 1698 med Anna Maria Jacobsdotter, gift med Anna Elisabet Kettelwell.
 
Maria Bure var gift med rektorn vid trivialskolan i Nyen, kaptenen vid Ingermanlands och Karelens dragonregemente, kämnerspreses i Helsingfors Johan Mether (1672 - 1750), son till borgmästaren i Sordavala Johan Larsson Mether ohh Sara Bang. Maria dog i Stockholm 12/11 1742, på flykt.  
(Källor: Herdaminne för Ingermanland under svenska tiden; Studentmatrikel för Åbo 1640-1852, kyrkböcker i Hiitola o Lampis fs)

2012-11-22, 03:05
Svar #20

Utloggad Per Hellander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-11-22, 03:05
    • Visa profil
Intressant!!  
 
SDHK-nr 1902 Fastar vid transaktionen mellan ärkebiskopen och Radger var farthegn, dennes brorson spelbudhi  
Not: Släktskap med Spelbudhi verkar mycket troligt.  
 
SDHK-nr 4745 Farthaeign unge, lagman i Medelpad, och hans hustru Ingeborg, skiftar jord med Spielbuder Spielbudersson  
Not: Ytterligare möjlig koppling eftersom det tydligen oftast byttes fastigheter/mark inom familjen.  
 
SDHK-nr 4354, Utfärdare Gudlav Bilders 1337-07-29.  
Man har glömt att översätta slutet som i mitt tycke är mycket intressant eftersom vi har en koppling mellan Farteghn och Herse här  
och i och med det kanske också Bure. Gudlav måste ha varit mycket rik när man ser gåvorna till kyrkan i Jämtland och Medelpad m fl.  
 
consencientibus in supradictorum presencia Farthiegno. filio meo dilecto. Hærsero et Spielbodo filiis vxoris mee prenominate. =>  
 
Översättning från latin av Samppa Asunta (2010-03-03)  
 
Hærsero et Spielbodo filiis vxoris mee prenominate borde väl översättas: åt Härse och Spjälbod, söner till min förutnämnda hustru, förutsatt att det handlar om dativ!. Men kasusändelserna kan också tyda på ablativ, som motsvarar bl.a. prepositionen av. Hela pusslet kunde kanske tydas så: Närvarande vittnen var ärkebiskop Peter i Uppsala, Folke, kyrkoherde i Knivsta, Nils, kyrkoherde i Sunga, Nils Petersson, prebendat i Uppsala domkyrka, Jarl, kaplan till ärkebiskop Peter, Ketilvast, kyrkoherde i Tuna kyrka i Medelpad, Gunnar Larsson, Ingevald Gasabogh. (Så långt enligt Åsas länk, och fortsättningen torde bli: ) Till detta har i de ovannämndas närvaro (in supradictorum presencia) givit sitt samtycke Farteghn, min älskade son, samt Härse och Spjälbod, söner till min förutnämnda hustru. På detta sätt blir det i varje fall någon mening med det hela. Gudlev Bilder testamenterar alltså pengar och andra egendomar till kyrkor o.a. och hans laga arvingar försäkrar att de samtycker.  
 
Mvh  
Per Hellander, Umeå

2013-08-14, 20:59
Svar #21

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Lucia Andersdotter Bure f omk 1462 Bureå har en dotter Gunilla Jonsdtr  
Lucias far Anders Olofsson Bure f omk 1425. Kan det vara rätt att Lucia och Gunilla hör till Bure ätten?
MVH Kerstin

2013-11-25, 09:59
Svar #22

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Nya rön om Bure, se filmat föredrag av Peter Sjölund här: www.genealogi.net/filmade-foredrag-om-dna/.

2013-11-25, 10:05
Svar #23

Carl Szabad

Den filen fungerar inte. Jag får beskedet att min browser inte stödjer den videotagen, men jag har aldrig haft problem med att se andra videofilemr.

2013-11-25, 11:20
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den fungerar i de flesta läsare, men inte IE8 och firefox på XP, Html5 kan ge problem. Men titta då på
 http://gfsupersok.se/filmer/20131123/baejhyfwy4rty3o57ow87fog836goor48f2.mp4

2013-11-25, 11:41
Svar #25

Carl Szabad

Nu var jag ju där så jag såg föredraget lajv, men det här inlägget handlar ju om de som inte såg det. Och jag kommer inte in alls på den länkade adressen. Nu är vi off topic, men det bästa är väl att en film fungerar för de flesta (AF)läsare, inte i de flesta (webb)läsare.

2013-11-25, 12:23
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Direktlänken kan ta ett antal 10-tal sekunder att ladda, men den fungerar på de äldre läsare som jag testat.

2013-11-25, 12:51
Svar #27

Carl Szabad

Eftersom filmen visade sig vara 1,4 GB stor behöver man en uppkopplingshastighet på sådär 500 mbit/sek för att få ner den på ett antal 10-tal sekunder. Inte så användarvänligt, mao.

2013-11-25, 13:43
Svar #28

Erik Holmlund

Tack för att ni spelade in och laddade upp föredragen.
Otroligt intressant och värdefullt för oss som inte hade möjligheten att närvara.
Funkade klockrent för mig. Filmfiler blir av naturen stora, om det är en lång video och om man vill ha någorlunda kvalitet på videon. Det är en orimligt att förvänta sig en hypersnabb nedladdning av så långa klipp. Kan dock vara bra att upplysa om en videos längd i tid, och dess filstorlek på webbsidan. Men återigen, tack för att ni såg till att videofilma detta och dela med er av föredraget!
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2013-11-25 13:46)

2013-11-25, 14:02
Svar #29

Carl Szabad

Med normalsnabb ADSL tog filmen 20 minuter att ladda ner (inte ett antal 10-tal sekunder), vilket naturligtvis är helt OK om man vet det innan. Några förväntningar om en hypersnabb nedladdning har väl ingen uttryckt.
 
För den som liksom jag sen inte fick igång den via webbläsaren kan jag rekommendera att gå in i mappen `Temporära Internetfiler (`Temporary Internet files), leta rätt på filmen och sen kopiera den till en annan mapp. Där kan man titta på den.

2013-11-25, 14:25
Svar #30

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
På mitt ADSL med Telia tog det inte lång tid att laddda ner. Mindre än en minut och föredragningen var perfekt.
Mycken tack. Nu väntar jag med mer spänning på min egen DNA analys.
Mvh
Inge

2013-11-25, 20:35
Svar #31

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Mats skrev ju dessutom att det var direktlänken som tog ett antal 10-tal sekunder att ladda ner, inte filmen...

2015-01-07, 19:30
Svar #32

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Bureforskare ! Jag har sett på ancestry i några publika medlemsträd att Nils Larsson, tullnär i Stockholm skulle vara son till kyrkoherden i Säbrå Laurentius Svenonis, är där någon som kan bekräfta det ? Jag har kollat Buresläkten på CD-skivan, men där finns han inte med.
Gert Påhlsson

2021-08-17, 22:34
Svar #33

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
https://www.ub.uu.se/bibliotekskataloger-a-till-o/personverser/

Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure, Anna   TBurtre) Be
: Hummer, Anna, f. Bure.   1734. Fol
Bure Anna
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure, Maria Se: Wärnschöld
, Maria, f. Bure.   1683: Fol. 17
Bure Maria
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure Edla Christiana
Visa
Personverser - Hyllade personer
Dotter till kyrkoh. Bernhard Bure i Nora,
Visa
Personverser - Hyllade personer
Dotter till Bernh. Bure, kyrkoh. i Nora.
Visa
Personverser - Hyllade personer
. Jonas Bure, adl. Bure. G. m
Visa
Personverser - Hyllade personer
. Bernhard Bure i Nora (ärkest.).
Visa
Personverser - Hyllade personer
SölfwerSparre, Anna, f. Bure
. Bure.   1694. Fol. B. B. Kat. 1953
SölfwerSparre
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure,...Anna_ ..... Se
: Gyldenklou, Anna, f. Bure.   1674
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure,...Anna   Se
: Silfversparre, Anna, f. Bure.   1694. Fol
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure,...Anna   Se
: Silfversparre, Anna, f. Bure.   1694. Fol
Visa
Personverser - Hyllade personer
ayldenkloo, Anna, f. Bure Se
: Gyldenklou, Anna, f. Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
jhge, Anna Se: Bure, Anna
Visa
Personverser - Författare
.] Gravskr. öv. Rolandus R. Bure 1644, 4:o
Nyzelius, Johannes O.
Visa
Personverser - Författare
. Bure (Buhre).   1710. Fol.
Wijdmarck J
Visa
Personverser - Hyllade personer
BUre, Anna Se: Rehbinder
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure, Elisabetha Se
Visa
Personverser - Hyllade personer
(Ärkest.) Roland Olai Bure. G. 2
Visa
Personverser - Hyllade personer
. till ---------- och Elisabetha Bure. 1693. Fol
Aschengreen Jacob
Visa
Personverser - Författare
.] Gravskr. öv. Rolandus R. Bure. 1644, 4:o
Falck, Isbrandus N.
Visa
Personverser - Författare
.] Gravskr. öv. Rolandus R. Bure. 1644, 4:o
Falck, Isbrandus N.
Visa
Personverser - Hyllade personer
, Catharina Bernhardsdotter, f. Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
Berentzdotter Se: Bure, Margareta
Visa
Personverser - Hyllade personer
Bure, Nicolaus Se: Bureus
Visa
Personverser - Hyllade personer
Hummer, Anna, f. Bure (Buhre
Visa
Personverser - Hyllade personer
[Rehhincler,lAnna,   BUre
Visa
Personverser - Författare
- reta [Rolandsdotter] Bure
Campanius, Jonas Caroli
Visa
Personverser - Författare
. Bure. 1694. Fol
A.T.
Visa
Personverser - Hyllade personer
Se: Gyldenklou, kina, f. Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
Wärnschöld, Maria, f. Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
Wärnschöld, Maria, f. Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
Berentsdotter (Berentz-) Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
(Bure, Nicolaus) Bröllopsskr
Visa
Personverser - Hyllade personer
) Bröllopsskr. till Bure
Visa
Personverser - Författare
-) Vahl- berg, f. Bure (Buhre
Visa
Personverser - Hyllade personer
[er] Kansson] Bure och 1888. 8
Visa
Personverser - Hyllade personer
Engelbertsson Bure, bJrgmäst
Visa
Personverser - Hyllade personer
. presidenten Olof Engelbertsson Bure
Visa
Personverser - Författare
(Berentz-) Bure (Buhre).   1689. Fol
Visa
Personverser - Författare
Gyldenklou (Guldenklavius), f. Bure
Visa
Personverser - Författare
Gyldenklou (Guldenklavius), f. Bure
Visa
Personverser - Författare
[ansson Bure och A[ndersl 0[1of
Visa
Personverser - Författare
-) Bure (Buhre). 55tostatkop
Visa
Personverser - Författare
. Bure (Buhre).   1710. Fol. 1.T
Visa
Personverser - Hyllade personer
... Av Nils Bure. [2.] Till Farfar på 70
Visa
Personverser - Hyllade personer
Gyldenklou, Anna, Bure
Visa
Personverser - Hyllade personer
dotter (Berenz-) f. Bure




Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2021-10-30, 21:55
Svar #34

Utloggad Annika Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
Tips:
Eftersom diskussionen heter Bure (Zebråzynthius), hoppas jag att det är i sin ordning att anknyta till Christopher Hansson i Helgum, Säbrå (som inte var en Bure-ättling) och hans familj.

Christopher Hanssons räkenskapsbok har varit på tapeten tidigare. Jag fann igår att denna räkenskapsbok numera finns digitaliserad på Alvin:
https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?pid=alvin-record:340750

För att vara handskrift från 1600-tal är den relativt lättläst och den var värd att stava sig igenom även för mig som ännu inte läser äldre handskrift flytande. I boken finner vi flera arvsskiften och andra personhistoriska uppgifter, i första hand när det gäller Christophers stora familj. Vi får emellertid även lära känna många bönder och ståndspersoner, företrädesvis i Ångermanland, som Christopher hade affärer ihop med och som därför figurerar i hans bok.

Trevlig läsning!

2021-10-31, 05:04
Svar #35

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Bureforskare ! Jag har sett på ancestry i några publika medlemsträd att Nils Larsson, tullnär i Stockholm skulle vara son till kyrkoherden i Säbrå Laurentius Svenonis, är där någon som kan bekräfta det ? Jag har kollat Buresläkten på CD-skivan, men där finns han inte med.
Gert Påhlsson


Gert: Inte förrän nu läste jag din fråga. Kopplingen ifråga är tagen ur luften och saknar substans.


Annika: Tack för länken till Christoffer Hanssons räkenskapsbok! Intressanta noteringar, exempelvis på sida 71 (bildnummer 88 av 208 i Alvin) lägger jag märke till en genomförd rannsakning från 25/3 1635 med tre namngivna bönder om den jord som Christoffer och hans syskon borde ha fått ärva efter deras mormoder, hustru Gertrud i Nätra. Kollade då upp Seger Olofsson i Nänsjö, Gudmundrå sn. Denne omnämns i tiondelängder blott åren 1558-1560, varpå hustru Gertrud tog över åren 1561-1562.

1557: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044296_00160

1558: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044297_00071

1559: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044298_00071

1560: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0051940_00086

1561: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044300_00080

1562: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044301_00070

1563: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044302_00541

Om möjligt, har någon redan påträffat hustru Gertrud i längder till Nätra sn för senare årtal...?

2021-11-01, 07:51
Svar #36

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Mycket möjligt att detta är rätt och att Gertrud kan ha kommit till Nätra som änka, omgifte eller att hon har barn där. Seger finns inte som förnamn i Nätra, men jag kan inte eller påminna mig Segersson, Segersdr som efternamn. Gertrud finns däremot på tre tänkbara ställen bland bönderna.

2021-11-01, 10:42
Svar #37

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Åh, vad roligt. På vilka ställen i Nätra sn har hustru Gertrud gått att påträffa...?

En Nils Segersson fanns i Nänsjö året 1569, men icke före och efter:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044308_00049


Sida 26 i Bertil Alanders avskrift av Johan Bures släktbok från 1714 (Genealogica X37 hos UUB): "H: Hans i Säberåd och Hernösand gift med Anna Segericsd:r ifrån Nensjö.

Belägget för Annas fadersnamn framgår av en kvittens daterad Säbrå den 1/2 1603:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044343_00089


Kan Gertrud ha gift om sig med en Jakob i Nätra...? Christoffer Hanssons äldste kände storebror hette Jakob (Zebrozynthius) som bör ha namngetts efter någon, måhända Annas styvfader.

Om kyrkoherden Hans Laurentii i Säbrå hade Bygdén infört i herdaminnet: "Första hustrun hade ärft en jord i Obol, som äldsta sonen erhöll som gåfva af mor och syskon och hvilken såldes, »då han for för att magistrera» i Tyskland."

Detta framgår dock inte av Christoffer Hanssons räkenskapsbok (bild 19/208 hos Alvin, se skärmdump nedan) och inte heller framgår någonstans att han och Jakob skulle vara halvbröder. Därför tror jag inte att kyrkoherden herr Hans varit gift två gånger.

Jag hittar inte Obol på Google Maps, men väl Åbord i Högsjö sn.

2021-11-02, 08:04
Svar #38

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Bölen, Fröstdal, Ulvön. Jakob är ett vanligt namn i Nätra men saknades helt i Nätra på 1500-talet.

2021-11-02, 08:36
Svar #39

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
På det viset, intressant. Jag tackar och låter saken bero, samt länkar till en annan relaterad tråd med förhoppning om eventuella synpunkter. 

https://forum.rotter.se/index.php?topic=76248.0

2023-01-12, 17:08
Svar #40

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Om jag har tolkat text rätt levererades 8 daler den 12/9 1668 för en ringning i Maria Magdalena (MM) församling i Stockholm för assessor Johan Bures dotter (MM:s CIa:2 sida 35, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055195_00026#?c=&m=&s=&cv=25&xywh=2807%2C113%2C4430%2C2065 . Kan det ha rört sig om Jacob Zebrocinthius barn Johannes (enligt von Schantz genealogier) och hans dotter? Vad hade de för koppling till MM församling som skulle kunna förklara ringningen där? Ägde Johannes en gård eller ett hus i MM församling? Enligt information om släkten Bure nr 126 på adelsvapen.com dog Jacob Zebrocinthius syssling, Jonas Bure d.ä., i Stockholm den 26/2 1655 och begravd där den 1/5 1655. Stämmer den uppgiften och i sådant fall: i vilken församling ägde begravningen rum?

Den 16/3 1710, strax innan pesten bröt ut i Stockholm, begravdes överjägmästare Erick Bures änka fru Maria Hedwig von Bughöven i MM kyrka (MM:s LIa1:61 sida 61, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055296_00038#?c=&m=&s=&cv=37&xywh=608%2C1228%2C2930%2C1354 ).

I bouppteckning daterad 5/9 1708 efter handelsman Lars Joensson Gedingh, troligen bg den 27/8 1708 i MM församling, står att hans hustru hette Sara Buhre (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:67 sida 721, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107548_00756#?c=&m=&s=&cv=755&xywh=2724%2C322%2C3726%2C1722 ).
Lars Joensson Gedinghs tidigare hustru begravdes i MM församling den 11/4 1699, så Lars och Sara bör ha gift sig mellan 1699 och 1708 vilket betyder att Sara bör ha varit född före 1690.

Den 26/8 1709 vigdes Sara Bure i sin gård i MM församling med handelsman Sven Lång (MM:s EI:1 sida 45, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055217_00027#?c=&m=&s=&cv=26&xywh=3349%2C2221%2C2809%2C1328 ). Petter Bremer kaverade. Sara Bures gård låg vid Högbergsgatan i kvarteret Stören. I MM mtl 1702 (BA:8/1 sida 77) hittas i kvarteret Stören nr 228 handelsman herr Lars Jonsson som bebodde sin egen gård. I MM mtl 1711 (BA:10/15) bör gården ha blivit registrerad med nr 234 (sida 243).

I bouppteckning, daterad 31/8 1732, efter Sven Långs änka hustru Sara Buhre (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:105 sida 892, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107586_00914#?c=&m=&s=&cv=913&xywh=2838%2C105%2C3726%2C1721 ), står att Sara avled den 4 sistledne maj(?), men i MM:s räkenskapsbok LIa1:83 hittas ingen begravningsnotis omkring det datumet (dvs 4/5 1732) med namnet Sara Bure. Den 25/4 1732 begravdes den fattiga änkan Sara Jönsdotter (MM:s LIa1:83 sida 46, länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055305_00031#?c=&m=&s=&cv=30&xywh=2935%2C179%2C3011%2C1391 ).

I bouppteckningen står att Sara fortfarande ägde gården på Högbergsgatan i kvarteret Stören då hon dog. Eftersom hon vid sin bortgång inte hade några egna eftelämnade barn framkommer namnet på hennes syskon: 1) samsyster Margaretha Buhre änka efter kyrkoherde i Vittinge sn Erik Brunelii, 2) samsyster Catharina Buhre änka efter prost och kyrkoherde i Estuna sn Andreas Wåhlberg, och 3) samsyster Anna Buhre gm sergeant Johan Hummer. Vidare framkommer att Sara hade ett bonusbarn, hustru Anna Margaretha Lång.

Var ovan nämnda systrar Bure släkt med Jacob Zebrocinthius ättlingar, eller på annat sätt släkt med honom (tex ättlingar till Jacobs farbror Engelbrecht – se bifogad bild)?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2023-01-12, 20:05
Svar #41

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Sekreteraren Jonas Bure[us] begravdes i Nikolai fs: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056638_00011

Sara Bure och hennes syskon var barn till kyrkoherde Bernhard Bure i Nora sn i Uppland. Har du tillgång till Nils Burmans släktbok som är inkluderad i Urban Sikeborgs verk om Johan Bures släktbok? Sida 272-273.

2023-01-13, 08:00
Svar #42

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej och tack igen Constantinus för dina svar!!

Nej, jag har inte Urban Sikeborgs verk. Bure är ett (eller snarare två) sidospår för mig och jag tyckte det var enklast att fråga här på Anbytarforum. Egentligen letar jag efter eventuella kopplingar mellan personer, som hade släktnamnet Geting och som bodde på Södermalm, Sundsvall/Härnösand, Vaxholm respektive Forsmark på 1600- och/eller på 1700-talet. När jag fick se att Lars Joensson Gedinghs hustru hette Sara Bure, och att Bure-släkten (nr 126) hade koppling till Härnösand enligt adelsvapen.com tänkte jag att Saras (nära) anor kunde komma ifrån Sundsvall/Härnösands-trakten. Kan det trots allt stämma?

Kyrkoherde Bernhard Bure i Nora socken hittar jag inte i von Schantz genealogier om Burer och Burenskölder, så jag misstänker att vi kommer ifrån diskussionsämnet, men jag hoppas ändå det går bra att ställa frågan här.

Nora socken tycks ligga i närheten av Almunge och Knutby socknar där syskonen Elisabet Bure (gm Bengt Kafle, Seglinge i Almunge sn) och Gustaf Bure (Burvik i Knutby sn) samt deras sysslings barn Erik Bure (Stora Väsby i Almunge sn) höll till åtminstone i början av 1700-talet enligt mantalslängder, men en geografisk närhet kanske inte säger så mycket om släktskap när det gäller en kyrkoherde (dvs Bernhard Bure i Nora socken).

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-01-15, 13:07
Svar #43

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej igen,

I bouppteckningen efter Sara Bure (se mitt inlägg här den 2023-01-12) står att hon avled den 4 sistledne hujus, som är ett nytt ord i mitt ordförråd.  ;D Hon begravdes den 5/8 1732 i Maria Magdalena församling i Stockholm enligt MM:s LIa1:83 sida 59.

Länk till notisen om begravningskostnaden (se handelsman Swen Långs änka):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055305_00038#?c=&m=&s=&cv=37&xywh=-76%2C70%2C4468%2C2065

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-01-23, 15:42
Svar #44

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Den 9/9 1670 lät assessor Johan Bure begrava sin dotter i Maria Magdalena församling i Stockholm (CIa:2 sida 78).

Länk till notis:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055195_00048#?c=&m=&s=&cv=47&xywh=298%2C1943%2C2809%2C1328

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-01-23, 15:59
Svar #45

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Samtliga Burar begravda i Maria fs under perioden 1656-1700 med hänvisning till bokföringsdag, sid- och sedelnummer.

2023-12-20, 15:36
Svar #46

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej,

Lustigt nog ser jag att jag har skrivit, den 2023-01-13 i den här tråden, att Bure är ett sidospår för mig. För några dagar sedan fick jag dock den stora överraskningen, här på Anbytarforum, att jag själv troligen tillhör Bureätten på ”Grubbe-sidan”. Av den anledningen har jag ett par frågor.

I Uppsala stift herdaminne (volym 3, sida 92) står följande om den fjärde kända kyrkoherden i Söderby (Söderby-Karl) församling:

PETRUS OLAI. Angerm. Underskref presterskapets beslut att antaga liturgien 1577, Upsala mötes beslut 1593 samt Presterskapets i Upland och Södertörn trohetsförsäkran till K. Sigismund 1595”.

Stämmer min tolkning, att Petrus Olai uppges ha varit född i Ångermanland?
PS: Tack vare hjälp av Ylva Hjörvid under diskussionsämnet Mimer har jag fått reda på att det står "ångermanlänning" om Petrus Olai i Gustaf Undestams bok "En bok om Söderby Karl" (1954, sida 238).

Eftersom Petrus Olais son gifte sig med ett barnbarn till ärkebiskop Olaus Martini, som ska ha haft koppling till Bureätten (enligt artikel på Wikipedia om Bureätten), undrar jag om Petrus Olai också tillhörde Bureätten.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Kanske följande information kan indikera att Petrus Olai tillhörde Bureätten?
Enligt information om kyrkoherdar i Väddö socken var den direkta företrädren till Petrus Olais son, Johannes Petri Roslagius, Ericus Johannis, som efter kort tid tycks ha blivit utbytt med Johannes Petri Roslagius. Kyrkoherden före Ericus Johannis var "Mag. PETRUS MAGNI BURAEUS eller BURAENIUS. Westrobothn.", vilket jag tolkar som att han var född i Västerbotten (Uppsala stifts herdaminne, vol 3, sida 439 - se bifogad bild). Tyvärr har jag inte heller hittat Petrus Magni Buraeus på Wikipedia-artikeln om Bureätten, så jag kanske är helt ute och cyklar.   :-[

2024-01-15, 13:56
Svar #47

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej igen,

Är denna person Bur (ev. Bure) känd för er Bure-forskar?

Den 16/7 1692 angav sig, lystes för, vigdes e.dy. i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 656, notis nr 44) kompaniets högbåtsman Arfwid Larsson Helsing och piga Magdalena Nilsdotter Bur, född i Hudiksvall i Hälsningland.

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00341#?c=&m=&s=&cv=340&xywh=351%2C913%2C3041%2C1434

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna