ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bånge  (läst 4516 gånger)

2003-07-28, 11:33
läst 4516 gånger

Annsofi Sterner

Stina Bånge f.1632 och död 1737 i Amnehärad/R. Hon var gift med Olof Håkansson och dom bodde i fastigheten Marieberg kallad Hyddan i Delebäck i Amnehärad. Stina var 105 år när hon dog och är även i dag ortens näst äldsta invånare. Modern till Stina Bånge hette Katarina Wulfdotter. Finns det någon som hittat dessa personer i sin forskning?
 
Det finns flera släkter med namnet Bånge och jag kartlägger alla med det namnet som jag återfinner i olika namnregister. Tacksam för alla tips om orter med släkter Bånge i främst Värmland och Västergötland. Se även min hemsida: http://groups.msn.com/AnnsofiSterner

2004-06-24, 17:41
Svar #1

Annsofi Sterner

Av antalet inlägg att döma här på forumet för släktnamnet Bånge, kan vi som är besläktade och har namnet Bånge skrivet på vårt släktträd räknas i tiotal. Två inlägg inom ett år innebär att ättlingarna i rakt nedstigande led är få.  
 
Det fanns en rådman i Karlstad under första hälften på 1600-talet som hette Sven Bånge. Var kan man hitta mer uppgifter om honom eller om rådmän i Karlstad från den här tiden?

2004-06-29, 21:19
Svar #2

Annsofi Sterner

Ett litet tillägg till mina uppgifter om rådman Sven Bånge (Påvelsson):
 
Hans dotter, vars förnamn är okänt, gifte sig med rådmannen och köpmannen i Karlstad Nils Asmundsson som var född i Amsterdam och ankom till Sverige år 1650. Deras barn, som troligen alla var döda på 1730-talet, antog namnet Borgström.  
 
Ett av barnen, Birgitta, gifte sig med brukspatronen på Borgvik Erik Andersson Bratt f.1662 död 1700.  
 
Ett av deras barnbarn, Johan f.1685 död 1763, adlades Adelheim och gifte sig i sitt 1:a gifte med Brita Larsdtr Bratt f.1710 död 1732 på Borgvik.

2004-06-29, 21:35
Svar #3

Annsofi Sterner

Min ff ff ff fm mm Christina Svensdtr Bånge f.1632 död 1737 i Amnehärad (hon blev 105 år!) kan vara en dotter till rådman Sven Bånge i Karlstad. I så fall var Sven Bånge gift med en kvinna som hette Catharina Wulfsdtr f.1610 död 1703 i Amnehärad.

2004-09-27, 13:42
Svar #4

Laila S. Hynne

Hei
 
Jeg har i min slekt en Bånge.
 
PETTER JOH. BÅNGE født 1727 ifølge husforhør 1789-1791 i Amiralitetsforsamlingen i Gøteborg. 
 
Han var gift første gang med Rebecca Elisabeth Richtern? Har funnet to barn: Christina Elisabeth f. 1758 og Carl f. 1761.
 
Han giftet seg igjen med Magdalena Grotte f. 1738 ifølge ovennevnte husforhør.
 
De fikk barna: Rebecca Catharina f. 1766, Georg f. 1768, Magdalena f. 1771, Johanna Beata f. 1773 og Lars f. 1776.
 
Jeg tror at en bror av Petter Joh. heter Georg Johan Bånge død 17/7 1769 i Synnerby. Georg Johan var Amts pastor i Amiralitetsforsamlingen i Gøteborg.
 
Er det noen som vet hvor disse kommer fra, og hvem eventuelt foreldrene var?   
 
Takknemlig for all hjelp.
 
mvh Laila S. Hynne

2004-09-27, 23:33
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Känner någon månne till den Brita Bånge som var sedan 1670 gift med Borgmästare i Filipstad Mathias Strokirch (död 1688)?
 
Hur är det då med handlanden i Brätte Anders Bånge som var gift Kerstin Bånge (död 1659) och hade med henne sonen Anders Bratt (död 1677). Sonen var till yrke brukspatron på Brattfors i Värmland, som han anlade?
 
Om någon känner till någonting om dessa tar jag mycket välvilligt emot den informationen.

2005-02-13, 22:09
Svar #6

Arne Bolund

En karlstadsborgare, Anders Andersson-Bånge, sedermera tullnär vid Brattfors bruk, anhöll i en skrivelse den 26 juni 1661 hos Karlstads myndigheter att få utforsla sitt järn direkt från lastageplatsen i Skattkärr istf via Karlstads våg, som var en omväg.
 
Denne Bånge hade intressen i 1600-talets järnhantering och är säkert en släkting till de Bånge Ni talar om. I någon av Värmlands Musei årsböcker finns redogörelser för några släkter och jag tror mig minnas att Bånge finns med även där.

2005-05-05, 22:43
Svar #7

Annsofi Sterner

Hej Laila S. Hynne. Med hopp om att du ännu är i livet bifogar jag en länk till den släkt som du härovan efterfrågar. Det är vad jag hittills hittat om släkten. Håll tillgodo
 
En släkt Bånge från Göteborg

2005-05-06, 14:05
Svar #8

Laila S. Hynne

Hei Annsofi
 
Dette var jo kjempeflott, her fant jeg mye informasjon. Jeg har ikke forsket i Sverige siden i fjor høst.   
 
Tusen takk for lenken.
 
mvh Laila

2005-05-09, 22:05
Svar #9

Annsofi Sterner

Du har hela släkten i ett nafs om du beställer Sundholms samling hos SVAR med nr:
 
S19817 s77-83 och S14483 s340-341.
 
Här finns även din Georg Bånge död 1765-07-17 i Synnerby och hans anfäder. Har inte hittat någon koppling till Petter Johan Bånge. Har ägnat ganska många timmar åt att hitta eventuella kopplingar mellan olika släkter Bånge, utan resultat. Klarar du det kan du känna dig som en erövrare av högsta rang och skulle förtjäna en medalj! Detta är ett hästjobb.  
 
Hade tidigare även denna släkttavla inlagd på diskett, som inte kan läsas på min nya dator (eller är defekt), tyvärr.

2005-05-10, 13:36
Svar #10

Laila S. Hynne

Hei Annsofi
 
Dette låter spennende. Men jeg vet ikke hva Sundholms samling er. Er det bøker? Jeg forsøkte å søke på SVAR men fikk ikke opp noe resultat på søket. Gjør jeg noe galt?
 
Når det gjelder Georg Bånge er min kobling mellom ham og Petter Joh. Bånge bare en antagelse. Jeg fant Georg som fadder til et av Petters barn mener jeg (dessverre litt rot i mine papirer). Dessuten kaller Petter et barn for Georg. Og så selvfølgelig etternavnet. Men dette er ikke gode nok bevis, ikke enda i hvertfall.
 
Jeg får bestille et abonnement på Genline igjen og se hva jeg finner der.
 
mvh Laila

2005-05-10, 13:43
Svar #11

Annsofi Sterner

Jag skickar kopior till din e-postadress på SVARs beställningslistor så får du själv se vad det är som kan beställas av Olof Sundholm.

2005-05-10, 21:47
Svar #12

Laila S. Hynne

Hei igjen Annsofi
 
Takk for kopiene du sendte til meg. Jeg har brukt litt tid på å få åpnet dem, men når jeg fikk installert riktig program på maskinen min gikk det bra:-)
 
Jeg har bare fått sett litt på dem, og jeg vil nok bruke litt tid på å gjennomgå alt nøyere. Vil også mot slutten av mai kjøpe et nytt abonnement på genline, slik at jeg får sett enda nøyere på fadderene til Petters barn. Og på den måten kanskje finne mer som kan knytte dette sammen. 
 
Igjen takk for hjelpen. Det jeg eventuelt finner vil jeg legge ut her.
 
mvh Laila

2005-09-14, 16:19
Svar #13

Irene Larsson

Hej!
Jag har stött på Bånge i en bok Bilder urKroppa sockens historia. Författad av Överström.
I denna bok omnämns att en Lars Bratt arrenderade en hammare vid Kroppa och att i en utredning gjord av Albert Palmkvist om släkten Bånge från Mögsjön (Bångas)Var ligger den? Han säger där att Anders Andersson Bånge flyttade till Brattfors och böt sedan sitt namn till Bratt.Så den förstnämnde här Lars ska heta Bratt Bånge?Han tar väl över Rottneros så småningom.
Känner ni till något om detta så skulle jag vara glad att få ta del av detta.
Tacksam
Irene Larsson

2005-09-14, 19:06
Svar #14

Irene Larsson

Hej!
 
Tänkte skriva in att Lars Andersson Bratt f 1646-1690.Levde och verkade i Filipstad. Var gift med Elisabeth Jonsdotter Fernell f 1658-04-02 död 1718.
Hon gifte om sig med makens bokhållare Christian von Nackrey f 1665 Danmark, död 1722 Filipstad.
Elisabeths son från 1:a äktenskapet tog över  Rottneros efter  sin mor och Christian .
Även Gustaf Uggla som ägde gården innan var gift med en Elisabeth Andersdotter Fernell.Hon gifte sig med sin släkting Nils Björn Brårud Sunne efter makens bortgång.
Dessa Fernell kom från Nils Finne bergsman verksam i Yngshyttan. Det kommer många präster ur den släkten.Skara var ju huvudort för kyrkan så det finns nog förbindelser där.Men många var även knutna till bergshanteringen.
Hoppas detta är till hjälp.
Hälsningar
Irene Larsson

2007-08-02, 10:39
Svar #15

Sören Olsson

Hej,
Jan har en del Bångar i min släkt, men vet inte om det finns någon koppling till de Bångar som nämnts här ovan:
Hammarsmeden Jan Larsson Bånge, född 1721 vid Björneborgs bruk, död 1769 i Sälboda, Gunnarskog (S). Föräldrarna hette Lars Larsson och Margareta Olsdotter.
Jan hade brodern Anders Larsson Bånge född 1714 i Vassgårda, Varnum (S). Jag har också hittat en Olof Larsson Bånge som rimligen bör vara ytterligare en broder.
Någon som känner till dessa?
 
mvh
Sören

2008-12-20, 22:06
Svar #16

Leif R. Blom

Avskrift ur Göta Hovrätts renovationer av dombok, Inlands Fräkne härad 1743 EVIIAABA:20 020810 Lennart Andersson  
Här nämns jungfru Edla Christina Boije, dotter till sal. Amiralitetslöjtnanten Olof Boije och hennes Kiötzliga morbröder  Ryttmästaren wälborne Herr Petter Bånge och Comissarien Herr Swen Bånge.
Men Edla Christinas mor uppges heta Anna Catharina Borg d. 1720, dotter till kronobefallningsman Mårten Borg och Christina Ström.
Kan någon ge ett tips hur det hänger ihop ?
Mvh Leif

2008-12-27, 23:56
Svar #17

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Under släkten Borg här bredvid framgår att Christina Ström varit gift tidigare.
Antagligen hette hennes förste make Bånge.
 
Speciellt som det framgår ovan att samma person som lämnat uppgifterna
under Borg, Annsofi Sterner, också forskar i Bånge.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb den 27 december, 2008)
Ulf Berggren

2008-12-28, 23:04
Svar #18

Leif R. Blom

Tack Ulf, antagligen !
Mvh Leif

2012-07-11, 22:21
Svar #19

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
 
Försöker här reda ut Sven Påvelsson Bånge (död ca 1660 Amnehärad) hustruns härkomst.
Hans hustru lär ha varit Catharina Wulfsdotter (f ca 1613, d 1703.)
Vet någon vem som var föräldrar till henne, och källan till var man kan hitta det.
 
Har sett något påstående att Nils Börjesson (f 1580, d 1655)(från släkten Drakenberg)och hans hustru Brita Thoresdotter skall ha varit föräldrar till henne. Kan det verkligen stämma?.
Men varför Wulfsdotter,när fadern ska hetat Nils?
 
Finns det några bra källor att tillgå att reda ut detta, om det går ?.
 
/ Tony

2012-07-12, 23:10
Svar #20

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Upptäckte efter lite sökande att det finns en källa till mitt inlägg ovan.
Källan är: Olga Dahl, Göteborgstomter, tomt 5.51, sid 1-3.
Där anges bl.a att Nils Börjessons (Stamfar för Drakenbergska släkten)måg var befallningsmannen Swen Påwelsson.
 
Kan Sven Påwelsson-Bånge varit gift två gånger?, då hans hustru heter Wulfsdotter i efternamn.
Eller har det blivit fel efternamn på Catharina Wulfsdotter ?.
 
/ Tony
 
(Meddelandet ändrat av TONY 2012-07-12 23:27)

2012-08-16, 23:14
Svar #21

Utloggad Stefan Björn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:28
    • Visa profil
    • www.bondetorp.se/lungsund
Sven Bånge o Katarina Wulfsdotter
 
Precis som du Tony har jag haft svårt att tro att en Wulfsdotter är dotter till Nils Börjesson. Det är hon givetvis inte. Hon kan ev vara Sven Bånges andra hustru - om det nu är Karlstadborgaren Sven Bånge hon var gift med. Tror inte så mycket på det heller. Svaret finns sannolikt betydligt närmare Anmehärad, nämligen i Mariestad.
 
I Mariestad finns (i mantal 1642) den ogifte borgaren Sven Bånge. Han gifter sig 1645 med en Katarina. Samma år försvinner Mäster Wulfs dotter Katarina från Wulfs hushåll. Samma kvinna? Ja! I mantalet för 1653 anges Sven Bånges hustru heta just Katarina Wulfsdotter.
 
Katarina har en syster Anna Wulfsdotter, gift med Kort Kempe och en bror vid namn Henrik Wulfsson. Alla bosatta i Mariestad. Mäster Wulfs hustru anges heta Anna. Hon kallas Anna Wulfs när hon blir änka 1644.
 
Kan då Sven och Katarina vara Stinas föräldrar? Stina Bånge anges ju vara 105 år gammal när hon dör 1737, dvs född ca 1632. Hon var förstås knappast 57 år gammal, när hon fick sitt sista barn 1689, snarare kanske max 47 år. Sitt första barn Sven fick hon kring 1670. Stina bör därmed sannolikt vara född inom intervallet 1644-1652, något som stämmer väl med föräldrarnas giftermål 1645.
 
Vem är då den Sven Bång Katarina Wulfsdotter gifte sig med? Paret försvinner ur mantalslängden 1658, varför paret sannolikt flyttade från Mariestad (eftersom Katarina inte noteras som änka). Till Amnehärad? Sven Bånge i Karlstad skall ju ha levt till 1660, så rent teoretiskt kan det vara han. Men bodde han verkligen i Mariestad 1642-1658? En mer sannolik Sven Bånge är Sven Andersson Bånge, som i ett mål 1646 anges vara utflyttad från Göteborg. Frågan är vart? Mariestad? Kontakterna mellan Göteborg och Mariestad var goda.
 
En annan fråga är vem Katarinas far, Mäster Wulf, var? Är han identisk med borgmästaren Wolfgang Hack i Mariestad? Han var borgmästare 1634-1637.
 
Någon som vet mer?
 
Stefan Björn

2012-08-17, 21:00
Svar #22

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Tack Stefan.
Det var värdefulla uppgifter du har vaskat fram.
Med dina uppgifter så skulle det då möjligen vara två olika Sven Bånge som vi pratar om ?.
 
1. Sven (Andersson?)Bånge gift Katarina Wulfsdotter och de fick dottern Kristina Bånge (död 1737).
 
2. Sven Påfwelsson Bånge gift med en dotter (med okänt förnamn) till Nils Börjesson.
 
Enligt Olga Dahls utredning om Göteborgs tomtägare 1637-1807 (5.51) så anger den att Nils Börgessons måg var Sven Påfwelsson  Bånge Och då stämmer det hela bättre ?.
 
Det är inte helt enkelt att reda ut detta, hoppas någon mer har uppgifter att tillföra ?
 
/ Tony

2013-12-13, 18:38
Svar #23

Utloggad Erik Hov

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:04
    • Visa profil
Hei.
 
Jeg fant nylig ut at en av mine aner het Annika Andersdotter Bånge/Bänge. Hun ble gift i Sillerud ,Värmland i 1695 med Lars i Stenarsbyn ,Sillerud. De hadde hvertfall 2 barn og da datteren deres Kierstin ble født i 1697 var en av fadderne Johan Bånge/Bänge. Jeg skulle tro at Johan kunne være bror til Annika?. Samme johan ble gift i Sillerud i 1700 og det er også ei Cecilia Bånge som ble gift i Sillerud i 1687. Jeg skulle tro at disse er i slekt på en eller annen måte (søsken?). Er det noen som vet mer om disse folka??
mvh Erik

2015-07-16, 11:28
Svar #24

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Hej Erik,
 
Det var ju ett tag sedan du skrev här och jag skulle kontakta dig direkt om det fanns en e-mailadress. Nu saknas det, verkar det som, så jag ställer frågan här på forumet.
 
Du anger att Annika Bånge har patronymikon Andersdotter. Eftersom både Johan Bånge och Cecilia Bånge har en far Lars, som sannolikt är häradsskrivaren Lars Olofsson Bånge, är jag intresserad av var du hittar Annikas fadersnamn?
 
Mvh
Anders

2015-07-16, 17:42
Svar #25

Utloggad Erik Hov

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:04
    • Visa profil
Hei Anders. Bra du spurte om dette. Har prøvd å sett litt på det du spør om. Det ser ikke ut som jeg har dette fra kirkebøkene ,men fra familysearch.org og det som står der kan man ikke egentlig stole på tror jeg.  
https://familysearch.org/ark:/61903/2:2:33LJ-DBS
Skulle tro at Annika er født rundt 1670-1675 ,men hadde vært fint å visst mer sikkert om hennes familie. Hun er bare kalt Annika Bånge/Bänge ved giftermålet med Lars i Stenarsbyn i Sillerud 1695. Har ikke lett noe særlig for å finne når hun eller Lars døde. mvh Erik

2015-10-21, 01:36
Svar #26

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Hej, Erik och Anders!
Ni kanske redan har hittat det själva vid det här laget, men när Lars i Stenarsbyn dog 1717 kallar dödboken hans änka för Annika Larsdotter (CI:3 s.239).  
-- Peter

2015-10-22, 21:28
Svar #27

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Tack Peter! Jag hade inte noterat detta./Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna