ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bürk / Burk  (läst 2102 gånger)

2001-05-03, 16:51
läst 2102 gånger

Mikael Johansson

Hej Jag söker information om familjen Bürk. Bröderna Peder och Clemet B. kom till Sverige från Vallonien på Gustaf Wasas tid och den ene brodern for till Karelen på 1530-talet under kriget mot Ryssland som gevärssmed. Dennes ättlingar stannade sedan i Finland och tog namnet Porkka. Tack på förhand Mikael

2001-05-03, 21:52
Svar #1

Anna-LisaGöransson

Svar t. Mikael. Då jag har släkten Burk i mina anor är jag väldigt nyfiken på var man hittar dessa uppgifter Du här har uppgett. Hoppas på svar. Anna-Lisa.

2001-05-04, 14:17
Svar #2

Mikael Johansson

Hej Anna-Lisa  Dessa uppgifter har jag bl.a. fått genom Gunnel Rydeborgs släktforskarsida. Under anan Lars Clemetsson Porkka (Burk) står att Börje Olsson i Karlstad tagit fram dessa uppgifter.  Mikael

2001-05-04, 16:13
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Jag lägger mig i lite: 1) Inget är klart, det står på sidan att Per Pedersson Porkka möjligen hade en broderC Clement...och detta är endast en teori utan några faktiska grunder. Det är vad som står på hemsidan. 2) Varken Porkka (som ju klart låter finskt) och Burk/Bürk är inte franskt (vallonskt), snarare tyskt i så fall. 3) Ingen vallonsk invandring till Sverige skedde så tidigt, däremot är det möjligt med tyska smeder i det fallet. Detta är bara ett par indicier på det materialet som finns på nätet att släkten inte är vallonsk, utan möjligen tysk i så fall. Mvh Fredrik

2001-05-05, 15:21
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Har i mer än 20 år forskat i den släkt Burk som fanns i Hällefors, Saxån och Säfsnäs. Alla dessa år har det diskuterats huruvida släkten har finsk anknytning eller inte. Jag har inte den kunskapen att jag kan svara på den frågan, men så mycket vet jag att dessa Burk gifte in sig i finska släkter i både Hjulsjö och Säfsnäs. Så en viss anknytning finns det ju.  Anna-Lisa

2002-09-03, 10:23
Svar #5

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Mikael og Anna-Lisa! Det er all grunn til å stille et STORT spørsmålstegn ved opplysningene om at Peder og Klemet var Valloner! Hvis dere ber om dokumentasjon på de opplysningene du har fått Mikael, vil dere neppe få det. Teorien om at Bürk skulle være en Vallonslekt er en ønsketenkning og et resultat av mangelfull innsikt i 1600-tallets skrivemåte. Bürk var med datidens frie skrivemåte en av måtene å skrive Burk på. Etterkommere av personer kalt Burk/Bürk/Bork/Borch etc. i kildene på 1600-tallet, opplyste i de fleste tilfeller at de hadde slektsnavnet Porkka til Carl Axel Gottlund da han besøkte Värmlands Finnskoger i 1821. Det er også sannsynlig at slektene i Hällefors, Saxån og Säfsnäs var av denne slekt. Vær kildekritiske! Vennlig hilsen Jan

2002-09-03, 23:23
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Denna diskussion Bürk/Burk kommer nog att flyttas över till Övriga släkter istället..

2002-09-04, 14:25
Svar #7

Anna- Lisa Göransson

Jan Myhrvold! Jag har mig veterligt aldrig påstått att min släkt Burk är valloner. Anna-Lisa

2002-09-04, 14:48
Svar #8

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Anna-Lisa Mitt innlegg var ikke ment som noe angrep på hverken ditt eller Mikaels innlegg. Det er hjernene bak Bürk-teoriene jeg sikter til. Jan

2002-09-05, 08:26
Svar #9

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Det är seglivat det här med att Porkka-släkten skulle ha vallonhärstamning, det har bl.a. diskuterats tidigare under: Värmland: Efterlysningar: Porkka-släkten i Värmland och under socknar: Östmark.

2005-10-14, 01:13
Svar #10

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Hej! Jag har nyligen hittat Burck i min släkt, skulle vara roligt om någon mer vet mera om denna släkt eller om någon har gemensamma anor. Det här har jag fått fram:  Johan Burck f. 1682-09-02, d. 1765-03-03 i Sala, bosatt från 1726 i Norra Kvarteret i Sala. Barn:Anna Burck f. 1712-04-02, Johan Burck 1713, Olof Burck 1716, Margaretha Burk 1725.  Olof Burck f. 1716 gift 1751-11-28 med Christina Hedberg. Barn: Johan f. 1750-05-04,  Sara f. 1753-03-13, Johan f. 1756-09-24,  Maria f. 1759-09-03, Eric 1763-08-10.  Sara Burck är min farfars momors morfars mor.  Mvh Marita

2023-06-24, 16:04
Svar #11

Utloggad Mikael Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 01:29
    • Visa profil
Hej Jag söker information om familjen Bürk. Bröderna Peder och Clemet B. kom till Sverige från Vallonien på Gustaf Wasas tid och den ene brodern for till Karelen på 1530-talet under kriget mot Ryssland som gevärssmed. Dennes ättlingar stannade sedan i Finland och tog namnet Porkka. Tack på förhand Mikael
På midsommaraftonen satt jag och googlade och då dök det upp en norsk antavla där Porkka/Burk kom upp och denna "vallonske förfader" stod där utan något ifrågasättande. Och jag såg också att andra personer också har tagit denna "vallon" som sann och lagt ut honom på sina antavlor på internet! På något sätt har denna berättelse blivit en trådsanning som nu kopieras och sprider sig!

I många ämnen här på anbytarforumet som gäller Porkka så kommer denne "vallon" upp. Och uppgifterna om vem som har första källan till denna berättelse om "vallonen" verkar gå från mun till mun, men de pekar sedan mot en Börje Olsson i Karlstad som tagit fram dessa uppgifter.
Och då skulle det naturligtvis vara intressant att få redan på källan till denna "vallon och hans yrke och övriga förehavanden", dvs. var i arkiven finns dokumentet/-na?
Med så osäkra belägg så bör man inte ta med denne "vallon" i sina antavlor!
Möjligen kan man ta med att tveksamheten är stor till hela berättelsen om "vallonen" i typ någon "Anmärkning", men inte i antavlan som fader!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna