ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Careliusson / Kareliusson  (läst 933 gånger)

2004-02-17, 18:10
läst 933 gånger

Ulla-Britt Careliusson

Är det någon som vet var namnet Careliusson kommer ifrån. Detta var min farmors flicknamn och vid min far och mors giftermål tog de hennes efternamn. Min farmor hette Matilda Karolina Careliusson
 
Mvh  
 
Ulla-Britt Careliusson

2004-02-18, 17:08
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Detta lär väl röra sig om ett s.k. patronymikon, alltså fadersnamn som inte räknas till egentliga släktnamn här under avdelningen släkter..
Men då namnet är så pass ovanligt kan jag väl passa på och undra om du vet ifall det är ifrån Värmland..?
Det ser nämligen ut att vara klart vanligast därifrån, och särskilt då i Östmark om man ser till Sveriges befolkning 1970 (stavat med K), och de få som har namnet 1890 i folkräkningen verkar ha anknytning till Norra Finnskoga.
 
Något födelseår på din farmor kanske..? (Din far är väl född 1919 i just Östmark har jag räknat ut - så jag tror nog vi 'landat rätt' i landet.. :-)
 
Det verkar hursomhelst inte omöjligt att det är en norrman med förnamnet Karelius som gett upphov till en del C/Kareliusson i norra Värmland - detta baserat på hur det ser ut 1890 enbart dock.
 
 
Såg ju nu att lite mer information redan fanns här t.ex. - tänk på att det alltid är bra att nämna det man redan känner till vid nya inlägg..

2004-03-21, 00:40
Svar #2

Ingela Fjellborg

Hej!
 
Matilda Karolina C/Kareliusson (f. 11/12 1899 i Lekvattnet, Värmlands län) har fått sitt namn efter sin far. Johannes Carelius Larsson (f. 17/10 1871 S:a (?) Metbäcken, Östmark, Värmland). Hennes mor hette förövrigt Carolina Andersson (f. 31/10 1871 S:a Vesterrottna, Gräsmark).  
 
Många hälsningar
 
Ingela

2004-03-22, 03:57
Svar #3

Ingela Fjellborg

Jag har precis hittat Johannes Carelius Larsson i Folkräkningen 1890 i Värmland. Där finner man att han egentligen heter Johannes Carelius Fredrik Larsson Vigardt. (i fb. står han som Johannes Fredrik).
 
Många hälsningar  
 
Ingela

2005-02-11, 17:26
Svar #4

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Det finns karelius eller Carelius i Järvsö och Hudiksvall i Hälsingland i dag.  
 
M.v.h  
Erik Andersson.

2014-02-06, 19:28
Svar #5

Kenth Dagérus

Lite gammal tråd men eftersom jag är intresserad av Kareliusson.
Min mormors far hette Carelius Aslaksen och kom från Berget, Grue, Hedmarks fylke, Norge född 1844, han flyttade till Sverige 1871 till Tackåsen i Orsa finnmark, Tackåsen hörde då till Los. Det här Värmländska spåret har jag vid flera tillfällen ramlat in i men inte hittat något som knyter mig dit. Karelius far och mor hette Aslak Pedersen Östmoen och  Maren Hansdatter Berget. De var aldrig gifta så Karelius var oäkta barn och deras enda, jag har inte hittat något på Marens sida.
Karelius träffade i Tackåsen sin blivande hustru (hans andra) Maria Kristina Persdotter, hon var 26 år yngre än Karelius.
 
Jag tar tacksamt emot information.
 
mvh/kenth
 
(Meddelandet ändrat av kdagerus 2014-02-06 19:56)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna