ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsten  (läst 2285 gånger)

2005-01-31, 21:25
läst 2285 gånger

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Catharina Olofsdotter Carlsten (står Olufsdotter Carlsteen) gifter sig 1688 med Petter Jonsson Hasselrot (står Joensson Hassellrot) i Ekshärads socken i Värmland. Hon bodde då på Öna (Önna) som på den tiden var kompanichefsboställe för Älvdals kompanichef, d.v.s. kaptenen. Petter Hasselrot var då korpral som blev sist löjtnant. (Parenteserna är efter stavningen i Ekshärads vigselbok.)
 
Senare, när de köpt delar av byn Hjällstad i Dalby socken, Värmland, så flyttar hennes syster Kerstin Olofsdotter till dem. För systern står det i Dalby kyrkböcker att hon var född i Karlstad.  
 
Allt om Catharinas och Kerstins ursprung är jag intresserad av!  
 
Skicka INTE mejl till bj.sonesson@telia.com - den funkar inte längre! Inte till sprayadressen heller! Skicka till bjornsone@hotmail.com.

2005-02-03, 23:24
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Det ska finnas genealogiska uppgifter om personer med namnet Carlsten på Värmlandsarkiv, Karlstad. Eventuellt finns namnet Carlsten även i notiser hos Karlstads stadsbibliotek i den Lagergrenska samlingen. Vid en koll med Föreningem DIS databas Disbyt som finns på www.dis.se fanns personer med det namnet ännu i 1800-talets Karlstad.  
 
Någon som kan kolla om det finns någon passande Olof Carlsten till Catharina och Kerstin Olofsdöttrar Carlsten som var födda 1650/1670? Catharina gifte sig år 1688 i Ekshärad med Petter Jonsson Hasselrot. Tacksam på förhand!

2006-05-17, 14:22
Svar #2

Mikael Johansson

Hej Björn!
 
Även jag härstammar från Petter Hasselrot o Katarina Carlsteen och jag har spekulerat lite kring Katarinas härkomst.
Öna i Ekshärad beboddes åtminstone 1697 av kapten Casper Christoffer von Gersdorff och hh Elsebe Jurgens eftersom de då skänkte en altartavla till Ekshärads kyrka.  
Elsebe J var tidigare gift med brukspatron Jan Gustaf Carlström, son till borgmästaren i Karlstad Gustaf Börjesson och sonson till rådman Börje Olofsson i Brätte. Börje hade även sonen Johan Börjesson Carlberg som även han blev Karlstads borgmästare.  
Börje O:s två söner Gustaf och Johan tog sig båda efternamn som började med Carl- (troligen efter Karlstad) och min spekulation gäller huruvida Katarina och Kerstin Carlsteen eventuellt kan vara ättlingar till samme Börje Olofsson i Brätte.
Jag vet att det vid mitten av 1600-talet fanns en Olof Börjesson i Karlstad som hade investeringar i bruksrörelser i Fryksände förs. Då även både Johan Carlberg och Gustaf Börjesson var brukspatroner skulle Olof kunna vara ytterligare en bror till dessa. Kan det i så fall vara så att på samma sätt som Johan Börjessons ättlingar kallade sig Carlberg och Gustaf Börjessons ättlingar Carlström så kallade sig Olof Börjessons ättlingar Carlsteen?
 
Detta är ju som sagt bara spekulationer men möjligheten finns väl? Vilken är din åsikt?
 
Tack på förhand,
Mikael Johansson.

2006-05-19, 20:03
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Mikael!  
 
En intressant hypotes är det förstås om hennes ursprung. Men jag vill varken säga bu eller bä. Svaret kan dock finnas i Karlstad!  
 
I Karlstad på Värmlandsarkiv eller hos Folkrörelsernas arkiv för Värmland finns arkiv eller en samling handlingar som rör släkterna Carlsten och Karlsten. Jag vet inte om detta bara är olika stavningar för samma släkt eller om det är två olika släkter. På något av dessa institutioner finns också material om Hasselrot och Hasselroth. När det gäller släkter är chansen av naturliga skäl störst att de återfinns på Värmlandsarkiv.  
 
På Karlstads Stads- och länsbibliotek finns också en del handskrifter av genealogiskt intresse.  
 
Papper om släkten Carlstaen finns på antingen på Värmlandsarkiv eller hos Folkrörelsernas arkiv för Värmland och dessutom på Lagergrenska samlingen på Värmlands museum. Uppgifterna om dessa arkiv eller samlingar kommer från en enkel lista i Värmlands släktforskarkatalog 1999, utg?vet av Värmlands Släktforskarförbund. Listan återgår på ett mer detaljerat kortregister som finns i forskarexpeditionen vid Arkivcentrum Värmland. Expeditionen är gemensam för Värmlandsarkiv, Folkrörelsernas arkiv och tror jag även Landstinget Värmland. Jag har tyvärr inte fått tillfälle att undersöka dessa handlingar!    
 
Annars har nog handskriftsavdelningarna på KB (Kungliga Biblioteket i Stockholm) och UUB (Universitetsbiblioteket i Uppsala) kanske en hel del godbitar. Det finns genealogiska samlingar om släkter, samlingar med de särskilda tryckta likpredikningar som rika eller åtmisntone någorlunda bemedlade personer kostade på sig m.m.  
 
På Värmlandsarkiv borde Karlstads magistrats arkiv finnas. Men p.g.a. branden i Karlstad år ? 1862 ? finns det kanske inte mycket kvar.  
 
Kompletterande material hos Kommerskollegium eller hos handelsmännen i Göteborg och tullmyndigheter kan nog hjälpa upp en del i alla fall.  
 
Under diskusionen Introducerade släkter/ätter: Carlström hade jag 2003 en fråga om hennes ursprung 2003, innan jag senare kom underfund med att jag hade läst fel på namnet som istället stavades Carlsteen.  
 
Elisabeth Thorsell besvarade mig 2003-11-11 att i Fredrik Fryxells Wermlands Slägtebok (handskrift från 1700-talet, på kort hos SVAR) finns Börje Olofsson med, men han anges endast ha sönerna Johan Börjesson Carlberg och Gustaf Börjesson Karlström, någon Olof syns det inga spår efter..  
 
mvh Björn

2006-05-20, 15:33
Svar #4

Mikael Johansson

Hej Björn!
Jag är student och bor vanligen i Stockholm men kommer från Karlskoga i Värmland där jag också kommer att tillbringa sommarlovet. Detta ger mig möjligheten att utan problem besöka Värmlandsarkiv i Karlstad någon gång under sommaren. Jag hör av mig om jag stöter på något intressant.
 
MVH
Mikael Johansson

2006-05-23, 08:30
Svar #5

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Mikael!  
Då väntar jag med spänning på resultatet.  
mvh Björn

2014-09-06, 17:24
Svar #6

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Vad står det här? Löjtnanten gifter sig med Catharina Olufsdotter Carl..... Jag har tolkat det först som Carlström, sedan som Carlsteen (se ovan) och nu har man i Värmlands kyrkoboksregister tolkat hennes namn som Karlström samtidigt som Catharina C i originalet har blivit Katarina K i registret (normalisering av stavning här då). Det är pyttesmå krumelurer. Hjälp! TACK å förhand! Ekshärad EI:1 (1687-1853) Bild 5 / sid 3 (AID: v6423.b5.s3 Öppna, NAD:  SE/VA/13100

2014-09-06, 18:22
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står definitivt Carlsteen.
Ulf Berggren

2014-09-06, 18:38
Svar #8

Utloggad Per Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 13:31
    • Visa profil
Jag är kanske ingen expert, men jag är nog böjd att hålla med om att det nog snarare står Carlsteen än Carlström.
 
Inga prickar eller motsvarande som skulle varit över ett ö, och sista bokstaven liknar mer ett n än ett m.
 
Om det vore ett m så skulle det inte få plats både ett r och ett ö efter bokstaven t.

2015-09-02, 18:41
Svar #9

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Bromanderska samlingen hade ingen släkt Carlsten/Carlsteen/Karlsetn/Karlsteen med.  
 
Mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna