ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caspar  (läst 639 gånger)

2005-05-18, 20:13
läst 639 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag har hittat en anfader Hans Caspar som befann sig på Öland i slutet på 1670-talet för 1680-01-22 föddes hans oäkta dotter Brita i Törneby, Köpings socken. Mor var Elin Nielsdotter.  
Hans Caspar var troligen militär (musiker?) för i domboken står han som pipare. Är det någon som har stött på denne man, eller har ett tips om vart man kan hitta uppgifter om honom. Han var sannolikt inte Ölänning.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-05-19, 20:45
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Tydligen ingen som kände till piparen Hans Caspar. Finns det kanske någon som vet vilka trupper som var stationerade i Köpingsvikstrakten runt april 1679? I domboken där målet fördes upp den 10 februari 1680 står att han tillhörde ett regemente under Överste Carl Gustaff Sekytter? Det står även att han vid denna tid fanns i Skåne med sitt folk. Hoppas någon kan identifiera vilket regemente det rör sig om och vad översten hette så att jag kan söka reda på i vilka rullor jag kan hitta mer uppgifter om Hans Caspar. Det kan vara så att han hette både Hans och Caspar i förnamn eftersom hans dotter Brita född utom äktenskapet kallas Caspersdotter när hon gifter sig och Hansdotter när hon dör.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-05-20, 01:15
Svar #2

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Birgitta!
Du kan inte alltid räkna med att få svar så snabbt. Hav tålamod, så kanske det dyker upp någon som har en liten ledtråd. Det är inte ovanligt att man kan få svar flera månader efter att man kastat ut sin fråga!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i detta fallet.
 
Mvh
Per Schröder

2005-05-20, 10:25
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Per
 
Mitt andra inlägg var inte menat som något gnäll pga uteblivna svar utan mera som ett komplement till det första eftersom jag igår fick ytterligare information om Hans Caspar.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-07-05, 20:48
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Efter en sökning i Krigsarkivet har framkommit att ovan nämnda Hans Caspars  
fullständiga namn var Hans Casper Frantz vilket väl kan tyda på en tysk  
härkomst? Han fanns med vid en mönstring den 8 juli 1679 under ”Carl Gustaf  
Skyttes regemente dragoner och lifcompagnie”. Även 1680 skall han finnas  
med för att därefter helt försvinna från rullorna.
 
 
Mvh
 
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna