ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederholm  (läst 759 gånger)

2007-04-19, 12:13
läst 759 gånger

Brage H. Pedersen

Hei,
jeg etterlyser Sven Hans(son?) Cederholm, født ca. 1826 i Skåne. Han var gartner og utvandret til Norge, der han ble gift med Dina Sørensen f. 1841 i Kristiania. Sven døde i 1912 og Dina i 1913, begge i Vestre Aker. De hadde barna Sven Mikal (1872) og Signe Randine (1873). Sven Mikal, min tippoldefar, ble hovedkasserer i Norges Bank. Noen som vet noe om denne Cederholm-slektens opphav?
 
Mvh
Brage

2009-08-17, 21:56
Svar #1

Utloggad Arne Cederholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-11-19, 21:16
    • Visa profil
Hej Mitt namn är Arne Cederholm och undrar var efternamnet Cederholm härstammar i från.  
 
Mvh Arne Cederholm.

2014-06-01, 22:15
Svar #2

Utloggad Emilia Linde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-05-10, 14:29
    • Visa profil
Hittade en stämning mot Provisorn Victor Cederholm!  
Stad: Linköping  
Boställe: Stockholm  
Paragraf i protkoll: -  
Nummer i protokoll: 102  
Källa: Landsarkivet i Vadstena AIIIa:5  
Förseelse: för uteblifwande såsom Part  
Domdatum: 1854-05-24  
Straff: Böter  
Bötesbelopp: 1 Riksdaler och 16 Skilling  
Anmärkning: Enligt Stämningsbokens föranledande hade Oscara Eleonora Dimberg här i Staden till denne Rättegångsdag sökt och erhållit stämning å Provisorn Victor Cederholm i Stockholm, med påstående om utbekommande af uppfostringshjelp till ett af Käranden framfödt oägta gossebarn, hwartill Swaranden är fader. Då målet nu påropades instälde sig å kärandesidan, på grund af företedd fullmagt, Stadswaktmästaren Swen Fredga, som, enär Swaranden hwarken lät sig afhöra eller förfall anmäla, inlemnade: 1:o en afskrift af stämningen, som, med åtecknadt Communicationsbewis, lyder sålunda: Ödmjuk Stämningsansökan! Som Provisorn Herr Wictor Sederholm, nu i Stockholm icke i godo Kunnat förmås utgifva något uppfostringsbidrag, till det af mig den 23 februari 1852 framfödde Gossebarn i dopet kallad Oscar Wictor, hvartill han är fader ; Så vågar jag i anledning häraf ödmjukast anhålla om laga kallelse och stämning till denne Stads Wällofl RådstufvuRätt, uppå bemälte Sederholm, med påstående den han måtte åläggas att, till detta vårt barns föda vård och Christliga uppfostran, årligen, räknadt från barnets födelse och intill dess det uppnått femton år eller Kan sig sjelft försörja, utgifva minst 33 Riksdaler 16 Skilling banko, samt ersätta rättegångsKostnaderne. Öppen talan förbehålls. ...  ...  
 
Jag är inte släkt med dessa men tänkte att det kan vara kul för någon annan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna