ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Celsius  (läst 2503 gånger)

2004-03-09, 01:59
läst 2503 gånger

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 14:52
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Hej alla.
 
Namnet Celsius lär komma av det latinska ordet för högen och betecknar en släkt med rötter i Ovanåker, Hälsingland och Asby socken i Östergötland.  
Den mest kände är förmodligen Anders Celsius som vi känner främst genom den 100-gradiga skalan på termometern.
Har sökt med ljus och lykta efter information om släkten Celsius här på anbytarforum. Utan framgång, vill jag meddela. Däremot har jag funnit en del info via andra kanaler. Jag har förhoppningen kvar att det någonstans därute skall finnas personer som har mer material att dela med sig av. Tills dess får vi ha det så bra och hoppas på att termometern inte visar alltför många grader minus, Celsius, vill säga.
Ingemar Dahrén

2004-03-11, 21:00
Svar #1

Utloggad Urban Brammås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2012-03-14, 11:00
    • Visa profil
Släktöversikt kan ses i Svenska ättartal för år 1892 (åttonde årgången) s 128-132.
 
Se även Svenskt biografiskt lexikon bd 8 s 237-301 innefattande 6 artiklar rörande mer framstående släktmedlemmar utöver ingress.
Årgången tryckt 1929.
 
Sv män och kvinnor bd 2 C-F s 83-86.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-03-18, 02:04
Svar #2

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 14:52
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Tack Ubbe.
 
Så långt har jag oxå kommit. För att vara mer exakt så söker jag uppgifter om stamfadern och hans maka Sigrid Unonius. Det tar liksom stopp där i slutet av 1500-talet men jag har en förhoppning att det skall vara möjligt att finna ut mer av en släkt som nämts i historieböckerna och som har rört sig i de övre sociala skikten, om jag får säga så.
 
Ingemar Dahrén
Ingemar Dahrén

2004-03-18, 21:18
Svar #3

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nicolaus Magni var den förste kyrkoherden i Ovanåker och hans söner tog sig mycket riktigt namnet Celsius under studietiden efter Höjen, som ligger några hundra meter sydost om kyrkan.
 
Längre bak än att hans far hette Måns och var bonde i Asby är det nog ingen seriös forskare som har kommit.
 
Vänligen
Matts Sandström,
som bor på just den Höjen i Ovanåker och har en minnessten över ättens stamfader i trädgården.

2004-03-19, 13:34
Svar #4

Joakim Bång

Ingemar,
 
I Smolandi Upsalienses I (Molin, 1955), nr.40 står en del om stamfadern Nils Månsson (Nicolaus Magni) Travillagaeus: Han föddes 1577 i Asby socken, fadern var bonden Måns Nilsson. Gick först i skola i Linköping och blev senare informator hos rådmannen Uno Olofsson i Gävle (sin blivande svärfar). Student vid Uppsala universitet 1599. Komminister i Alfta och Ovanåker (Hälsingland) 1620. Gift samma år med Sigrid Unonia, dotter till Uno Olofsson (ovan) och Catharina Johansdotter Bubb. Hustrun hade två bröder som blev professorer i Uppsala. Han avled 1658-08-15. Ett porträtt av honom finns i Ovanåkers kyrka.
 
Enligt ovanstående källa skall det finnas en ”uttömmande” biografi över honom i ”Regnbågen”, en bilaga till Östgöta-Correspondenten 1951-02-17 av fil.mag. Gunnar Wall?n.
 
Mvh
Joakim

2004-03-21, 00:11
Svar #5

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 14:52
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Hej på er.
 
Tack Matts och Joakim. Jag har rotat i skrifter som rör Gävle stad och sökt Uno Olofssons rötter, han kommer förmodligen från Uppland. Vidare har jag lusläst Älvsborgs lösen för perioden 1560 - 1580, den del som rör Asby socken. Min förhoppning är att det skall ha gjorts ordentlig forskning på detta tidigare utan att jag känner till det. Det finns en hel del skrivet om de söner som utbildade sig i Uppsala och Lund och med tanke på det tror jag att det kan finnas uppgifter om släktens ursprung. En kontakt med Vadstena gav ingenting, inte heller Riksarkivet men det kan ju bero på att jag inte vet vad jag skall leta efter.
Ett intresant spår har jag fått från en kvinna  som heter Ulla M?nter, som skriver följande: I matrikeln för Uppsala universitet finns Nicolaus Magni Ostrogothus upptagen som examinerad från teologistudier 7 mars 1599.I herdaminnet har jag läst att han efter slaget vid Stångebro 1598 begav sig till Gävle för att bli informator i rådmannen Olof Unonius hus. Var Nicolaus lierad med katolikerna och måste bege sig norrut? Han bör ju haft ett mål för sin flykt och kanske redan tidigare varit bekant med Unonius.Vilka källor hänvisar man till beträffande hans ursprung?
 
Utdrag ur Gefle och dess släkter ac Sehlberg:
sidorna 87, 175, 177, 113, 308, 393, 435.
Uno Olofsson Rådman i Gävle var förut Skräddare. G.m. 1a: Chatarina Johansdotter, 2a: Ingrid Jakobsdotter, dotter till Lars Biörnsson.
Uno begärde avsked från rådmanssysslan 1631 pga ålder.
Barn:
Olaus Unonius (förut Gavelius) 1602 29 juli phil. mag.
Elias Unonius (förut Gavelius) phil. mag.
Barbara Unonia
Sigrid Unonia
Lars Unosson, borgare i Uppsala 
 
MVH
Ingemar Dahrén
Ingemar Dahrén

2004-07-06, 13:31
Svar #6

Nils Rutqvist

Hej!
 
Bland mina förfäder har jag en Barbara Unonia f. 1704-06-11 och död 1773-08-14 gift med rådmannnen och handelsmannen i Säter, Alexander Öhman 1703-1771.
 
Barbara var mor till brukspatronen Nils Öhman i Grangärde. Vet någon något om hennes föräldrar, om de är släkt med de som nämnts i inläggen ovan mm.
 
Mvh
 
Nils

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna