ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Chryselius  (läst 1914 gånger)

2006-06-13, 21:46
läst 1914 gånger

Göran Johansson

Petrus Chryselius, komminister i Lofta sn (H) 1685-1702 - någon som känner till hans anor? Var han möjligen son till kh Johannes Gudmundi i Lofta?

2006-06-14, 11:34
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det stämmer bra, jag härstammar själv från hans syster Elisabet, gift med rådmannen och stadskassören i Linköping Henrik von Mellen. Hans hustru lär härstamma från Erik XIV men det känner du kanske redan till?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2006-06-14, 16:28
Svar #2

Göran Johansson

Hej Vincent, jag känner nästan alltför väl till hustruns förmenta härstamning från Erik XIV. Det finns en hel del inlägg under Erik XIV:s frillobarn i Anbytarforum. Har du mer information, födelsedata m.m. rörande Petrus Chryselius och hans hustru, barn m.m. så tar jag tacksamt emot. Du känner säkert också till att Kerstin Eskildotter Utterberg tidigare var gift med Lars Sparres hovmästare Johan Beilwitz? Jag har en fråga om släkten Beilwitz ovan.
Vänlig hälsning
Göran

2006-06-14, 19:03
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
De uppgifter jag har är enbart hämtade från herdaminnen så jag har inte mycket att tillägga.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-27, 11:51
Svar #4

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det påstås att Johannes Gudmundi i Lofta (H) ska vara bror till Petrus Gudmundi (1620-1672), kyrkoherde i Klockrike (E), samt Ingeborg Gudmundsdotter, gift med Johannes Benedicti Hircinius, kyrkoherde i Rumskulla (H). Fadern Gudmund Gudmundsson ska ha varit guldsmed i Linköping. Finns det några belägg för en eventuell fader eller ens att dessa tre var syskon?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-27, 19:34
Svar #5

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Vincent,
 
kyrkoherden i Rumskulla Johannes Benedicti Hircinius (Bock) och hans fru Ingeborg Gudmundsdotter omnämns i Linköpings stifts herdaminne, del 4, sid 46-47, av Johan Alfred Westerlund, Johan Axel Setterdahl, Erik Meurling. Där omnämns att Ingeborg är dotter af Gudmundus Gudmundi, guldsmed i Linköping. Dessvärre kan jag inte bidra med någon bättre källa.
 
Ingeborg begravs 1675-06-16 i Rumskulla C:1, (GID: 140.38.64700, sida 90 av 186).
 
Hon uppges även vara dotter till Brita Persdotter Skute, se t.ex.
 
http://www.brogren.nu/antavlor/antavlacarl.htm
 
huruvida den uppgiften stämmer kan jag varken bekräfta eller dementera.

2007-08-27, 20:08
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Mikael!
 
Jo, jag vet att det står så i herdaminnet men det finns inte någon källa angiven där heller. Antavlan du hänvisade till anger inga källor öht och verkar inte särskilt trovärdig i äldre led.
 
Faktum kvarstår att det inte verkar finnas några kända källor för dessa släktsammankopplingar?
 
1) var dessa tre verkligen syskon?
 
2) finns fadern till någon av dem angiven i någon någorlunda samtida källa?
 
3) har det ens existerat en guldsmed vid namn Gudmund Gudmundsson i Linköping vid denna tid?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-28, 22:06
Svar #7

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Jag kan vara ute på hal is nu, men jag har tidigare gjort en notis för mig själv att undersöka om våran Gudmund är samma som Gudmund nedan:
 
Gudmund Gudmundsson (död ca 1654), i Strömhult, Slätthög, förde ett vapen från 1608 till sin död. Sköld: [Ännu ej införd här.] Stamfar för den s.k. Arnhult-släkten i Slätthög. Släkt och Hävd 2/1986, s.89. Jfr Wennerholm SVR 359/86.
 
detta är saxat från Magnus Bäckmarks sida:
http://hem.passagen.se/gronstub/vapendk.htm
 
Kanske kan det vara ett spår att följa, eller vad tror du?

2007-08-28, 22:56
Svar #8

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Gudmund Gudmundsson var rådman i Linköping 1616-1619 och borgmästare där 1621-1627, varefter han 1631-1633 arrenderade Kinda och Ydre härader; 1634-1639 var han kronofogde över dessa härader. Huruvida han varit guldsmed förefaller vara tveksamt; några bevarade arbeten av honom är inte kända.
 
Vad gäller de släktskapsförhållanden som uppges i herdaminnet (och på andra håll) bör de tagas med en nypa salt. Johannes Gudmundi torde vara son till Gudmund Gudmundsson, medan Petrus (f.ö. född omkr. 1600, ty han är inskriven som student i Uppsala i maj 1624) och Ingeborg torde vara syskon till Gudmund. Jag har en ny matrikel över borgmästare och rådmän i Linköping under arbete och kommer där att närmare gå igenom släktskapsförhållandena.
 
Den nämnde GGS i Slätthög kan vi avskriva från denna diskussion.

2007-08-29, 01:27
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Tackar för uppgifterna, Bo, har misstänkt att det är borgmästaren som avses. Namnet är ju inte speciellt vanligt och släktens sociala status gör det väl troligt att det bör vara en av stadens mer framstående borgare som är stamfadern. Men likväl saknas fortfarande en ynka källa till herdaminnets uppgifter och släkthärledningarna.
 
Handlar det om släkttradioner i senare led så är det ju inte omöjligt att Gudmund själv sysselsatte sig med guldsmide tidigare eller att hans okände fader hade denna syssla (om det nu rör sig om två generationer).
 
Det stämmer att Petrus bör vara betydligt äldre än jag först angav med tanke på hans studietid. Vad, förutom åldersskillnaderna, tyder på att Ingeborg och Petrus skulle vara syskon till borgmästaren Gudmund Gudmundsson? Det är ju tidsmässigt fullt möjligt att han är far till alla tre men att Johannes föddes i ett andra (eller senare) gifte.
 
Ser fram emot rådmans- och borgmästarematrikeln, det finns nog behov för en uppdaterad sådan. Jag vet inte hur pass mycket information du tar med i den men har kanske en del att tillägga om en av mina egna anor, rådmannen och stadskassören Henrik von Mellen (död 1708). Jag vet inte riktigt när han nämns första gången i Linköping men han höll till i Tjust och Bankekind en hel del innan han gifte sig och det var väl förmodligen där han lärde känna sin blivande hustru vilken ju var dotter till omnämnde kyrkoherde Johannes Gudmundi.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-08-29, 13:26
Svar #10

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Vincent,
hur Westerlund och Setterdahl kommit fram till sina uppgifter är oklart; från Wiede och andra har uppgifterna i varje fall inte kommit. Jag noterar att du kan bidraga med uppgifter om Henrik von Mellen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna