ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Colliander  (läst 5941 gånger)

2003-11-20, 14:39
läst 5941 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Sverige och Finland finns det flera olika släkter Colliander. Tre av dem, de äldsta, har omskrivits i Elof Collianders bok: Släkten Colliander i Sverige och Finland (Uppsala, 1939). Däri redogörs, i tron att det ursprungligen var en och samma släkt, prästsläkterna Colliander ifrån Femsjö,prästsläkten Colliander ifrån Hallaryd och den finländska släkten Colliander. Senare har det visat sig att det rör sig om tre olika, ej befryndade, släkter.
 
Den gren jag vill börja en fråga om är den som benämns Femsjösläkten Colliander. Stamfadern är kyrkoherde Erland Nicolai som verkade i Femsjö  1605 till sin död 1631. Han var gift med en dotter (NN) till kyrkoherden i Åsenhöga Börge Petri (död 1602).    
De hade barn. En son var kyrkoherden Börge (Bergerus - obs! ej Birger!) Colliander (1607-1683), kyrkoherde i Åsenhöga. En dotter var Märta Erlandsdotter gift med kyrkoherden Kebbo Ingelli (Kebbe Ingesson) i Näshult, stamföräldrar till släkten Kebbonius/Kebbon mfl (se om detta SoH 1976:3,s 197). En annan dotter var enligt Växjö stifts herdaminne Elisabeth Erlandsdotter gift med en pastor Per som troligen var hennes faders hjälppräst i Femsjö (1620), sedan transporterad till Hestra. Möjligen kan det finnas ytterligare barn?
 
Den fiktiva uppgiften att herr Erland i Femsjö skulle varit son av skattebonden Nils (Karlsson) Kulle i Skir kullagård, Växjö landsförsamling (Konga härad) har inget stöd i samtida handlingar och betvivlas av mig. Uppgiften är vag och mycket sen i jämförelse med andra äldre traditioner om släktens ursprung.
 
Har någon påträffat uppgifter om herr Erland Nicolais ursprung?
Kanske nämns herr Erland i någon dombok där hans bakgrund avslöjas?
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-11-20, 18:57
Svar #1

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej. Då undrar jag av ren nyfikenhet om någon känner till mer om dessa personer.
  Allbo häradsrätt 25 febr. 1695
 
9/ ärew?rdig her Samuel Colliander låter upb?da
1/4 af Jacobsgård i Alfwastad (Aringsås sn) han har kiöpt af ?: swärfader Anders Palm oc Per Persson i Alfwastad för penningar 90 Dr smt och
 
Det stod mer men har tyvärr inte antecknat allt av någon anledning. Dessutom med viss reservation för något läsfel.
 
Men det jag undrar är naturligtvis vilka barn han fick, samt om han kommer från den Colliandersläkt som nämns där ovan. Dessutom vem är denne Anders Palm.
 
 
MVH Per

2003-12-01, 15:31
Svar #2

Caroline Tholander

Hej!
Jag undrar om inte Maria Colliander född 1650 i Åsenhöga är ett annat av deras barn Hon dog 1730 och var gift m. Jonas Petri Hjelm, född 1635 i Hjälmsö. Rektor, kyrkoherde i bl.a. Växiö. Jag har inte anorna längre bak, så det skulle vara intressant att veta mera om de Colliandrar från Femsjö och Åsenhöga, som du känner till.

2003-12-02, 10:11
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Caroline!
 
Det finns en bok släkten Colliander i Sverige och Finland av Elof Colliander (Uppsala, 1939) som du bör titta i om du är intresserad av släkten.  Dessutom finns det biografier över prästerna som verkat i Växjö stift som du återfinner i: Växjö stifts herdaminne av Gotthard Wirdestam, vilken består av åtta delar (indelade på dåtida kontrakt). De personer du refererar ovan kan du finna mycket mer om i dessa böcker. Det är viktigt med källor.
 
mvh Niclas

2003-12-04, 01:21
Svar #4

Caroline Tholander

Hej Niclas!
 
Tack för tipsen!  
Caroline

2004-02-24, 08:50
Svar #5

Leif Mörkfors

Hej Niclas! Även här har jag ju funnit uppgifterna om Erlands far, Nils Kulle, och mor, Sigrid, i herdaminnena. Misstänker att du rekommenderar en bortkoppling av dessa anor?
Vad har du på sonen Börges hustrus härkomst? Björn i Bockebo, Åker är det enda som nämns i herdaminnet samt en NN Andersdotter om jag noterat rätt. Känns lite outforskat. Ett patronymikon på Björn borde ju finnas någonstans.
 
Börge Petri var ny för mig, vet du mer än dödsår på honom?  
 
mvh Leif

2005-05-19, 20:43
Svar #6

Utloggad Gunnar Bäckström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2019-04-29, 10:23
    • Visa profil
Jag har några gamla kort på Colliandrar, som kommer från Lagan-trakterna via min mormors bror Helgot Wennberg. Det gäller Emma Colliander, mor till Frida, Carl m.barn, Strömsdal, Lagan, samt Sigrid Colliander m. familj. Ska försöka skanna dem till fotogalleriet. Naturligtvis är jag intresserad av uppgifter per e-post eller tel. 0380-73667.

2006-01-08, 16:09
Svar #7

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
En Henning Colliander f.1863 i Wederslöv finns på CD:n History of the swedes in Illinois III.
May the Force be with you.

2006-03-08, 15:45
Svar #8

Bengt Liliequist

Vem var änkefru Joseph. Carharina Colliander född Lignell, boende i Varber 1785-1796, med en dotter Anna Christina (Varberg Stf.A1:1) och varifrån kommer hon?
Tacksam för hjälp
Bengt

2006-03-08, 21:12
Svar #9

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt Släkten Colliander i Sverige och Finland Almqvist och Wiksell 1939, sid 172 var Helena Catharina (!) f.1739 23/8 i Jönköping och död 1806 29/10 i Varberg. Hon var dotter till Petrus Colliander f. 1707 7/1 i Växjö och kyrkoherde och död 1773 25/1 i Långaryds prästgård.
Han var gift 1737 17/11 på Lopanäs (Löpanäs?) med Catharina Branting f. 1719 20/2 och död 1766 17/11 dotter till lanträntmästaren Lars Branting och Anna Christina Rappe.
Mvh  
 
Claës Linder

2007-02-10, 12:24
Svar #10

Lovisa Larsson

Hej,
har tittat lite närmare på tre olika Colliandersläkters släkträd och upptäckt att en Erland Colliander f. 1731-10-16 (d. 1795-03-25 i Stenberga GID: 248.6.5600) kan vara tänkbar son till Magnus Colliander.
Eftersom jag inte vet var han är född så är det svårt att kontrollera denna uppgift.
Därför undrar jag om någon vet något om denne man, Erland Colliander?
Han gifte sig med Beata Maria Kinberg(?) och fick 6 barn; Petrus, Lars Magnus, Erland, Britta Sophia, Jonas och Gustav Adolph.  
Petrus och Jonas kan ha dött som små.
Dottern Britta Sophia gifte sig med Jonas Theorin som var komminister och därför stärks min tanke att Erland var son till Magnus eftersom denne kom från en prästsläkt.
 
Mvh
Lovisa

2007-02-10, 18:22
Svar #11

Joakim Bång (Slethoegius)

Hej Lovisa,
 
Kornetten vid Smålands kavalleriregemente Erland Colliander är född 1731-10-16 i Alseda.
 
Far: Magnus Colliander, född 1694-10-31 i Alseda, student i Lund 1719, komminister i Ökna 1725, död 1783-12-01 i Alseda.
 
Mor: Catharina Helena Angvillin (död 1765 i Alseda).
 
Magnus Colliander är son till kyrkoherden och prosten i Alseda Erland Börjesson Colliander (1643-1721), som i sin tur är son till kyrkoherden i Åsenhöga Birger Erlandsson Colliander (död 1683).
 
Källor: Smolandi Upsalienses III:825, IV:1011, VI:1800 (Wilstadius, 1968-86), Smålands Nation i Lund 1668-1921 (Carl Sjöström, 1922)
 
mvh
Joakim

2007-02-10, 18:48
Svar #12

Lovisa Larsson

Joakim,
tack så väldigt mycket!
Det är svårt att fortsätta leta efter någon när man inte vet var han är född så dina uppgifter har verkligen varit nödvändiga för att kunna fortsätta forskningen!
 
Mvh
Lovisa

2007-02-10, 19:35
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lovisa!
Är du ättling till kornetten Erland Colliander (1731-1795)? I så fall är vi släkt. Jag härstammar ifrån hans syster Anna Magdalena Colliander (1734-1811). Jag kan rekommendera att du försöker beställa boken Släkten Colliander i Sverige och Finland av Elof Colliander - men bortse ifrån den påstådda härstamningen ifrån Karl Kulle i Skir kullagård, Växjö landsförsamling. Den äldsta säkra härstamningen av släkten Colliander ifrån Femsjö är ifrån kyrkoherde Erland Nicolai i Femsjö (död 1631) ohh NN Börgesdotter. Den äldsta nedskrivna traditionen (ifrån 1700-talets början) om denna släkts ursprung anger att nämnda kyrkoherde Erland var ifrån gården Kullhult i Femsjö socken men där konstaterade Elof Colliander i sin bok att ingen Nils nämns i bevarade skattelängder och av denna anledning förkastades den i tid närmaste traditionen om denna prästsläkts ursprungsort. Dock bestod denna by av tre frälsehemman varav två var upptagna ss säteri under 1500-talet och vars eventuella arrendatorer ej redovisas i kronans jordeböcker så det finns mycket väl en möjlighet att där funnits en arrendebonde Nils med familj. En kontroll i tionderäkenskaperna istället för den årliga skatteräntan bör göras för att vederlägga eller bekräfta om där funnits en brukare Nils på någon av de tre frälsegårdarna i byn Kullhult.
 
Släkten Colliander ifrån Pjätteryd (eller Hallarydsgrenen som den även kallats då man trodde alla tre Colliandersläkterna var en och samma i ursprunget) härstammar på fädernet ifrån kyrkoherde Erland Magni (död 1609) i Pjätteryd ohh Karin Nilsdotter.

2007-02-10, 20:07
Svar #14

Lovisa Larsson

Hej Niclas!
Jovisst är jag det! Hans dotter Britta Sophia är min mm mf mm.
Har velat beställa den boken nu ett tag eftersom jag vet att Colliander finns i min släkt men jag vet ju inte vart jag ska få tag på den!?
Förlåt för att jag frågar, men vem var Nils?
Såg att det fanns någon form av medlemsklubb här på internet för de som är släkt med en Colliander, är du med där? Funderar på att skicka in uppgifter om min sidas släkt.
 
Mvh
Lovisa

2007-02-10, 20:32
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej släkting Lovisa!
 
Präster latiniserade ofta sina namn, helt eller delvis beroende på i vilket sammanhang. Erlandus Nicolai är alltså detsamma som Erland Nicolai och Erland Nilsson. Mellanvarianten är den vanligaste, där man bibehöll sitt förnamn men använde en latinisering av fadersnamnet. Kyrkoherde Erland Nicolais far hette alltså Nils och det som Elof Colliander letade efter i sin undersökning av skattelängderna på 1500-talet var belägg för att en bonde Nils bott på endera av de påstådda gårdar som uppgivits vara släkten Collianders ursprung. Då han endast kunde finna belägg för en Nils på Skir kullagård utanför Växjö (tillhörande Växjö landsförsamling) så drog han utan bevis slutsatsen att denne måste vara stamfadern. Detta är som jag nämnt ovan en förhastad slutsats då man inte kan utesluta att det verkligen funnits en Nils som bott på Kullhult säteri i Femsjö socken. Säteriernas arrendatorer togs ej upp i den årliga jordeboken då säterierna var skattebefriade. Likaså måste man hålla öppet att kyrkoherde Erland Nicolai kan ha varit kommen ifrån någon annan gård än de som traditionerna påstått under 1700-talet (redovisade i Släkten Colliander... och på hemsidan).
Erland Nicolais son Börge Colliander (skrev sig på latin Bergerus Colliander) är den äldste i släkten Colliander ifrån Femsjö som nämns med släktnamnet första gången.
Anna Magdalena Colliander är min fm mm mf mm.

2007-02-10, 21:48
Svar #16

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det är möjligen inte någon som råkar känna till mer än herdaminnet om Birgerus Petri och den okända svärmodern till Erlandus Nicolai?
Henrik Mosén

2007-02-10, 23:46
Svar #17

Lovisa Larsson

Niclas,
tack så mycket för de upplysningarna, nu fattar jag helt klart vad du menar.
Jag antar för att kunna fortsätta leta efter avlägsna släktingar måste man ha boken Släkten Colliander..., men har hört att den bara finns i ca 300 exemplar. Hade varit väldigt bra att ha den, du vet inget ställe som den finns att komma åt?
Gifte även Anna Magdalena in sig i någon prästsläkt, alla mina på den sidan verkar bara ha beblandat sig med präster och sådant folk.  
Är alltid kul att hitta nya släktingar och länkar till andra personer!
 
Mvh
Lovisa

2007-02-11, 21:44
Svar #18

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Lovisa, boken Släkten Colliander...... kan du via fjärrlån fixa via ditt lokala bibliotek. Har själv lånat hem ett ex för några år sedan. En utmärkt släktutredning, med de reservationer Niclas nämner. Kolla med ditt lokala bibliotek, de kan säkert ta hem ett ex åt dig via s.k. fjärrlån.
 
Lycka till, önskar
Calle

2007-03-12, 17:41
Svar #19

Lovisa Larsson

Men Niclas, Calle och andra Collianderforskare,
är det trovärdigt att Måns Nilsson är bror till Erland Nicolai Colliander och att Erland Magni Colliander då är brorson till E.N. Colliander? Finns det en säker koppling mellan dem förutom vad boken Släkten Colliander säger? Kan ju tyckas vara bevis nog att de har samma efternamn?
 
Mvh
Lovisa

2009-08-14, 19:28
Svar #20

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Ingressen till bouppteckningen efter Birger Kebbonius som avled valborgsmässoafton 1703 och som hölls i Sjösås , Uppvidinge härad, Jönköpings län den 22 februari 1704 är till stor glädje för att kartlägga de äldsta leden av släkten Colliander. Är det någon som sett den och skrivit av uppgifterna så vore jag mycket intresserad av att höra vad där står?
Där nämns nämligen den avlidnes 4 syskonbarn Colliander som är barn till kyrkoherden i Femsjö Erlandus Nicolai. Häri nämns min anmoder Marta Erlandsdotter gift med Kebbo Ingeldi kyrkoherde i Näshult och Birger Erlandi Colliander kykroherde i Åsenhöga, men vilka var de andra två syskonen till dessa? Någon som sett ingressen?  
Enligt Elof Collianders bok skulle det vara Nils som blev stamfar för den finländska grenen och Elisabeth som skulle varit gift med en hjälppräst. Vad står det om dem i ingressen som alltså skulle kunna verifera den finska grenens ursprung?  
Jag kan också meddela att enligt en annan teori än den som omnämnts här på Rötter och i boken av Elof Colliander kommer släkten från Mo i Åsenhöga i Jönköpings län. Det intressanta med denna teori är att Marta Erlandsdotter Collianders dottersons dotterson Israel Göthersson (Kindberg) hade arvjord i frälsehemmanet Mo i Åsenhöga enligt bouppteckningen efter hustrun  från 1773. Israel och hans hustru bodde i Guttebo i Fagerhult, Kalmar län. Är det rimligt att de ärvt del av frälsehemmanet via sitt Colliandersläktskap för det verkar för mig osannolikt att de annars just skulle ägt denna del?
 
Om det är riktigt att denna jord är ärvd så styrker det enligt min mening starkt att släkten Colliander härstammar från Åsenhöga och inte från Kullagård.
 
Mvh
 
Claës Linder

2009-12-15, 18:17
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vad tyder på en härstamning från Mo i Åsenhöga från första början? Finns det ingen rimlig teori bakom så finns det heller ingenting att styrka...
 
Vad gäller Israel Götarsson (Kindbergs) jord i Mo så behöver det inte betyda någonting alls i sammanhanget. Hans mor kom som bekant från en rik bondesläkt som ägde en rad olika gårdar i trakten.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2009-12-15 18:24)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2010-04-11, 13:27
Svar #22

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
I herdaminnet och i diverse diskussioner, här och på andra ställen, finns seglivade uppgifter att kyrkoherde Bergerus Collianders hustru, Ingrid Björnsdotter, skulle vara dotter till Björn i Bockebo, befallningsman i Östbo. Vidare uppges att denne Björns hustru vara syster till Collianders företrädare i Åsenhöga, Jakob Andreae.
 
Enligt vad jag kommit fram och mer utförligt redovisar i min bok  Gölebosläkten är Ingrid Björnsdotter dotter till länsmannen Björn Björnsson i Tokarp, Anderstorp. Denne länsman var i sin tur son till en länsman Björn i Nennesmo, Reftele. Någon släktskap till kyrkoherden Jakob Andreae har jag inte kunnat påvisa.

2011-02-09, 16:20
Svar #23

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Häradshövding Colliander och Fru Kristina Trolle ser ut att vara ägare till Ramnåsa Herrgård i Dädesjö  på 1730-talet. Är det någon som kan mer om deras ägande/vistelse i Dädesjö?

2011-02-09, 20:40
Svar #24

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Inge, enligt P G Vejde´s Kronobergs läns herrgårdar ser det ut som följer, den aktuella tiden:
 
1725 27/3, Löjtnant Isak Hedenstierna
Änkefru Krisitna Colliander, f. Trolle, 1745, 1754
1754 10/9 Fru Maria Elisabeth Hedenstierna, f. Lundeberg.
 
1768 kommer Ramnåsa under släkten Rappe, som äger stället till 1911.
 
Vänligen,
Calle

2018-04-16, 15:46
Svar #25

Utloggad Karin Lönnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 16:06
    • Visa profil
Har tittat på prosten Andreas Colliander F:1720 i Älghult; prost i bla Fröderyd, Småland. Finns det någon som har släktskap eller koppling på annat sätt med Andreas?

2018-12-15, 21:51
Svar #26

Utloggad Marco Trevisani

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 21:52
    • Visa profil
Niclas,
tack så mycket för de upplysningarna, nu fattar jag helt klart vad du menar.
Jag antar för att kunna fortsätta leta efter avlägsna släktingar måste man ha boken Släkten Colliander..., men har hört att den bara finns i ca 300 exemplar. Hade varit väldigt bra att ha den, du vet inget ställe som den finns att komma åt?
Gifte även Anna Magdalena in sig i någon prästsläkt, alla mina på den sidan verkar bara ha beblandat sig med präster och sådant folk. 
Är alltid kul att hitta nya släktingar och länkar till andra personer!
 
Mvh
Lovisa

Hej Lovisa!
Vet du att det finns en Colliandersläktförening. Du kommer i kontakt med oss via hemsidan colliander.org

Vi forskar bland annat i släkten och anordnar släktmöten vart annat respektive tredje år.
Vi har också en Butik på vår hemsida där vi bl.a har Nytryck av boken Släkten Colliander i Sverige och Finland från 1939 (inom släktföreningen ofta kallad Elofs bok) i släktföreningen Collianders regi.

Med vänlig hälsning


Marco
Webmaster colliander.org


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna