ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Corylander  (läst 1157 gånger)

2011-07-30, 12:37
läst 1157 gånger

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag söker information om Petrus Emundi Corlyander, kyrkoherde i Kullerstad. Innan dess var han kaplan i Vadstena och 1657-07-10 förordnas Petrus Emundi till krigspräst. (Domkapitlets i Linköping protokoll volym AIa:6 Sid 513)  
 
Corylander var enligt Linköpings herdaminne gift fyra gånger. Första gången med Maria Andersdotter som dog 1655-10-12 i Vadstena. Med henne hade han en dotter som dog 1654-12-07 (i Vadstena) som hette Elisabeth (kanske fler?). Andra gången gifte Corylander sig med kyrkoherdedottern Barbro Bruzaues från Hagebyhöga. Den tredje frun var Brita Olofsdotter. De gifte sig 1663-12-03.  
 
Petrus Emundi Corylanders ena dotter Lisbetha var gift med Laurentius Klase som var komminiser i Järeda. (I domkapitlets i Linköping protokoll volym AIa:10 Sid 173 framgår att Laurentius Klase blev klockare i mars 1676 hos sin svärfader i Kullerstad. Denne svärfar är Petrus Emundi Corylander vilket framgår av samma volym år 1679 sidorna 60 och 266. Därav bör den hustru Lisbeta som 1688 anges vara Klases hustru i en dopnotis i Kullerstad CI:1 sid 91 vara en dotter till Petrus Emundi Corylander enligt mitt tycke, eller vad anser ni?)  
 
Denna dotter till Corylander kan knappast vara född efter 1660 då hon var gift med Klase 1676.
 
Frågan är således om Klases fru Lisbetha kommer från Corylanders första eller andra giftermål? Klases fru Lisbetha bör vara född någon gång mellan 1654-12-07 och kring 1660.
 
VAd känner man till om Giftermålet med Barbro Bruzaeus?  
 
Om någon har information och kan bringa klarhet i detta så vore det mycket intressant!
 
Tack på förhand

2011-10-02, 20:45
Svar #1

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag ser att det kan vara värt att förtydliga det tidsspann mellan 1654-12-07 och kring 1660 inom vilket jag anger att Klases fru Lisbetha bör vara född. Bakgrunden till att hon bör vara född mellan dessa två tidpunker är, som nämns något högre upp i texten, att Petrus Emundi Corlyander dotter som dog 1654-12-07 (i Vadstena) hette Elisabeth (alltså, han kan ju ej haft två döttrar vid samma namn).
 
Jag är fortfarande mycket intresserad av att få klarhet i vem som var mor till Klases hustru Elisabeth som nämns både i detta och mitt förra inlägg samt eventuell övrig information rörande släkterna Klase och Corylander och dennes (Petrus) fruar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna