ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Crona  (läst 2644 gånger)

2001-08-04, 21:13
läst 2644 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Finns det någon mer än jag som forskar på släkten Crona? Det gäller den borgerliga släkt Crona som redogjorts i bl a Släkten Crona 1653-1930 av Sune H. Crona (Lund 1930), och i Svenska släktkalendern 1914, 1918 och 1938.
Släkten härstammar enligt ovannämnda arbeten ifrån färjemannen Nils Crona i Malmö som anges född 1653 18/8 i Karleby ! Är det finska Karleby (Gamlekarleby) som avses? Det är känt att svenska kronan tog ned finska skeppskarlar till de skånska provinserna. I Sv. släktkalendern anges dennes föräldrar vara: bonden Sune Nilsson ohh Sissela Persdotter.
 
De grenar jag forskar på är följande:
 
Nils Crona (1653-1708) g.m. Marena Jönsdotter (omgift 1709 m. Jöns Larsson i Malmö)
son:
Sune Nilsson Crona (1684-1731) som var lotsålderman i Malmö, g 1) m. Elna Andersdtr (död 1712),g.2) 1713 m. Anna Månsdotter (1694-1776) (änka efter borgaren Sven Jacobsson i Malmö, död 1712)
son:
Jacob Crona (1716-1796), frälseinspektor, kronolänsman i Näsum distrikt, Kristianstads län
g. 1741 m. Barbro Margareta Humble (född i karlskrona 1722, troligen av Mohedasläkten Humble!), död 1802 på Norsjö, Ysane sn, Blekinge
son:
Sune Crona (1752-1837), kronofogde i Sunnerbo härad; gift 1790 m. Carolina Fredrika Angel (1762-1834)
son:
Carl Gustaf Crona (1792-1872), kronofogde i Allbo härad, bodde o ägde gästgivargården i Elmhult, Stenbrohult sn ca 1845ff; g.m. Ingrid Maria Hallin (1798-1869)
son:
Axel Crona (1838-1906), bataljonsveterinär i Landskrona, ägde Elmhult gästgivaregård (s.k. Cronagården), Stenbrohult sn

2001-08-05, 09:37
Svar #1

Göran Johansson

Hej Niclas, namnet Crona (Crone) var ingalunda okänt i Malmö och Helsingör. Det förekom redan på 1500-talet. Däremot är det ju inte säkert att det handlar om samma familj. De de finska skeppskarlarna låter intressant. Var kan man läsa mer om dem?
Hälsning/Göran Johansson

2001-08-05, 14:23
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om de finska förflyttningarna till Sverige på 1680-talet kan läsas i: Kustbygd och centralmakt 1560-1721 (en artikel däri av Nils Erik Villstrand: Från det avlägsna Finland till orter nära flottan. de finska båtsmanskompaniernas förflyttning på 1680-talet, 1987, s 387-427) och även i: Med spade och gevär (1989, s 119-132 - Manskapsrekryteringen till Karl XI:s flotta av Lars Ericsson/Björn Gäfvert - se även Meddelanden från Krigsdarkivet XII,1989, s 119-132)
 
Mvh Niclas R.
 
Ps. Att jag misstänker att just denna Cronasläkt är finsk är att det faktiskt anges i ovannämnda utredning att de enligt en uppgift ska ha finskt ursprung. Ds.

2001-08-05, 16:04
Svar #3

Göran Johansson

Hej Niklas!
 
Här nedan kommer ett tänkbart svar från tre vänliga Skåneforskare! Jag tror att du ska satsa på att det kan ha varit en skåning från Östsa eller Västra Karaby. Tveksamt om en färjeman tillsattes enbart av den svenska kronan - det var ju en svensk/dansk angelägenhet. Tror gissningsvis att det var en person från trakten.
 
Hälsningar/Göran
 
 
Hej  
 
Enligt CDn Svenska Ortsnamn finns det minst 8 Karleby i Sverige, dock inget i Skåne. Men nyss hemkommen från Skåne kom jag ihåg att jag varit
på KarlAby Kroo. Kanske det inte alls stod KarlEby utan Karlaby? I så fall så ligger Karlaby enligt samma CD i Östra Tommarp (2,4 km S om Östra Vemmerlöv) (Simrishamns Kommun), Karlabygården däremot ligger ca 1,6 km SO om Östra Vemmerlöv. (Simrishamns Kommun). Ibland är det bra med ett gott minne.
 
Mvh
Lena A L
 
Utan att  veta något om detaljerna i övrigt vill jag bara nämna att Carleby mycket väl kan beteckna Västra eller Östra Karaby i Skåne. Jag har själv ett anföräldrapar som gifte sig i Carleby år 1695, dvs Västra Karaby.
 
Hälsningar
Joachim Krumlinde
 
Hej,
 
nutida församlingen Västra Karaby (M) hette länge (in på 1900-talet) (Västra) Karleby. Ur Svenska Gods och Gårdar [1941] citeras från beskrivning av Västra Karaby: ...Socknen bildar pastorat med Saxtorp. Dess namn utgör den skånska formen av det eljest kända ?Karleby? och förekommer t ex 1419 skrivet ?Karlaeby?...
 
mvh
Arne Thornberg

2001-08-06, 15:43
Svar #4

Göran Johansson

Hej Niklas,  
 
Malmö stadsarkiv förvarar en bou efter borgaren och färgemannen Niels Suendssen, d. 1680-04-30 i Malmö. Skiftet efter honom ägde rum 1680-06-19. Hans barn omnämns inte i bou. Däremot omtalas bland arvingarna den avlidnes halvbroder Ohle Persson i Önnerslöf vid Dalby och den salige mannens brorsdotter Ingeborg Pedersdatter i (Baasted=Båstad?)samt änkan Marne Jensdatter. Halvbrodern företräddes av dennes son Christian Ohlsen (gissningsvis boende i Malmö). Hade bl.a. skuld till skeppstimmermannen Peder Haagensen i Köpenhamn.
 
Det är väl högst sannolikt att det handlar om din Nils Crona. Bland bou förekommer f.ö. också en riktigt gammal bouppteckning efter pråmmannen Niels Suensen (tror det var 1580-talet) i Malmö. Vet inte om pråmman=färgeman. Yrket kan ju ev. ha gått i släkten.
 
Hälsningar/Göran Johansson

2001-08-07, 15:17
Svar #5

Göran Johansson

Mantalslängd 1671 Onsjö hd redovisar Sune Nilssons änka som boende i Karleby sn och by (Ö. Karaby). I mantalslängder för 1660-talet finns kanske mer upplysningar och före 1658 också i de danska motsvarigheterna.

2001-08-09, 20:47
Svar #6

Göran Johansson

Niklas!
Har författaren till boken Släkten Crona 1653-1930 redovisat några källor? Mantalslängden för Harjagers h:d år 1658 (fredsåret) redovisar en husman Sönne Nilsson med h. Sissa i Westra Karleby (Västra Karaby). Kollade mtl 1671 igen och fann då att jag i mitt förra inlägg felaktigt placerat Sohne Nilssons änka i Östra Karaby - det ska vara Västra Karaby! Namnet Sissa stämmer väl överens med uppgiften i Svenska Släktkalendern. Frågan är bara var man funnit hennes patronymikon Persdotter. Att Sune Nilsson skulle vara bonde stämmer inte helt.

2001-08-09, 23:05
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Ska kolla upp mer om Crona-släkten i Västra Karaby - dina uppgifter verkar onekligen vara intressanta. Traditionen i vår släkt säger att Cronasläkten var skånsk och ifrån Landskronatrakten (och det verkar som om det är så om dina uppgifter är korrekta), medans den finska uppgiften kommer ifrån ovannämnda tryckta källor.
Vad gäller uppgiften om bouppteckningen efter borgaren och färgemannen Niels Suendssen, d. 1680-04-30 i Malmö. Denne kan inte vara identisk med färjmannen Nils Crona ty denne avled ju 1708!
 
Mvh
Niclas R.

2001-08-10, 09:56
Svar #8

Göran Johansson

Hej Niklas!
Jag har inte observerat året 1708. Ska kolla dödboken för Malmö och dessutom se om det möjligen finns andra bouppteckningar. Två färjemän med ungefär samma namn är ju annars lite anmärkningsvärt. Ska också försöka få fram lite kortfattat fakta om Färjemännens verksamhet i Malmö  - deras båtar och vad det nu kan vara.
Mvh/Göran

2001-08-14, 07:59
Svar #9

Göran Johansson

Hej Niklas, dödboken för S:t Petri församling i Malmö säger följande om Nils Crona: d. 5 maj 1708 begravd på Hospitalskyrkogården borgaren Nils Crona, som är född i Karleby Ao 1653 d. 18 augusti, fadern var Suno Nilsson, modern hustru Sissela Pehrsdotter dog d. 30 april, då han levat 54 år 8 månader. Ämbetet förrättade Hr Jacobsson.  
 
Sonen Söne Nilsson Crona begravades 6 augusti 1731, 47 år gammal. Löjtnant.
 
Bou 1753. En dotter till Nils Crona var Anna Greta Crona d. 16 april 1753. Hon var gift med färjemannen Olof Nilsson i Malmö. Deras barn var Sone 10 år, Cecilia 6 år och Erland 4 år. Barnens förmuyndare var morbrodern löjtnant Sone Cronas änka och barnens mosterman Pehr Malm. Den avlidne hade också en broder länsman Crona i Villands härad. Den senares systerbarn mjölnaren Magnus Juliander var fullmäktig för länsmannen.
 
Vigselböcker för Malmö saknas för tiden före 1698. Ett reg. över bidrag af Brudefolk för Brudestoler och dess tillhörige kläde visar att Niels Sonasson den 7 februari 1682 gjorde en betalning. Det kanske avser Nils Cronas vigsel som då tydligen ägde rum i Malmö. (Hustrun bör således ha varit från staden)
 
Dödbok S:t Petri 1704. Begovs Nils Cronas och Marena Jönsdötter barn Marena, d. 20 maj, 8 år gammal. Mvh/Göran

2004-06-09, 19:31
Svar #10

Rune Lindberg

Sune Crona och Carolina Angel hade en son
Inspektor Ernst Adolf Crona född 21/12 1800 i Agunnaryd död 2/11 1864  Gift med Hanna Gustava Burger född 17/9 1806 i Göteborg död 30/11 1887.
Jag är intresserad av Hannas förfäder.

2006-04-22, 15:40
Svar #11

Lilli Larsen

Jeg er i besiddelse af fotos og skriftligt materiale; bl.a. følgende:
 
This is something I wrote on the morning of August 18th, 1957. The 100th, anniversary of my mothers birthsday. Emil Kronquist.
 
One hundred years ago today, August 18th, 1857, a little girl was born to a blacksmith, Nils Johansson and his wife Elna, in the litle town of Westra Karraby, in southern Sweden. She was christened Elna Nilsdotter. This girl was married to a tailor at the age of 21, his name was Per Person Nilsson, who later took the name of Kronkvist. Years ago it was the custom in Sweden to allow a young man who had successfully finished his apprenticeship, to choose his own name; this could be different from that of his father's if he so wished.
 
Today is August the 18th, 1957, and I am commemorating this one hundredth birthsday of my mother with some friends in Milwaukee. The dinner is at the Chalet on the Lake, on the shore of Lake Michigan.
 
Jeg vil gerne overgive, hvad jeg er i besiddelse af, men hvor?

2008-02-10, 18:37
Svar #12

Utloggad Gertrud Darj

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-02-24, 20:42
    • Visa profil
Anna Sophia Crona, gift 18 apr 1794 Lösen, Blekinge (min mmmfm)
 
Jag har följt min släkt bakåt i tiden och nu hamnat i Blekinge, Karlskrona.
 
Jag undrar om någon kan se om Anna Sophia Crona kan tillhöra någon av de Crona-släktled som redogörs för ovan, eller om något födelsedatum finns att hitta.
 
Hennes make hette Håkan Håkansson, Inspektor, De flyttade till Pernå, Östra Nyland, Finland, där tre barn föddes, min ana där var Jacob Wilhelm Håkansson.

2009-01-25, 21:22
Svar #13

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Johannes (C)Krona boende i Madesjö.
Sjöartillerist.
Var ombord på regalskeppet Kronan.
Kan någon hitta honom i nån passagerarlista?
Dog han när skeppet förliste?
 
Mvh
/Lars-Göran

2016-09-06, 16:47
Svar #14

Utloggad Fredrik Åsenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-09-06, 16:47
    • Visa profil
Hej Lars-Göran! Är det verkligen riktigt att Crona var med på Stora Kronan?! På sidan 65 i Lars Einarssons nyutgivna, utmärkta bok om skeppet finns en bild med bl a en dykarvän till mig. På bilden finns ett tunnlock med inskriptionen "Crona", som han hittade på vrakplatsen. I alla fall tills nu har man trott att det har med skeppsnamnet att göra, men om dina uppgifter stämmer passar ett personnamn långt bättre i sammanhanget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna