ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Crug  (läst 1602 gånger)

2001-08-19, 13:11
läst 1602 gånger

Barbro Söderman

Jag är intresserad av mer bakgrundsinforamtion om släkten Crug som släkten Pape är ingift med och har haft relationer till sedan långt tillbaka.  
Jag har inte hittat någon som idag heter Crug med denna stavning? Varifrån kom släkten?
Den sista levande Crug jag känner till (säger inte
mycket) var en släkting till min mamma Greta Crug som bodde i Ramvik och var ogift utan barn. Född under slutet av 1800-talet.  
Den första Crug jag har är Sara Charlotta Crug, född Sahlstedt, mor till Sabina CHarlotta Crug f 1757 och gift med Pehr Pape f 1757, i Arboga.

2001-09-03, 15:52
Svar #1

Barbro Söderman

Jag har nu fått mer information men mottar gärna ytterligare upplysningar.
Namnet stavades ursprungligen troligen med K. Senare med C.
Johan Joakim Crug (Krug?)kom inflyttande från Tyskland och blev handelsman i Mora. Har tyvärr inga årtal där.
Gifte sig med Sara Charlotta Sahlstedt, dotter till slottsfogde Abraham Sahlstedt.  
 
Har tyvärr mycket få årtal och tar gärna emot mer.
Barn:
Sabina Charlotta - i frågan ovan.
 
 
Johan Abraham - g m Hedvig Cata af Sillén Kassör Ubo? Grufvor
 
Jakob - kapten vid flottan
 
Lars Wilhelm g m Maria Elisabeth Forsberg
 
 
Barn till Lars Wilhelm:
 
lars jakob - ingen mer info
 
Johan Wilhelm - gm Gustava Wilhelmina Ringberg
 
Maria Charlotta - gm Hammarström.
 
´Barn till Johan Wilhelm  
 
Carl Wilhelm gm Hilda Amalia Ernestine Pape f 1831
sondotter till Sabina Charlotta Crug gm Pehr Pape
(se frågan ovan)
 
Barn till Carl Wilhelm  
 
Carl Reinhold Crug f 1861
 
Som synes få årtal, är därför tacksam för ytterligare uppgifter, samt om det är någon som känner till släkten ytterligare.

2006-01-07, 03:34
Svar #2

Christina Norén-Svensson

Finns det olika släkter Crug?  
Varifrån härstammar uppgiften ovan att en släkt Crug (Krug) skulle ha tyskt ursprung?
 
Namnet klingar onekligen tyskt, men efter att ha tagit del Elgenstiernas noteringar nedan kan jag inte låta bli att undra om inte namnet Crug kan härledas till samma källa som krog/ Krög/ Kröger.
 
Av en tillfällighet har jag hittat en släkt Crug i Bergslagen med svenska rötter.
 
Gustaf Elgenstierna i Köpings stads tjänstemän 1605- 1905, personhistoriska anteckningar, 1907, sidan 87 uppger att häradsdomaren och riksdagsmannen Abraham Hinderssons (1627- 1718) afkomlingar, ... förändrade namnet till Crug ...
 
En bror till Abraham Hindersson var Lars Henriksson Kröger, tulltjänsteman i Köping 1666- 79, landsfiskal i Närke och från 1687 borgmästare i Lindesberg. Lars kallades ömsom Krög ömsom Kröger. Var riksdagsman vid riksdagarna 1689, -93 och -97. Han hade minst 2 döttrar.  
- Catharina gifte sig med handelsmannen Wilhelm Cupp i Arboga (dennes andra gifte) [Källa: J.B. Lohman Arboga Känning, 1737, sidan 108 (nytrycket) släkten Cupp i Arboga]
- Brigitta/Brita gifte sig med postmästaren och tullinspektoren Gustaf Olofsson Unge (av samma släkt som adl.ätten von Unge n:r 1465), verksam i Arboga.
 
Elgenstierna uppger att Abrahams och Lars far var Henrik Larsson, gästgivare/ krögare i Skärmarboda i Nora socken, Örebro län. Farfadern Lars Torkelsson, död 1634, var häradsdomare i Noraskog i början av 1600-talet, riksdagsman vid 1627 års riksdag och bondeståndets fullmäktig 1628.

2006-01-07, 16:08
Svar #3

Barbro Söderman (Bsm)

HEj Christina!
Ja du, vad gäller mina Crug (och har inte träffat på några andra, inte en stor släkt faktiskt) så är det genom uppgifter i nerskrivna anteckningar inom släkten, bla en Bengt Crug. Alltså äldre släktingar som släktforskat. Hur tillförlitligt det är vet jag ju inte eftersom ingen av dem lever. Mycket av vad de har skrivit ner har stämt, men inte allt, så jag vet faktiskt inte.  
I Abraham Sahlstedts bibel har han själv skrivit (då dottern Sara Charlotta gifte sig med Crug)
handelsmannen från Nora Jochum Crug, vilket ju låter tyskt.  
I bröllopsdikten av Olof Carelius till Johan Joachim Crug och Sara Charlotta Sahlstedt 1754 nämns han som arbetsam och att han inte har fått dansa på rosor, flitig, arbetssam, men har inte heller lidit nöd. Inget där heller om urpsrung.
I Nora har jag endast hittat födelseåret 1709 i hfl, men ej plats.  
Han var fram till 1754 gift med Eva Maria Elgeroth, f 1709 död 1754-01-31 (Nora sfs F:2 s 47)
Familjen Pape som man hade mycket samröre med och gifte in sig i, var från Tyskland.  
Nej jag har det inte bekräftat, men har inte heller hittat någon anledning hittills att ifågasätta det.
I början när jag släktforskade var jag nog mer okritisk till såna här gamla släktuppgifter, än vad jag är idag.  
I min släkt har namnet stavats Crug och det gör även Abraham Sahlstedt, tex.
Jag tycker ditt fynd är intresssant, och undrar om du har namn på Abraham HIndersson afkomlingar?  
Jag ska själv försöka gå vidare på det spåret.  
Tack!

2006-01-07, 20:31
Svar #4

Christina Norén-Svensson

Hej Barbro!
 
Nej, jag har inga namn på Abraham Hinderssons barn. Jag fann uppgiften om honom och släktnamnet Crug av en tillfällighet.
 
Borgmästare Kröger från Lindesberg känner jag däremot till sen tidigare eftersom jag har anor i släkten Unge från Arboga och Västergötland.
 
Om Elgenstiernas uppgifter stämmer så knyts ju Dina och mina släkter ihop än en gång!!!
Återstår att se vem av oss som först hittar Hinderssons barn.
 
Mvh Christina

2006-01-07, 21:07
Svar #5

Barbro Söderman (Bsm)

Hej igen!
Ja, det var ju roligt att vi än en gång kanske är släkt!
Jag tycker det är väldigt intressant, och är hemskt tacksam för att du meddelade vad du hittat. Jag har själv hittat Johan Joachim första gången i Nora sfs A1:4A och tolkar det där som att han flyttade in 1749. (Då levde första hustrun). Nu har jag börjat leta i Köping och hör av mej direkt om jag skulle göra några fynd!
Tack än en gång!
 
Hälsningar
Barbro

2006-01-07, 22:23
Svar #6

Christina Norén-Svensson

Hej Barbro!
 
Elgenstierna skriver i ovan nämnda bok, tryckt 1907 att genom broderns (Abr.Hindersson) afkomlingar, hvilka förändrade namnet till Crug, fortlever släkten ännu. 
Elgenstierna säger inget om var Hindersson är bosatt och verksam, bara att han är häradsdomare och riksdagsman. Att släkten Crug funnits i Arboga känner vi till och i Nora. Liksom Du har jag uppgift därom.
 
Johan Joachim Crug finns hos Örnberg IX:276 i en fotnot ang. Sara Charlotta Sahlstedt enka efter J.J.Crug f.1709, död 1773, ombudsman i Nora.
Den noteringen har Du kanske sett tidigare.
 
En annan Crug-notering: en Magnus Porat, f. på 1700-t. och handlande i Nora gifter sig med en Crug i Nora och får 3 barn [allt enl. Hülphers genealogi 2:170 a) släkten Sebenius] 
 
Hur Crug i Nora är relaterade till varann känner jag inte till, inte heller ev. släktskap till Hindersson.

2006-01-07, 23:45
Svar #7

Barbro Söderman (Bsm)

Ja, en del av uppgifterna har jag. Ang Porat så vet jag att jag har sett det, men hittar inte var just nu, (i hfl i Nora).  
 
Johan Joachim står som handelsman i Nora men även som ombudsman, bla i dödboken 1773.  
 
Det låter mycket troligt att du verkligen har hittat urpsrunget till min Crug, eftersom platserna stämmer så väl med var de höll till.  Men det blir till att söka samband först,för att få ihop dem.  
 För att börja någonstans har jag sökt på födda i Köping 1709 utan resultat. Där har jag inte hittat Johan Joachim. Så enkelt var det inte.  
 
 
Ang tyska härkomsten kan det ju ha varit en slutsats som dragits av att namnet är ett vanligt tyskt namn, i kombination med att Pape var från Tyskland och att släkterna höll ihop genom kusingiften, bla. Crugska gården i Arboga tillhörde tex släkten Pape, men drevs tillsammans med, och övertogs sedan, av Crug (gift med en Pape, förstås).
 
När det gäller Pape har jag bla en artikel om Roman som bekräftar härkomsten, den förste Pape kom till Sverige med Arvid Horn, som importerad musiker till hovet.
 
Det har funnits en historia i släkten som sagt att även Crug var tysk, men kanske var det bara lite fint med utländska anor och man uttalade då förnamnen lite tyskt också.  
 
Jag har sedan tidigare en olöst fråga vem Hendric Crug var, som i hfl (A1:3) i Arboga står som svåger till Sabina Charlotta Crugs man Pehr Pape. (Stavas Krug eller Kryg där)
Hendric nämns i hushållet (Crugska gården, som då ännu inte kallades så)och är troligen en bror till Sabina Charlotta, men jag har ännu inte hittat honom. Däremot har jag en rad andra syskon till henne, men flera dog mycket unga.
 
Det är i alla mycket spännande med en ny tråd att ta tag i. Jag fortsätter imorgon, förhoppningsvis. God natt!
 
Hälsningar
Barbro

2006-01-08, 20:25
Svar #8

Barbro Söderman (Bsm)

Så mycket längre har jag inte kommit, men jag kan berätta att Magnus Porath hade jag mycket riktigt sett i Nora, f 1740. Men jag har faktiskt inte hittat honom som gift än och kan inte se vilken av Crugarna han i så fall gifte sig med. ( har hittills sökt i hfl till 1780 ca och vigslar i Nora 1759-1775)
 
De enda som jag har hittat med namnet Crug och som jag ännu inte kunnat få in bland mina är:
 
- Anna Crug Köping A1:4 gift med en Lars Wahlstedt
 
- Hendric Crug, Arboga (som jag skrev om ovan, måg till Pehr Pape)
 
- Mikael Crug - rådman i Nora (bla A1:8B) ogift då.
 
Dessa kan ev vara barn i Johan Joachims första äktenskap. Ingen av dem finns i hushållet i Nora,i andra äktenskapet, men eftersom den första hustrun, som mannen, var född 1709 (enl dödboken Nora sfs F:2) kan ju barnen ha varit utflugna 1754, då hon dog.  
Jag vet ännu inte varifrån familjen kom, före Nora.
 
Jag återkommer när jag har kommit närmare lösningen på frågan om JJ Crug är ättling till Abraham Hindersson.  
 
mvh
Barbro

2006-01-08, 21:42
Svar #9

Barbro Söderman (Bsm)

Jag kan väl kanske lägga till att jag lutar åt att Mikael Crug är en son. I Nora sfs A1:4 s 233
finns en son Mikael f 1732. Jag har inte kunnat titta i födelseboken, och få det bekräftat. Att jag är tveksam beror på hur hushållsbilden ser ut där Johan ser ut att var inskriven senare? OM du Christina eller någon annan har möjlighet att titta och ge en uppfattning skulle jag vara väldigt tacksam. Jag fick först uppfattningen att det kanske inte var hans familj men jag lutar nu åt att det är det.
 
mvh
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna