ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dager  (läst 802 gånger)

2008-05-02, 07:43
läst 802 gånger

Utloggad Pekka Tuuna

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-06-14, 18:36
    • Visa profil
Hej,
 
Förlåt att min svenska är inte så flytande.
 
Jag har studerat kyrkoböcker (Nykyrka/Kalanti i Finland /födda och döpta under åren ca 1720-1790). Där förekommer två gånger en person vid namn Johan Dager, som var skrivare och bokhållare i Männäis bruk i Nykyrka nära till Nystad. Det är också möjligt att han är min direkt förfader.
 
Jag undrar om någon vet mer om denna Johan samt tidigare/sena skeden av sin historia. Det verkar plausibelt, att han var ursprungligen från Sverige, men jag saknar bra data.
 
Är Dager ett svenskt eller utländskt efternamn?  
 
Mvh
 
Pekka Tuuna
Raumo, Finland

2020-11-02, 16:25
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Dager är ett svenskt eller om man skall vara noggrann fornnordiskt namn förnamn Dagher är känt sedan 1293 (SMP). Finns även i och finns även i Nordiskt runnamnslexikon. I detta fallet kan jag tänka mig att Dager antingen är ett vanliogt binamn eller ett förkortat patronymikon.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna