ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlander  (läst 952 gånger)

2015-08-23, 10:31
läst 952 gånger

Utloggad Anna Lisa Blöth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 13:05
    • Visa profil
    • www.annalisabloeth.com
Mildred Dahlander
 
Hej, jag var nyligen på Finlands största loppmarknad i Nykarleby (Juthbackamarknaden) och där köpte jag en liten bok för 3 euro. Den är fint inbunden, och på pärmen står i guldbokstäver Milles bok. När jag öppnade boken så såg jag att det var handskrivet, det är Mamma som berättar om hur Mille kom till familjen Dahlander i Säter, som adoptivbarn år 1927. Det är endast cirka tio sidor som har skrivits, där finns också ett fastlimmat fotografi av Mamma och Mille, taget i september 1927. Anteckningarna slutar år 1935. På försättsbladet står det överst till höger: Till Far julen 1929.
På samma loppmarknadsbord fanns också ett antal diktböcker av Erik Axel Karlfeldt, Ad Libris märket var Magnus Dahlander, om jag minns rätt.  
Jag skriver detta för att jag via internet fick reda på vem denna Mille var och kom på så vis i kontakt med detta Anbytarforum. Jag tycker det är förunderligt hur dessa böcker, och främst då Boken om Mille, som är så pass personlig och familjär, har hamnat på ett loppmarknadsbord i Finland. Försäljaren var för övrigt en ung finsk man. Hälsningar Anna Lisa Blöth.

2015-08-23, 11:51
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:24
    • Visa profil
Hej, jag känner väl till Mildred och hennes adoptivföräldrar, arkitekten Magnus Dahlander och hans hustru. Visste att det finns en Fars bok till Millie, men inte en Mammas bok. Vill du sälja den till kommunarkiet i Säter?

2015-08-24, 13:05
Svar #2

Utloggad Anna Lisa Blöth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 13:05
    • Visa profil
    • www.annalisabloeth.com
Ja det går väl för sej, jag köpte boken endast för att rädda den från att kanske kastas bort. Den heter förresten Boken om Mille, jag skrev fel i förra inlägget. Den sista anteckningen är skriven med blyertspenna till skillnad från de andra,som är skrivna med bläckpenna, och det är endast en kort notis med rubriken Ang. Grållas löpning och livets mysterier. Den beskriver Milles sätt att snabbt rabbla aftonbönen varvid Mamma påpekar att Mille inte tänker på vad det är hon ber. Då svarar Mille ungefär: Men Gud kan säkert inte heller följa med i min bön.
Och där slutar anteckningarna abrupt. Sedan är det bara blanka sidor i boken. Jag funderar på vad som hände, varför det inte skrevs mer i boken.
Jag skänker gärna boken till kommunarkivet om det finns intresse för den. Hälsningar Anna Lisa Blöth.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna