ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Dehn  (läst 268 gånger)

2008-10-06, 15:44
läst 268 gånger

Utloggad lars_markus

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4140
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 19:58
    • Visa profil
Hej!

Snickaren Asmus Dehn gifter sig 1721 24/11 i Lund med Sophia Christensdotter. De får bl.a. sonen Asmus (1727 5/5 i Lund), som troligen blir snickare i Sölvesborg.

Finns det någon som vet mer om snickaren Dehn, eller släkten Dehn över huvud taget?

Med vänliga hälsningar,

Markus
Markus Gunshaga

2009-06-11, 21:27
Svar #1

Utloggad profibus242

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-06-11, 21:27
    • Visa profil
Hej!

Råkade se den här frågan, och visst vet jag lite mer om släkten Dehn. Det är väl om jag förstått allt rätt så är Asmus och jag i släkt. Men den här frågan ställdes för knappt ett år sen så du kanske har fått in fler upplysningar redan. Själv har jag börjat fundera över Asmus far och farfar.

Med vänliga hälsningar  

Bo Dehn

2009-06-11, 22:15
Svar #2

Utloggad lars_markus

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Bo!

Det stämmer; sedan min fråga i oktober har jag lyckats utforska släkten Dehn en del, och fått fram både Asmus Dehns och Sophia Christensdotters barn samt Sophias ursprung, men dock inte Asmus Dehns ursprung; jag vet inte ens när/var han avlider eller något alls om hans yrkesverksamma liv. Antagligen dog han i Landskrona - det är i alla fall där hans barn hamnar sedan och det är där hans änka avlider, nästan 90 år gammal.

Alla uppgifter om släkten och de nämnda personerna tas dock fortfarande tacksamt emot! Det kan ju finnas sånt jag missat.

Mvh/Markus
Markus Gunshaga

2009-09-16, 23:27
Svar #3

Utloggad cdehn

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-09-16, 23:27
    • Visa profil
Hej
Jag har forskat en hel del i släkten Dehn. Asmus Dehn är min farfars farfars farfars farfar. Snickare till yrket. Dog 1749 13/12 i Landskrona, enligt uppgit i dödboken i en ålder av 70 år.
Jag har funderat en hel del var han härstammar från. Mycket tyder på norra Tyskland alternativt Danmark. Dels för att namnet Dehn är betydligt vanligare där (namnet Asmus Dehn förekommer i Utecht, Tyskland) men också för att jag har hört genom min släkt att namnet Dehn ska ha kommit från Tyskland.
/Catarina

2009-09-17, 20:22
Svar #4

Utloggad lars_markus

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Catharina!

Dessa uppgifter var nya för mig, Asmus' dödsdatum har jag letat länge efter! Att släkten Dehn skulle ha sitt ursprung i Tyskland har jag också funderat kring, och det låter som en rimlig hypotes. Man kan undra om det kanske finns handlingar om Asmus' ursprung i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv; har för mig att en borgares/hantverkares ursprung var viktigt att känna till när han sökte burskap eller skulle bli medlem i ett skrå. Har du hittat några uppgifter om ifall Asmus var borgare också? Jag har  nog bara sett snickare i källorna.

Mvh/Markus
Markus Gunshaga

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna