ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Deijenberg / Dejenberg  (läst 5558 gånger)

2002-11-11, 19:38
läst 5558 gånger

Utloggad Anneli Johannesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 18:16
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om någon vet mer om Kasper Dejenberg, som nämns i ovanstående inlägg. Född 1702,död 1765, korpral, ibland kallad Brandberg (och Brånberg), antagligen för att han tjänstgjorde i Branäs. Troligtvis gift två gånger, först i N Råda (två barn), sedan i Dalby med Anna Persdotter från Malung (minst fem barn).  
Jag är släkt med dottern Sara från första giftet.
Mvh
Anneli Johannesson

2003-01-13, 22:18
Svar #1

Utloggad Inger Rudberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2010-01-03, 16:13
    • Visa profil
Deijenberg i Fjällbacka,Kville socken
Jag ser att många skriver om Deijenberg men finner inte den enda jag vill veta.Jag har Valborg Deijenberg i Fjällbacka f 1830 i Uddevalla död i Fjällbacka 1904 gift med sjökapten Carl Aron Hansson ( 1822-1889).De stod för Stora Hotellet från 1885 och Valborg fortsatte efter mannens död.Jag går efter avskrivna längder.Kanske det skall vara Deijenborg i stället?Har inte tillgång till Uddevalla födelsebok.Jag är inte släkt men skriver om Fjällbacka. Inger i Lund

2003-08-07, 14:20
Svar #2

Janecke Pemmer

Dette var interessant lesing! Jeg har nettopp blitt oppmerksom på siden og synes det er veldig artig å lese. Jeg selv er datter av Jan Eilert Pemmer (som er kusine av Tove Pemmer Sætre). Min farfar het John Pemmer. Vi er tre søstre som alle har beholdt Pemmer-navnet etter at vi giftet oss. Min far hadde tre søstre (Wenche, Eldrid og Turid), hvorav Wenche og Eldrid emigrerte til USA og Turid bor i Oslo. Eldrid er desverre død. Hvis det er av interesse kan jeg komplettere listen over slektninger, samt årstall.

2004-07-25, 12:45
Svar #3

RoseMarie Ivarsson

Hej.
Jag undrar om det finns någon som vet mer om en Daniel Deijenberg (född ca. 1707, död 1787) som var hejderidare och jägemästare i Väne-Ryr och Lane Ryr.
Han var gift med Maria Margareta Romell (ca. 1727-1803) och de hade minst fyra barn: Johan Anders f. 1751, Daniel f. 1753, (flicka) f. 1757 och Maja Catharina f. 1759.
 
MVH RoseMarie

2006-05-29, 00:42
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Först nu har jag börjat försöka sammanställa alla lösa trådar om familjer för Bengt, Kasper m fl och tittat på allvar i Anita Gustafssons långa inlägg och inser att Johan Matsson Dejenberg inte är säkert inpassad i släkten heller.
 
Om Anita ser detta, har du kommit längre bakåt på Johan och hans eventuella syster Stina, sedan 2002? (Jag prövar att maila dig också.)

2006-07-10, 16:01
Svar #5

Utloggad Johan Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej

Jag är mycket intresserad av det eventuella släktskapet mellan stamfader Sveno (född 1658) och Agneta Dejenberg född 1668 (okänt var), död 1748 i Prästbol. Begravd 1748-12-26. Gift med Tullnär Per Jonsson Wallmén.

Agnetas och Pers son Johan Persson Wallmén, gift med Maria Henriksdotter Brun, har vid flera tillfällen varit uppe i diskussionen.
Både Kasper Dejenberg och Maria Magdalena Dejenberg, som båda bevisats vara barn till Sveno, förekommer som faddrar till Johan Persson Wallméns barn.

Är Johan Persson Wallmén och Kasper Dejenberg kusiner och Agneta och Sveno syskon? Är Agneta dotter till Algot Svensson?

Detta talar för släktskap:
1. Tidpunktpunkt (10 års ålderskillnad),
2. Platserna (Norra Råda, Prästbol mm sammanfaller)
3. Släkterna Wallmén och Gyllenspetz är nära förknippade med giftemål. Sveno gifte sig med en Gyllenspetz, Agneta med en Wallmén)

Finns bevis för att Sveno överhuvudtaget hade syskon?

2006-12-27, 14:59
Svar #6

Utloggad Johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 23:07
    • Visa profil
Här kommer några strödda anteckningar om Hejderidaren Daniel Deijenberg (f. ca 1707, d. 1787 i Heljebol, Lane-Ryr fs) och en möjlig koppling till värmlandssläkten Deijenberg.
 
===============
Ur Frändeforsboken, 1985, Sid 250: Föraren Harald Bengtsson Lundal från Lönnhult, som arrenderar 1/4 i Elgärde, överlåter detta arrende 1703 till organisten Anders Deijenberg  - så han får något ställe att bo på med sina spel och instrumenter.  
 
Vem var denne organist? Kan han ha varit far till Daniel Deijenberg? Lönnhult och Elgärde ligger i Frändefors församling, Sundals härad, Älvsborgs län som inte ligger mer än någon mil från Lane-Ryr där  Daniel sedan är bosatt. Jag kollade minesterialböckerna för Frändefors som dock finns först från år 1751. Har också kollat kyrkoräkenskaper för Frändefors utan att hitta något vid en snabb genomläsning.
 
=================
I en artikel i Häradsbladet av Per Räf 2003 omskrivs kort organisten Anders Deijenberg i Frändefors. Han var tidigast nämnd 1702, avled 1722 och hade patronimikonet Algotsson. Denne Anders var gift med Katarina Björk och hade bl a en dotter Lisken/Elisabeth.  
 
Det intressanta är förstås patronymikonet Algotsson. Man börjar leka med tanken om en koppling till sockenskräddaren i Deje Algot Svensson (värmlandssläkten Deijenberg). Jag noterar också att Daniel döper en av sina söner till Johan Anders och en dotter till Maja Katarina. Ett indicium (svagt men ändå) att Daniel är son till organisten Anders Deijenberg och hustrun Katarina Björk.
 
===============
Ur boken Skogaryd en skogshistoria av Örjan Hill och Jan Töve: Oftast var det emellertid hejderridarna på kronoskyddbostället Södra Hedetorpet som bistod bruket [troligen avses Kolleröds bruk i Lane-Ryr, min kommentar], Daniel Dejenberg nämns första gången som hejderidare 1739 och ännu på 1770-talet. År 1751 lämnade han och hans hustru Maria Greta Romell sitt gårdsbruk på Södra Hedetorpet och flyttade till Heljebol. I hejeridarnas arbetsuppgifter ingick, förutom att bevaka skogarna, att årligen döda två såkallade odjur (varg, räv, lo och björn). Skinnen efter djuren skulle uppvisas vid tinget. Daniel Dejenberg tycks ha fullgjort denna uppgift gott och väl. Enbart under 1740- och 50- talen visade han skinn efter ett 20-tal vargar och minst 85 rävar.
 
======================
Sist en källhänvisning nämnd i största allmänhet: Älvsborgs läns mantalsböcker år 1744, Nagglums socken, sid 35, film 105/59, GLA. Boende på Hedetorpet var då Hejderidare Daniel Deijenberg, en Olof Jonsson samt dragonen Olof Vennerdal.

2006-12-27, 15:00
Svar #7

Utloggad Johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 23:07
    • Visa profil
Ett senkommet svar till Inger Rudberg: Valborg Deijenberg var enligt mina källor född 1830-11-30 i Fiskebäckskil. Död 1904-05-15 i Fjällbacka. Fadern var Jaktlöjtnant Johan Deijenberg, f. 1795 i Saltkällan, Foss fs, Bohuslän, d. 1834 i Fiskebäckskil. Modern var Maria Nordström, f. 1808 i Uddevalla, död 1879 i Uddevalla.  
 
Valborg hade en bror, Johan Andreas, f. 1833, som emigrerade till USA redan 1859. Om honom vore det intressant att få några uppgifter.

2006-12-27, 15:09
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Spännande rön! Det vore ju jättekul om bohuslänssläkten var en gren av den äldre värmlandssläkten, och de tre kända släkterna med namnet Deijenberg därmed faktiskt bara är två.

2006-12-29, 17:36
Svar #9

Utloggad Johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 23:07
    • Visa profil
På tal om Dejenbergare, så kommer här en till som dock bara kort bar namnet.
 
Ur Lagerholm, Södermanland-Närkes Nation i Uppsala (1933):  
Inskriven 1716, Andreas Dejenberg, sedan Sundblad, son av handlanden o rådmannen i Askersund Anders Abrahamsson (f. ca 1670, d. 1732) och Marit Jakobsdotter.  
 
Född 1701, Örebro Skola 1712, Borgmästare i Askersund, död 1752.  
g 1:o m. Greta Gustavsdotter Christiensson
g 2:o m. Stina Hedvig Geringh
g 3:o m. Katarina Stöök
Farfadern Abraham, f. ca 1630, var boende i Degenäs i Snarlunda.  
 
Han verkar som sagt ha hetat Dejenberg bara en kort tid, och sedan ändrat till Sundblad. Hittade på annat ställe här i Anbytarforum  en kort notis om denne Anders Sundblad (Anbytarforum: Landskap: Västmanland: Efterlysningar: Renhorn, Olof Bideinus döttrar). Med tanke på ortsnamnet Degenäs, kan han möjligen stavat Degenberg.

2007-02-07, 22:07
Svar #10

Jarl Johansson

Anders Pemer m fl >> Har ni kommit fram till om Sveno Algothi Deijenberg f 1658 och Agneta Deijenberg f 1668 är syskon? Alltså båda barn till sockenskräddar i Deje Algot Svensson. 
 
Av alla gudmödrar och dopvittnet till barn i Dejenbergsläkten med namnet Wallmén, släkten som Agneta gifte in sig, finns det ju en del som tyder på det. Liksom närheten mellan Prästbol och Sunnemo.

2007-02-11, 18:38
Svar #11

Utloggad Anneli Johannesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 18:16
    • Visa profil
Om någon är intresserad så har jag korpralen Kasper Dejenberg-Brandbergs (f 1702 d 1765-03-14) fortsatta liv och ättlingar.
 
Anneli Johannesson

2007-05-04, 17:06
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Två lösa trådar jag haft i Deijenberg-forskningen, en som jag har nämnt här i tråden, och en som jag inte nämnt, har jag kunnat pussla ihop idag.
 
Den mystiska Emma Charlotta Dejenberg, född 1861 i Skinnskatteberg, som man finner i Folkräkningen 1890, var född utom äktenskap av Johanna Charlotta Lundgren, *1835 26/4, dotter av dagkarl Anders Lundgren och Brita Stina Honk på Riddarhytte ägor, Skinnskatteberg.
 
När jag följde Johanna Charlotta några husförhörslängder framåt i tiden från Emma Charlottas födelse var det småningom inskrivet i den tredje boken att det var hennes dotter med Axel Frith. Deijenberg.
 
Axel Frithiof Deijenberg var den ene sonen till snickaregesällen Carl Deijenberg, född 1809, äldsta barnet till glasmästare Sven Deijenberg i Södertälje. Av dessa har jag nämnt alla utom just Axel Frithiof vid namn i tidigare inlägg i den här tråden.
 
Axel Frithiof var född 1835 4/2 i Katarina, och var försvunnen från Stockholms mantalslängdsregister kring 1850-talet, och jag har tidigare konstaterat att han dyker upp i Stockholm så småningom igen, men åter försvinner ur registren efter 1871. Men då kan nu ättlingarna till den tidigare okända Emma Charlotta (gift med en gruvarbetare Johan Berglund) föras in i Pemer/Deijenberg-trädet med Axel Frithiof som ett av mellanleden.
 
Har också konstaterat att Augusta Carolina Deijenberg, gift med fabrikör och godsägare Johan Bernhard Giertz, av vars barn en son var gift med L. M. Ericssons dotter Annie, föds utom äktenskap i Storkyrkoförsamlingen 1849 4/2 - samma födelsedag som Axel Frithiof, som med påtaglig sannolikhet bör ha varit hennes kusin.
 
Båda föräldrarna anges okända, modern är 20 år, och hänvisningen till boendekvarter är helskum, jag har ett kvartersregister i husförhörslängden att jämföra med, men ser inget som ser likadant ut. Blev till sist ganska säker på att Cygnus borde vara rätt kvartersnamn, men fick inget napp där heller.
 
Någon som ser bättre? Skickar upp hela readn och en rejäl förstoring i två separata inlägg.
 
Augusta Carolina, sedermera gift Giertz, har i varje fall begåvats med efternamnet Deijenberg i vuxen ålder, och det borde med yppersta sannolikhet tyda på att det var den biologiska faderns efternamn.
 
Glasmästaren Sven Deijenbergs andre son Sven August, född 1822, kom redan 1838 till Stockholm, och blir så småningom kantor i Klara församling och gift (1855) med Sofia Johanna Bergman. Han finns i Stockholm, han heter Deijenberg, och han heter dessutom August, och den utomäktenskapligt födda flickan får ju förnamnet Augusta.
 
Jag skulle bli direkt förvånad om detta spår är felaktigt, men... något säkert bevis finns inte än så länge. Frågan är om Augusta Carolinas ättlingar i släkten Giertz redan vet mer om den här saken. Får försöka ta kontakt med dem och lyssna, tror jag...

2007-05-04, 17:12
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här är hela raden ur födelseboken:
 

2007-05-04, 17:13
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här är förstoringen:
 

2007-05-04, 20:00
Svar #15

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Förslagsvis kvarteret Lychaon eller Lycaon som jag tycker det står på bilden, Klockgjutaregränd (i Gamla stan, snett över fd kanslihuset; det ursprungliga kvarteret är nog numera rivet) jfr här:  Klockgjutaregränd
Det går också att få fram en stadskarta från olika årtal på samma kvarter.

2007-05-04, 20:50
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ah, tack! Det där med att känna igen ett konstigt namn man inte ens vet om... trots att jag ändå kikade igenom hela kvartersregistret som fanns i husförhörslängden.
 
Nåväl, det här med en angiven adress när någon född oäkta står med föräldrarna angivna som okända var förstås ett blindspår, flickan själv fanns förstås inte någonstans i det kvarteret, och jag hittade ingen Sofia Berglund heller vid en snabb titt.
 
Skulle vilja följa Augusta Carolina Deijenberg bakåt i tiden från det att vi har koll på henne som gift med maken Giertz, men det låter sig inte heller göras i en handvändning. De gifter sig 1869 och första barnet är fött 1870 i Klara församling, och som med många innerstadsförsamlingar upphör de gamla husförhörlängderna 1860, i varje fall på Genline. Det är alltså mantalslängderna man är hänvisad till, så jag får ta det på Stadsarkivet.

2010-09-24, 09:10
Svar #17

Utloggad Per Stenros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 21:37
    • Visa profil
En del kompletteringar till Släkten Deijenberg:
1749-02-07   Jägmästare Daniel Deijenberg och jungfru Margareta Maria Romell gifter sig. (Lane Ryr, C:2, pag 240)  
1750   Daniels och Margaretas son Johan Anders föds.
1753-10-25   Daniels och Margaretas son Daniel föds. (Släktdata) [Anm: se vidare Bengt Elling/Folk och Gårdar i Bokenäs och Dragsmark, sid 383.]
1757   Daniels och Margaretas dotter ... föds.  
1759-01-05   Daniels och Margaretas dotter Maja Katarina föds. (Släktdata)
1774-05-13   Johan Anders Deijenberg och Maria Elisabeth Stensdotter Cederfelt (född 1750-07-14 i Röd, Skredsvik) gifter sig. (BE/FoG, sid 307) (Släktdata, SKRVK-F5)
1775-04-03   Johan Anders och Margareta Marias dotter Maria Margareta föds i Bokenäs.
1776-09-21   Johan Anders och Margareta Marias dotter Rebecka Charlotta föds i Bokenäs.
1776   Maria Elisabeth Cederfelt dör.
1787-08-29   Daniel Deijenberg dör.
1791-06-05   Johan Anders Deijenberg och Maria Ulrica Rimner (troligen född 1762 i Nyeds socken, Värmland) gifter sig på ”Sågängen”. (Rötter, Anbytarforum) (Nils Lindbergh/III, sid 318)
. Maria Ulrica är sannolikt dotter till brukspatron Johan Svensson Rimner [Remner] och hans hustru Maria Larsdotter Biörkman på Saltkällan i Foss socken. Maria Ulrica är syster till Anna Catharina Rimner, gift med Gabriel Johan Mollén, se vidare släkten Mollén.
1792-07-16   Johans och Maria Ulricas dotter Maria Sophia föds i Foss. (Släktdata)
1793-09-27   Johans och Maria Ulricas son Daniel Magnus föds i Foss. (Släktdata)
1794-09-24   Johans och Maria Ulricas dotter Ulrika Eleonora föds.
1795-10-27   Johans och Maria Ulricas son Johan föds.
1797   Johans och Maria Ulricas dotter Johanna föds.
1799   Kronobefallningsman Johan Anders Deijenberg efterträder possessionaten Johan Rimner som innehavare av säteriet Saltkällan i Foss.
1804   Säteriet Saltkällan i Foss övertas av häradshövdingen A.J. Unger. (Fem Socknar i Munkedal, sid 126)
1804   Johan Anders Deijenberg och hustrun Maria Ulrica Rimner med barn flyttar till Lysekil troligen från säteriet Saltkällan i Foss. Adressen i Lysekil är Gamla Strandgatan 60.
Mvh Per Stenros, Sällskapet Strömstierna, Lysekil

2011-03-04, 12:31
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så! Då var det bekräftat med den forskning som gjorts för länge sedan av hennes sonson Knut Harald Giertz att Augusta Carolina Deijenberg mycket riktigt var trolovningsbarn till sedermera kantorn Sven August Deijenberg och en Maria Christina Karlsson, som blev väldigt sjuk och dog efter några år. Så har jag också fått bekräftat att kantorns sedermera hustru blev nära 106 år gammal: Sofia Johanna Bergman, f 1831 28/11 i Sankt Nikolai, d 1937 9/10 i Kungsholms församling.
 
(Och därmed har Pemer-trädet tre kända biskopar bland de cognatiska ättlingarna, Johan August Thomander, Knut Henning Gezelius von Schéele och Bo Harald Giertz. )
 
Den tredje mystiska kvinnliga Deijenberg man finner i folkräkningarna 1890/1900, en Anna Lovisa, född 1859 i Rinna, Östergötland, går att följa via husförhörslängder till sin mor som hette Brun, och vid barnafödseln bodde i Ekeby, Östergötland, och i Ekebys födelsebok vid tiden ligger en lös lapp (kanske ett sedermera öppnat förseglat kuvert?) som namnger en fader som INTE heter Deijenberg. Likafullt har flickan snart kommit att skrivas som dotter Anna Lovisa Deijenberg. Den ende Deijenberg som känns tänkbar som fader är väl faktiskt samme Axel Frithiof här också, hans mor heter t ex Fredrica Lovisa...
 
Jag försökte se om han hade några flyttningar i trakten vid tiden, men så icke. Det är 1857 han kommer till Skinnskatteberg där han 1860-61 kommer att avla Emma Charlotta. Men han kan förstås ha varit på resande fot. Sökandet får väl gå vidare.

2011-03-04, 13:47
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Kunde inte låta bli att gå igång lite på dejenbergandet en stund igen. Ser att det numera förekommer uppgifter i en del släktutredningar på nätet att bonden och sockenskräddaren i Deje Algot Svensson var född 1612 eller där omkring och anges som son till Sven Algotsson och Ingeborg Nilsdotter. Marianne Fröding anger en källa Brangstad. Något som Allan Brangstad skrivit?

2012-04-22, 02:52
Svar #20

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nä men... har jag fullkomligt missat Anneli Johannessons inlägg från 2007 om Kasper Dejenberg/Brandbergs ättlingar?
 
Eller kan jag möjligen ha testat att maila någon gång. Vill gärna hoppas det.
 
Jag testar det nu också, och om det inte funkar hoppas jag Anneli ser inlägget så småningom och kan höra av sig!

2014-11-17, 09:38
Svar #21

Utloggad Thomas Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 18:31
    • Visa profil
Hej,
 
Ser att denna tråd bl.a handlat om hejderidaren och senare jägmästaren Johan Anders Deijenberg. Han bodde 1776 i Klev, Bokenäs socken. Jag är egentligen intresserad av hans vice skogsvakatare Petter Nordberg (Norberg) som finns med på bifogad mantalslängd. Har sökt denne Petter:s ursprung med ljus och lykta i flera år, han är troligen anfader i denna gren av släkten Norberg och inte född med efternamnet Nordberg/Norberg. Han blir från 1777 skogsvaktare och hejderidare i Stubberöd, Ucklum socken. Han är född ca 1740-45 enligt källa i Daretorp socken, dock osäkert. Skall enligt flyttbrev ha befunnit sig i Kollerö Bruksförsamling ca 1769-72, men går inte att finna i mantalslängder (1770-74) för Väne-Ryr, Naglum, Bäve, Lane-Ryr eller Forshälla socken.  
 
Tror att kopplingen till min Norberg är Deijenbergs som i flera släktled var aktuella i dessa trakter.  
 
Mottager tacksamt teorier och idéer, alla detaljer är av intresse, även de mest obetydliga...
 
M V H Thomas N.
 

2015-04-14, 22:37
Svar #22

Utloggad Johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 23:07
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd: Grums häradsrätt FIa:2 (1717-1719) Bild 240 (AID: v428465.b240, NAD: SE/VA/11165)
 
Krögaren Math. Deijenberg
 
Någon som vet vem det är?

2015-04-15, 02:10
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Men oh! Det ser ju ut att kunna vara en hittills okänd far till Stina Matsdotter Deijenberg, född beräknat 1706, gift i Ekshärad med Olof Karlsson och Jonas Mattsson Dejenberg, född beräknat 1705, i Broddheden, Norra Råda... som först har nämnts i tråden i Anita Gustafssons inlägg 7 juli 2002.
 
Ser förresten nu att en Mathes Deijenberg ska vara far till en Clara Catth. som döps 1693 10/12 i Bro, Värmland. Vilken dopbok nu det är hämtat från, jag hittar ingen sådan dopuppgift vid en första koll...

2015-04-15, 02:10
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ser förresten nu *på Familysearch* menade jag.

2015-04-15, 06:01
Svar #25

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Clara Catth., se nedre delen på högra sidan ...
 
Bro C:1 (1692-1722) sid 5 (AID: v5855.b7.s5, NAD: SE/VA/13059)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-04-15, 13:19
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ah, där är de ju! Hur blind kan man vara? Tack!

2015-09-05, 20:20
Svar #27

Utloggad Marie Jeanette Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 21:03
    • Visa profil
Hej, jag har registrerat en Gravsten med namnet Deijenberg på Ljungs G:a kyrka. Håper at det kan ge en ledtråd till de som söker efter familjen.
 
http://grav.genealogi.se/Gravsokuserview.php?g_id=252554

2018-11-20, 15:24
Svar #28

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Dejenberg Gyllenspetz Becklind Ristell


Alla dessa släkter verkar ha något gemensamt,
Olof Becklind född 1685, Gift med Christina Dejenberg f 1685
Bokhållaren Nils Ristell 1714 i Vadstena, med 1 Esa Katharina Gyllenspets 1703
                                                                   2 med Anna Maria Dejenberg 1733


Nils Ristells dotter Anna Maria 1739 gift med bruksskräddaren Erik Gustav Becklind f 1726
de får 4 barn som jag hittat, födda på Gustavsfors, nämligen Sara Lisa 1768, Claes Magnus 1761,
Elsa Catharina 1775, och Olov 1785.
Vem Är denne Eri Gustav Becklind, Kan det vara Olof i Lysvik eller Skräddaren Magnus i Uppsala,
bägge bröder till Magnus Petri Becklind ?
Kenneth


Premers inlägg 2001-09-04 uppger att Algot D o Helena skull hatft en  dotter g Roman?

2021-01-14, 23:16
Svar #29

Utloggad Birgitta Malmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 19:56
    • Visa profil
Hej
Bruksskräddaren heter Erik Magnus Becklind f. 1726 (inte Gustav som mellannamn). Han finns i Ekshärad, Gustafsfors (Ekshärad (S) AI:4 (1771-1777) Bild 207 / sid 213). Där framgår att han är gift med Anna Ristell f.1739.
Jag skulle tro att han är son till Olof Magnusson Becklind f. 1685, gift med Christina Svensdotter Deijeberg f. 1685. De har 3 barn som man finner i födelseböckerna/husförhörslängderna i Lysvik (Sven f.1720, Anna f.1723 och Sara Stina f. 1727-07-27). Födelseböcker för Lysvik saknas för åren 1722-1726 så Erik Magnus är svår att verifiera, och något exakt datum har vi inte men det är inte osannolikt att han skulle kunna var en broder född i början av 1726.

Magnus Petri Becklind är vad jag förstår far till Olof Magnusson Becklind, och bör vara född i mitten av 1600-talet eftersom han prästvigs 1678 (enl Karlstad stifts herdaminne).  Han bör alltså vara för gammal för att vara bror till Bruksskräddaren som är född 1726.

Olof i Lysvik som du nämner bör väl vara den samme som Olof Magnusson Becklind. Men vem är skräddaren Magnus i Uppsala?

2021-01-15, 17:05
Svar #30

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Birgitta
 
Erik Magnus Becklind  f 1722 Ekshärad (AI:2 sid 262) d.17293 (Norra Råda AI:1 sid 203)  (född 1720). men
1720 föds Sven.


Anna Född 1725 dör 1726
en ny Anna föds 1730-03-03 Lysvik C:2 sid 11


Han. Skräddaren Magnus har jag hittat på nätet, han giter sig i Uppsala domkyrkof.1723-11-28 med Anna Blidberg
han är född 1701.
de får sju barn
Nils. Ingeborg. Anna Stina, Magnus, Greta Stina. Erland. Johan.


lär även finnas en Håkan. handlande i Stockholm.


Kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna