ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03  (läst 3922 gånger)

1999-04-13, 20:21
läst 3922 gånger

Göran Johansson

Leonard, de La Rose f. 20.1.1723 i Lund, d.21.4.1784 i Skanör. Borgmästare i Skanör, riksdagsman. Sonen Lorentz Isak lär ha varit borgmästare i Söderköping. Från vilket land kommer släkten de la Rose?

1999-04-15, 11:56
Svar #1

Göran Johansson

De la Rose påstås vara en till Sverige invandrad hugenotte-släkt (hugenotter= franska protestanter) som för sin religions skuld blev förföljda. Under den s.k. Bartolomeinatten (24 augisti år 1572) mördades 1000-tals hugenotter då de hade samlats i Paris för att fira ett furstligt bröllop. Finns det någon som vet mera om hugenotter i allmänhet och De la Rose i synnerhet?

1999-04-15, 23:15
Svar #2

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Göran, ta en titt i Svenskt biografisk lexikon, band 11, där finns en utredning om släkten och några av dess medlemmar.
 
Jag har tagit mig friheten av nedan göra ett urklipp ur ingressen till nämnda artikel:
 
De la Rose, släkt. Stamfadern, perukmakaren och speceri-handlaren Leonard De la Rose (? 1707) i Malmö, känd från 1692, var troligen av franskt ursprung. Familjerna D., Decreaux, Haberegger, Allegre m. fl. synas ha bildat en liten inbördes besläktad främlingskoloni i sydvästra Skåne. L. D., som var g. m. Maria Haberegger, dotter av en akademiboktryckare i Lund, blev slutligen traktör vid K. M:ts drabanter i Polen och dog i Warszawa. Deras son, handlanden i Lund Lorens De la Rose (f. 1694, ? 1762), hade med bonddottern Marna Nilsdotter från Nöbbelöv sonen Leonard D. (se nedan). Dennes bror färgaren och rådmannen i Malmö
Nils De la Rose (1737-1806) var jämte sin brorson (Leonard D:s son) borgmästaren i Söderköping Lorens Isaac De la Rose (1746-1817) led. av borgarståndet vid 1789 års riksdag.
Släkten utdog på manssidan 1903.
 
mvh
Tommy

1999-07-04, 19:02
Svar #3

Göran Johansson

Correse i Frankrike - region där släkten de la Rose troligen hade sitt ursprung. Syskonen Pierre, Leonard och Jean de la Rose var bosatta i denna del av Frankrike under 1600-talets senare del (Källa: Ejnar Bagers samlingar i Malmö stadsarkiv). Namnen Pierre och Leonard förekommer också i Malmö/Lund-släkten de la Rose. Namnlikheten är slående och kan tala för släktskap.

1999-11-01, 21:46
Svar #4

Utloggad Leif Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2018-11-14, 15:36
    • Visa profil
    • hem3.passagen.se/hoders/
Hej Göran!
Även jag har släktnamnet De la Rose i min egen antavla, min mf fm fm mf är svarvaren, Anders de la Rose f.1717,död 1787.04.02 i Linköping, via hans dotter Christiana f.1748.04.10 i Linköping är jag släkt. Jag är mycket intresserad av alla uppgifter kring den släkten.
Mvh Leif

2000-01-09, 10:30
Svar #5

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Anders de la Rose är sannolikt son av skolemästern och fd ryttaren i Skepparslöv Lennart/Leonard la Rose (ca 1685 -1757) och hans hustru Kristina Andersdotter Bergman (1687-). (Kyrkoböcker saknas vid den tiden i Skepparslöv.) Lennart var son av den svenske anfader.
 
Vad gäller släkten härstamning är den höljd i dunkel. Att det skulle röra sig om hugenotter är ju bara en spekulation som alla franskklingande släkter som inte är valloner påstås tillhöra. Sonen Pierre hade inga problem att resa som gesell i Frankrike, Tyskland eller Danmark.  
 
Leonard gifter sig i Malmö 1679 året efter skånska kriget slutat. År 1700 beger han sig åter i fält som traktör för Kungl Majts drabanter förmodligen på freelance-basis. Jag skulle kunna tänka mig att han haft en liknande roll under skånska kriget.  
 
Intressant är också att släkten nog från början hette la Rose, men att borgmästaren Leonard lade sig till med de la Rose, vilket sedan hela släkten tog upp. De flesta äldre uppgifterna är Larose och liknande. Någon enstaka gång kan de förekomma ett de.  
 
/Olof C

2000-01-09, 11:24
Svar #6

Göran Johansson

Stamfadern till Leonard de la Rose skulle enligt en anteckning i en gammal familjebibel ha blivit tvingad lämna sitt land efter Blodsbröllopet i Paris 1572 (Källa: Senta Centervall, Av hugennotternas stam, Stockholm 1926). S. Centervall nämner inte var denna bibel finns/fanns eller vems den var.

2000-01-12, 14:05
Svar #7

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Leif Danielsson
 
Har inte förrän nu uppmärksammat ditt inlägg från november månad om Anders de la Rose. Men det minskar inte mitt intresse. Saken är nämligen den att  även min fru och våra barn har samma bakgrund genom dottern Christiana.
Min svärmors syster Sing Elisabeth Källenius publicerade sin mormors anor i Svenska Antavlor 3 (1996) vari även släkten de la Rose ingår. Min fråga är naturligtvis hur långt fram i tiden dina och min frus anor är desamma?
Dessutom undrar jag om du har fler uppgifter om Anders de la Roses hustrus Brita Bengtsdotter anor i Grebo, liksom ifall du vet mera om Christianas makes Nils Wiberg anor, än vad som framgår  av antavlan?
Mvh
Hans Egeskog

2000-01-22, 03:15
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej !
Bland vallonerna i Heidelberg/Frankenthal, som skrevs i församlingen Evangelisch, Frankenthal, Pfalz, Bayern förekommer släktnamnet. JEANNE HELENE DE LA ROSE och hennes make ESAIE AUBRI, får där barnen JEAN ANDREE 1682, JACOB 1683 och ESAYE 1685.  
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-03-06, 09:56
Svar #9

Maj-Britt Ivetorp

Daniel de la Rose, f 1772-11-18 i Lund, d 1834 i Stockholm var grosshandlare i Stockholm och hade två döttrar. Han var son till Nils de la Rose, f 1737 i Lund, d 1806 i Stockholm (bl a färgare och rådman i Malmö). Daniel de la Rose hade en bror Lorenz de la Rose, f 1770, som var morfar till C F Lilevalch, 1837-1909. Jag är intresserad av de två döttrarna och hoppas någon har kännedom om dem.
Hälsningar Maj-Britt

2001-11-04, 12:14
Svar #10

Margaretha Ålund

Lorens de la Rose,(Roze), klockare i Kävlinge, f. 22/1 1770, d. 19/8 1818, var sonsons son till den i Sverige först kände Leonard de la Rose, perukmakare i Malmö.
 
Klockare de la Rose var gift med Kersti Olsdotter född Skegrie 12/6 1780. De hade fem barn bl a Sofia född 7/12 1807. Sofia blev mormor till en Nils Pehrsson, kallad ombudsmannen, f. 1866 i Stävie 16, senare bosatt Vallkärra.
Vet någon mera om mina ättlingar? Hade nämnde Nils Pehrsson syskon? Vem gifte han sig med och vilka var hans barn?
 
För andra intresserade finns en genealogisk redogörelse över ätten de la Rose att läsa som bilaga till Emil Sundbergs bok i Ätterna von Segebaden, von Braun och Sjöcrona. (Universitetsbiblioteken har den)

2002-04-08, 23:07
Svar #11

Jesper Nilsson

Finns det någon som har uppgifter om de la Rose ätten runt 1850.  
Jag har uppgifter som tyder på att en släkting bytt namn till de la Rose, Per Hugo Hjalmar de la Rose (född Jönsson, 1903-01-11). Är det någon som vet hur han må vara släkting till de la Rose? (Det skall tydligen vara på moderns sida...)
 
Mvh
Jesper Nilsson

2002-10-05, 18:32
Svar #12

Kjell-Ivan Wallin

Är det någon som vet om Leonard de la Rose hade en dotter som hette Britta Christina och var gift med hattmakarmästaren Göran Borgström i Sölvesborg. Jag har dessa namn i min stamtavla men jag vet inte om årtal och dylikt stämmer.
 
Kjell-Ivan Wallin

2003-03-09, 18:37
Svar #13

Margaretha Ålund

Hej Jesper!
 
Här kommer något om en Hugo de la Rose som kan stämma in på dina uppgifter.
 
En kusin till min farfar : Gertrud Pehrsdotter f. 1843, Lackalänga (M) gifte sig 1863 med Jöns Larsson f, 1838 18/3, V.Hoby (M). Jöns var son till Anna Elisabeth de la Rose f. 1812, Kävlinge och i sin tur dotter till Klockaren i Kävlinge Lorenz de la Rose 1770-1818.
Gertrud Pehrsdotter och Jöns Larsson fick bl.a. sonen Per f. 1875 26/1, Stångby (M). Per gifte sig sedermera med vem vet jag inte men fick bl.a. sonen Hugo, som jag ser har tagit sig det franska adelsnamnet de la Rose efter sin farfars mor.  
 
Uppgifterna har jag fått från Kävlinges Släktforskarförening, där jag är medlem.
Det framgår också av mina papper att några
av Gertruds och Jöns barn bodde i Amerika.(
där finns antagligen inga bestämmelser som reglerar vilket namn man tar sig.)
 
Margaretha Ålund
geta2@spray.se

2003-12-30, 08:45
Svar #14

Håkan Persson

Hej alla som har skrivit om släkten De la Rose.
Jag har forskat lite på Gysinge bruk om en smedsläkt som heter Öhman. Den släkten sägs ha hetat De la Rose tidigare men nån brukspatron som inte hade lika fint klingande efternamn som smeden skall ha bytt hans fina namn till Öhman.
Jag vet inte om det var på Gysinge bruk eller nåt av bruken i Uppland där smeden troligen kom ifrån till Gysinge.Tar tacksamt emot alla uppgifter om släkten De la Rose/ Öhman. M.v.h. Håkan Persson

2003-12-30, 19:21
Svar #15

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Håkan!
 
Det går ett envist rykte om att De la Rose skulle ha blivit Öhman i Gysinge men det finns tyvärr inget belägg för detta, åtminstone inte inom kyrkböckernas tid från slutet av 1600-talet vilket också är samtida med Gysinge bruk. Det skulle vara intressant att veta om någon kan ange den De la Rose som skulle ha förlorat sitt namn.
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-12-31, 08:12
Svar #16

Håkan Persson

Hej igen Stig!
Den första mästersmed som jag hittat med namnet Öhman i Gysinge heter Claes och han var född år
1712 utan angivet datum och födelse plats.
Han finns inte i någon inflyttnings längd heller.
Det finns ju förstås möjligheten att Stora kan ha bruksarkiven undanstoppade nånstans och i dom kanske man kan få fram någonting som kan säga var denne Claes kom ifrån.
 M.v.h. Håkan Persson

2004-02-04, 21:01
Svar #17

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I "Københavns Stadsarkivs Uddrag af Skifter" fandt jeg tre uddrag af skifter hvor navnet la Rose indgår.

I.
1716, 27. marts. Skifte efter Kirstine Margrete Weiberg, parykmager Peter Larosés.
Fire børn: Herman P 5 år, Peter P 4 år, Lenard P ¾ år og Katrine P 3 år.

Et hus på Østergade 1600 Rd.
Guld og sølv, en ring med taffelstene 16 Rd., et diamantkors 24 Rd., en sølvthepotte 18 Rd., 71½ Rd.
Et parti hår 50 Rd.
Formue 1984½ Rd., gæld 1110 Rd.

II.
1716. 10 nov. Skifte efter Andreas Christian Franch, kobbersmed, død ugift.

En halvbroder Christian Carl Weiberg, barber i Kalundborg, og to halvsøstre:
Ane Catrine Weiberg, gift med kapt. Jacob Gutenrath.
Kirstine Margrethe Weiberg, død, efterladende 4 børn:
Herman la Rose 6 år, Peter la Rose 5 år, Lenard la Rose 1 år og Cartine Petersdatter la Rose 3 år.
Endelig en helbroder:
Johan Günther Franch, parykmager.

Kbh.'s bytingsdom af 19. sept. 1712, hvorefter afdøde i arv efter sin bedstemoder Kirstine sal. Severin Petreaus tilkommer 515 Sletdaler.
Kbh.'s bytingsdom af 15. juli 1716, hvorefter afdødes stiftfader Friedrich Böye tilpligtes at betale afd.' bo restsummen af den før nævnte arv med ialt 311 Sletdaler.
Formue 162 Rd Gæld 70 Rd
Sluttet 4. feb. 1717.

III.
1761, 10. juli. Skifte efter Charlotte Frederikke Voskamp, enke efter geheimeråd Christian von Støcken.
Hendes forældre var Hans Voskamp og Anna Margrethe Weyberg.
- Vistnok som oldebørn af den afdødes morfars bror nævnes igen:
Herman , Peter og Anna Katrine la Rose. Den sidstnævnte er gift med købmand Hans Lüder.

- Ifølge borgerskabsprotokol fra Kbh's Stadsarkiv tager parykmager Peter Larose borgerskab i Kbh. 12. juli 1708. Han er født i Malmø.

I 1708 bor i Kbh. på Købmagergade 17 : ”Laross parykmager hans enke.”
(Register til indkvarteringsmandtal, Kbhs. Stadsarkiv)

Hvem mon disse personer er?

Mvh
Gudrun

2004-02-04, 23:54
Svar #18

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Håkan!
 
Jag hittade först i dag ditt svar.
Klas Matsson Öhman är född 1712 i Väddö när hans far Mats Andersson Öhman, f 1685, var utlokaliserad ett antal år, men som kom tillbaka till Gysinge och gifte om sig med Anna Mårtensdotter. Hans far var Anders Matsson Öhman som dog 1731 i Gysinge. Enligt okontrollerad uppgift skulle hans far vara Mats Bengtsson (1604-1695).
 
Hälsningar
Stig Geber

2004-02-05, 22:17
Svar #19

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
19. dec.1692 tager parykmager Pierre la Roche borgerskab i København.
Kan en person af dette navn have noget med sagen at gøre?
 
Kbh, Øster Kvarter, matr. nr 22, Østergade. Der står bl.a.:  
Huset sælges 16. feb. 1713 til Peter Larose parykmager, hvis eftermand i ægteskabet Frants Swartskop parykmager var ejer i 1728.
(H.U.Ramsing: Kbh's ejendomme 1377-1728)
 
- Peter Larose har antagelig giftet sig igen efter Kirstine Margrethe Weibergs død i 1716 - og efter hans død har hans 2. hustru giftet sig med Frants Swartskop.
Mvh Gudrun

2004-02-05, 22:30
Svar #20

Göran Johansson

Troligen är Peter de la Rose identisk med Pierre de la Rose för vilken fadern av kungen (Karl XII) lyckades utfärda ett rekommendationsbrev att få utöva perukmakaryrket i hemstaden Malmö. Pierre hade verkat som framstående mästare i såväl Frankrike, Tyskland som Danmark.  Pierre vakade över fadern på den senares dödsbädd i Warschawa 1707 (källa: Av Hugennotternas stam, Sockholm 1936). Författaren till boken konstaterar vidare att dödsdatum för Pierre är okänt.
 
Någon har sagt ovan att släkten dog ut på manssidan 1903. Det kanske inte stämmer? Gudrun kommer här dragande med tre nya, hittills okända(?) manliga släktmedlemmar. Kan vara värt att undersöka. Någon kanske vet mer om denna släktgren ?

2004-02-07, 17:46
Svar #21

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Først fra 1728 er der egentlige kirkebøger for St. Petri kirke i Kbh, men der findes afskrift af dele af en tidligere kirkebog
De tre ældste børn er døbt i St. Petri kirkes tyske forsamling:
 
9. feb. 1711. Herman  
1. april 1712. Anna Catrina  
26. juli 1713. Peter
 
Den yngste bror er ikke kommet med. I alle tilfælde er forældrene Peter Larose og hustru Christina Margretha Weyberg.
 
Af registrene at dømme ser det ikke ud til at der er noget skifte efter Peter Larose, det er lidt underligt.
Foreløbig er han bare død mellem 1716 og 1728.

2004-02-09, 17:25
Svar #22

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Hej Gudrun!
 
Den perukmakare Pierre La Roche som blir borgare 1692, kan  
inte vara identisk med den senare Peter Larose som var gift med  
Christina Margareta Weyberg, eftersom denne rimligen Sr son till  
Leonard De la Rose i Malms, som gifte sig 1679 i Malms.
 
DSremot skulle Pierre mycket vSl kunna vara en bror till Leonard  
De la Rose i Malms, vilket ju Sr intressant med tanke pO Einar  
Bagers anteckning om tre brsder tidigare i denna diskussion.  
 
NSr det gSller namnet De la Rose, sO Sr det egentligen Leonards  
sonson borgmSstaren i Skansr Leonard De la Rose som verkar ta  
upp detta pO 1740-talet. Det spris sedan snabbt i de olika  
svenska grenarna av slSkten. Tidigare stod oftast Larose eller  
Laroche.
 
Jag stSller mig ganska tveksam till hugenott-hSrstamningen.  
SlSkten dyker upp i Malms pO 1670-talet och dO pOgick ingen  
sSrskild fsrfsljes av hugenotter.
 
/Olof C

2004-02-10, 20:29
Svar #23

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Olof m. fl.

Allerede i 1701 bor i Kbh. "parykmager Pierre Laroch hans enke". Hun bor da i Østergade 23, Øster kvarter.
Som tidligere nævnt bor hun også i Kbh i 1708.
Derefter synes der at være et spring i disse mandtalsregistre, til 1717. Da er hun der ikke mere.

I 1700 bor "Monsieur Laros" i St. Annæe Vester Kvarter.
I 1701 bor parykmager Peter Laroch i St. Annæe Vester kvarter, 270.

I 1708 bor i Antoniestræde 253 i Kbh. gibsarbejder Peter Laross.

I 1717 bor i Frimands kvarter i Kbh. parykmager Johan la Rosche.

Parykmager Johan la Rosche tager ikke på noget tidspunkt borgerskab.

Men 23. januar 1704 tager Pierre la Roche borgerskab i Kbh. Han er gibsarbejder og født i Frankrig.

10. marts 1794 er den danske konge meget nådigt indstillet.
Han nedsætter bødestraffen for nogle københavnske borgere der har ladet deres børn døbe af en katolsk præst!
Det drejer sig om:
Thomas Bonnén, Nicolas Lambert, Piere la Roche og Henrich von Göbel.
Piere la Roche får bødestraffen nedsat til 10 Rd, desuden skal han give 4 Rd. til "rettens middeler".
(Kbhs Diplomatarium, VII, s 428.)

Mvh Gudrun

2004-02-10, 20:42
Svar #24

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Rettelse:
Den danske konge nedsætter bødestraffen 10. marts 1694.

2004-02-11, 07:32
Svar #25

Göran Johansson

Låter spännande!
Tror du att man kan länka samman de Köpenhamnska La Roche med Skåne? Gipsarbejdere - kan det möjligen vara detsamma som stuckatör? Intressant att denne yrkesman kom från Frankrike. Något att spinna vidare på?
Vänlig hälsning
Göran J

2004-02-12, 09:49
Svar #26

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Den eneste katolske menighed i København som har kirkebøger fra 1600-tallet er St. Ansgar. Her går kirkebøgerne tilbage til 1647.
Jeg fandt ikke dette barn som Pierre La Roche lod døbe, måske er dåben sket i det skjulte.
Men der var andre personer af navnet.

9. oktober 1682 bliver der døbt et "infantem illegiternu" - det må vel være et uægte barn? Forældrene er:
"D...La Roche Galli venatoris Regy et Elisabetha -annestochter Jutlanda huseepta huscipiente de sacro fonte." Hvad det så end kan betyde.
Barnets navn nævnes ikke.

4. maj 1684 er fadderne ved en dåb M. Renatus La Roche og Magdalena Belle Roche.
17. juni 1689 er Maria Magdalena Bell Roche fadder ved en dåb.

23. maj 1689 får Jacobo la Roche og Anna Christina Japy døbt et ægtefødt barn: Estera Helena.

Det virker jo næsten som om der har været en hel del af navnet også i København.
- En gibsarbejder kan meget vel være en stuckatør.
Venlig hilsen
Gudrun

2004-02-12, 17:24
Svar #27

Göran Johansson

Sammanställning av ättlingar de Laroze med rötter i Bordeaux (Källa: Ejnar Bagers samlingar, Malmö Stadsarkiv). Denna ätt var adlig. Därmed inte sagt att det är samma släkt som förekommer i Sverige/Danmark. Släktnamnet tycks ha stavats de Laroze, de la Rose eller de la Roze. Vapenskölden innehållande bl.a. rosor redovisas i Grand armorial de France 1939.  
 
Reservation för feltolkning av Ejnar Bagers handstil!  
 
Familj 1
ANNET DE LAROZE  
G m  
PEYRONNE DOLEGRE.  
Barn:
Jean de Laroze, se familj 2
Pierre de Laroze, se familj 3
Leonard de Laroze, f 1634, se familj 4
 
Familj 2
JEAN DE LAROZE  
 
Familj 3
PIERRE DE LAROZE  
G 1686 m  
JEANNE DUTANZIN.
 
Familj 4
LEONARD DE LAROZE, f 1634, d 1694.
G 1669 m  
PETRONILLE DECOING.
Barn:
Jean-Baptiste de Laroze, se familj 5.
Jean-Francios de Laroze, se familj 6.
(hade ytterligare 7 barn)  
 
Familj 5
JEAN-BAPTISTE DE LAROZE  
G 1709 m  
MARIE ANNE EPUERIE.
Barn:
Joseph Sebastian de Laroze, se familj 7
(hade ytterligare 7 barn)
 
Familj 6
JEAN-FRANCIOS DE LAROZE
G m  
LEANNE PUIGUENAN.
Barn:
Augustin de Laroze, se familj 8.    
 
Familj 7
JOSEPH SEBASTIAN DE LAROZE. Generallöjtnant.
CATHERINE DISSISSARY.
Barn:
Philippe Marie de Laroze
 
Familj 8
AUGUSTIN DE LAROZE. Kapten i flottan?.
G 1775 m  
MARGUERITE SOPHIE DECOUEA.
 
Kanske någon med bra franska forskarkontakter kan tipsa om forskare i Frankrike som kan tänkas vilja hjälpa oss med arkivkontakter o.dyl?

2004-02-15, 11:17
Svar #28

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Nogle få og lidt spredte oplysninger.

25. nov. 1700 begraves Petrus la Roche på Rundetårns kirkegård.
(Fr. Jürgensen Vest: Uddrag af de ældste kirkebøger for den romersk-katolske menighed i Kbh.)

Måske kan der være tale om den Pierre Laroche der
- i 1692 tager borgerskab i Kbh. som parykmager
- i 1694 lader et barn døbe
- hvis enke nævnes i skattemandtalsregistre 1701-08
- og som måske er bror til Leonard de la Rose som bor i Malmø.
Der er næppe tale om fem forskellige personer.

Løjnant ved rytteriet, Conrad de la Roche Gallichon gifter sig i feb. 1722 med Marie Velmoth Ruffer.
(Holger Malling: Københavnske vielser 1720-24.)

I Kbh. er der i 1600-tallet også en jægermester, René Gallicon de la Roche. Han er gift med Maria Adeler og de har oprettet gensidigt testamente.
(Roede: Kgl. konfirmerede testamenter 1681-90.)

- Der skal iøvrigt på Rigsarkivet være et skrift om den ældre, reformerte kirke i Kbh. Iføge et register forekommer navnet Laroche også her.
Mvh Gudrun

2004-03-03, 15:27
Svar #29

Åke Ljunggren

Hej på er.
Finns det någon De LàRose som kommer från Beligen.
Av vallon släkte bosatte sig i Uppland?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna