ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De Rees  (läst 834 gånger)

2001-08-04, 10:01
läst 834 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
I PLF's databas fick jag 170 träffar på namnet de Rees.
 
Under 1900-talet en träff.
 
Under 1800-talet var det 20 träffar, spridda över norra delen av Kalmar län.
 
Under 1700-talet var det 98 träffar, varav 90 träffar i norra delen av Kalmar län, och av dessa 85 i Västervik.
 
Under 1600-talet förekom namnet de Rees 51 gånger i hela databasen, 48 av dessa i Västervik.
 
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2003-08-06, 16:14
Svar #1

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
En del bärarare av detta namn försvenskade till Dress; om släkten, se Svenskt Biografiskt Lexikon.

2003-08-06, 21:29
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Per!
Är det något som är belagt ?
På den förstes kontrakt, skrivet i Amsterdam 1622, står det Dress. Så en försvenskning kan det väl inte vara. De kan ju ha ändrat släktnamnet redan före immigrationen till Sverige, men då borde det vara D?Rees med tanke på att De Rees var en adlig släkt redan innan de flyttade hit, även om Svenskt adelskap förlänades endast en av grenarna.
Missförstå mig inte nu Per, jag är ingen expert på släkten. Men jag vill gärna veta hur det ligger till, släkten Dress dyker upp rätt ofta i delar av min forskning.
Med vänlig undran     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-08-07, 13:21
Svar #3

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Sven-Ove, jag har ingen urkundskälla utan jag såg det i en bok om Vedvågs bruk under min semester. Noterade dessvärre inte författare och titel, men det rörde sig om ett omfattande verk om brukets historia som var publicerat under 1940- (troligast) eller 1950-talet - åtminstone efter 1938 då min morfars kusin Mats Åmark skrev bl a om dessa (dock som Dress) i PHT.
 
I Flandern (delar av dagens västra Belgien och nordvästra Frankrike) är namnformer som De Reetz och dyligt ganska vanliga (Sams mail ovan bekräftar det) utan att dess bärare är adliga utan anger snarare att personen kommer från en viss plats eller ort. Detta är särkilt fallet då de skrivs med stor bokstav De.

2003-08-08, 02:26
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Per!
En dotter till Andry Dress var gift med Adam Radou, så en del De Rees har släkten Dress bland sina anor.  
De personer som Sam fått sökträffar på torde samtliga höra till samma släkt De Rees. I alla fall tyder de släktutredningar som tidigare gjorts på detta. Jag är medveten om namnformerna du beskriver, jag grundar det jag skrev på de genealogier som existerar gällande före de två svenska släktgrenarnas immigration, och släkten De Rees diskuteras här i detta forum under huvudrubriken ointroducerad adel. En försvenskning har dock varit att Du Rees kommit att ändras till De Rees.
Boken du refererar till var antagligen Wedevågs bruks historia utgiven 1944, skall läsa den vid tillfälle.
Jag har inte forskat i några primärkällor, det är ju viktigt att berätta.
Det jag skrivit ovan utesluter inte att det du skrev kan vara rätt, utan det får framtiden utvisa.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna