ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dickens  (läst 1965 gånger)

2005-05-18, 23:31
läst 1965 gånger

christian törnos

Charles Dickens släktingar i Sverige?
 
Det finns föremål i min släkt som härstammar från fam Dickens enligt släkttraditionen. Föremålen är från tidigt 1800-tal och det skulle vara trevligt att få veta lite mer om denna familj i Sverige med det engelskklingande namnet.
Hur pass vanligt namnet är vet jag inte men om ovanligt borde de kunna kopplas till Charles Dickens. Vet någon mer?
Christian Törnros

2005-05-19, 00:16
Svar #1

Utloggad Anna Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tror nog att det finns olika familjer Dickens.  
Men på denna sida kan man läsa lite om just Charles Dickens familj och släkt:
Dickens

2005-05-20, 12:17
Svar #2

Christian Törnros

Tack för ditt tips Anna även om det inte just ledde mig vidare. Vore intressant om någon visste vilka Dickens som bodde i Stockholm under 1800-talets första årtionde då de silversaker som existerar är stämplade i Stockholm. Deras ättlingar levde sedan i Stockholmsområdet fram till tidiga 1900-talet. Tacksam för minsta lilla ledtråd!
Christian Törnros

2005-05-20, 22:51
Svar #3

Utloggad Jerker Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:14
    • Visa profil
Det finns en (f.d.) duktig racingförare som heter Stanley Dickens och efter vad han säger själv är han släkt med Charles D. Var Stanley bor vet jag inte, möjligen i Stockholmsområdet, men försök med telefonkatalogen! Jag tror inte han är omöjlig om man frågar om hans släkt.
 
Jerker

2005-05-21, 16:35
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Stockholms Mantalsregister 1800-1875 finns inga personer med namnet Dickens bosatta i Stockholm.

2005-05-23, 21:09
Svar #5

Christian Törnros

Tack för tipset om racerföraren med namnet Dickens. Märkligt med frånvaron av Dickens i Stockholm under 1800-talet om det nu inte var så att de bodde i någon stad i närheten och köpte sitt silver vid en resa in till huvudstaden. Silvret har ärvts via släktingar i Södertälje så kanske är det där jag får söka.

2005-05-23, 22:57
Svar #6

Utloggad Jerker Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:14
    • Visa profil
Enligt cd:n Sveriges befolkning 1970 var både Stanely och hans föräldrar födda i Gävleborgs län och bosatta i Motala. Kanske kan vara en ledtråd...

2005-05-24, 00:00
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

& apropå Gävleborgs län så drar jag mig till minnes från härom veckan att förekomsterna av Dickens i folkräkningen 1890 (förutom en soldat Afred Dickens f.1862 i Västergötland) hade anknytning till Söderala & Söderhamn i Hälsingland (Gävleb.län). -Det bör ju kunna höra ihop med det ovan nämnda..
 
 -Dessa två var det:
 
Karl Dickens, f. 1863 i Söderhamn, 1890 bokhållare i Östansjö, Ytterhogdal (Häls)
 
Vilhelm Dickens, f. 1866 i Söderala, 1890 Lok.eldare i Bräcke (Jämt)
 
Det bör ju alltså ha kunnat funnits en äldre Dickens-figur i Söderhamn eller omnejd på 1860-talet då.. Vidare forskning får väl utröna om det var en engelsman eller inte..  
 
-------------------------------------
 
PS Wilhelm är fortsatt lokomotiveldare 1900, nu i Ånge (ogift).  Karl är ogift järnarbetare vid Askesta såg i Söderala.
 
OCH - det finns en till Dickens nu 1900!:
 
En verkmästare vid Askesta Såg, Söderala, James Dickens, född 1840 i 'England'.. Ogift är han, men det finns i hushållet en 'oäkta sonson' Ragnar född 1889 i Söderala. I hushållet slutligen en piga Emma Olsson, född 1855 i Gillberga, Värmland som historien där inte nämner något mer om..
 
-Backar man slutligen tillbaks till '1890', nu med vetskapen om denna Ragnar, så finner vi att han står som son till en i Ala, Söderala boende, ogift, Selma Emilia, född 1864 i Söderala. Hon bör då ha haft ihop det med en son till denne James. Om det är Karl, Wilhelm, eller någon annan (före 1890 bortgången) vet man ju inte här. Ja, vi har ju inte ens bevis här för att dessa nämnda är söner till James - men det är väl rimligt att anta..
 
------------------------
 
Tillägg:
Enligt '1900' så hette Selma Emilia Fisk (det var de facto i ett hushåll där det namnet fanns som hon bodde 1890) - 1900 är hon så gift med en faktor Johansson i Hybo, Ljusdal. Slut på den lilla utvikningen från egentliga Dickens..  
 
Och så ett PPS om att uppgifter från folkräkningarna förstås inte är bergsäkra.. -Men nog så bra när man behöver börja nysta någonstans!

2005-06-01, 12:22
Svar #8

Christian Törnros

Tack alla för era tips! Tror dock att ett par fröknar Dickens bodde i Södertälje under första halvan av 1900-talet. Får söka på det spåret. Har någon hört talas om fröknarna Dickens i Södertälje?
Christian Törnros

2005-10-16, 17:20
Svar #9

Åsa Edvardsson

gick i samma klass som stanley son christoffer dickens på lågstadiet detta var i örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna