ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Didon  (läst 2704 gånger)

1999-02-11, 15:04
läst 2704 gånger

Utloggad Heikki Jokipii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 18:28
    • Visa profil
    • jokiheik.tripod.com/id5.html
Jag söker efter kapten i Upplands regemente
Anders Gustaf Didon, f. 1796 6/6, d. 1871 8/7.
Han är gift med Kristina Johanna Alen, d. 1879.
Ni hade åtminstone en dotter, Josefina Didon,  
f. 1823 14/12 - men jag vet bara att hon var  
född i Sverige. Jag sökte igenom husförhörslängden
i Uppsala på 1830-talet, men familjen bodde inte då i Uppsala.  
 
Alla upgifter om släkten Didon är välkomna.  
Till exempel: namnet låter franskt, är det möjligt, att Didon är en vallonsläkt?

1999-04-20, 14:32
Svar #1

Monica Törn

Hej eventuella släkting!
 
Jag heter Monica Törn och är boende i Stocholm.
Min mormor hette Didon som flicka och kom från Småland, Loftahammar tror jag. Denna släkt Didon bestod av ett flertal målare. Mer vet jag att på min mormors sida kom släkten ifrån Belgien.
Om Du ser detta kan vi kanske utbyta informatio om släkten. Har kollat på Patent o Reg. verket och namnet Didon upphörde som släktnamn i början av 1900-talet.

1999-04-21, 10:45
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Är Didron samma släkt? Tror mig ha sett detta i dalsland ...[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-04-21, 12:00
Svar #3

Monica Törn

Monica Törn
 
Så vitt jag vet är Didron inte av samma släkt.

1999-05-06, 12:24
Svar #4

Utloggad Heikki Jokipii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 18:28
    • Visa profil
    • jokiheik.tripod.com/id5.html
Hej Monica!
 
(och också alla andra läsare av Anbytarforum)
 
Jag vet redan mera om Anders Didon och hans familj. Jag nämligen offentliggjorde (nästan) densamma annons pä Rötters spalt Efterlysningar som ovan. Jag hade bara lite grann mera information: att Anders studerade vid Uppsala universitet och att han var medlem i Östgöta nation.  
 
Och det hjälpte:
 
Elisabeth Thorsell vänligen informerade mig, att K.G. Odens Östgötars minne (1902) nämner Anders Didon, och särskilt berättar det foljande: Anders var född i Loftahammar och dog i  Osthammar  
1870-07-08. Sedan var det mycket lätt för mig att beställa de rätta mikrokorten från SVAR. Kopian av det här brevet ska jag skicka till Elisabet: jag är mycket tacksam! (Elisabet: jag ska hänvisa till Dig och ditt hjälp när jag på min fars, historiker Mauno Jokipiis 75. födelsedag... hej, ursäkta mig, för många människor läser Anbytarforum, tyst nu, mig själv!).    
 
Anders Didon hade ett borgerligt ämbete, men han var en bondeson. Hans föräldrar var Anders Andersson, en bonde och kyrkföreståndare i Loftahammar, och Carin Nilsdotter. Men med Anders Didons hustru väntade en överraskning för mig (och hela släkten, saken står i Axel Bergholms Sukukirja, Släktbok):  hon hette inte Alen utan Alm! Hennes far var Carl Henrik Alm, kyrkoherde i Dannemora, och hennes mor hette Inga Christina Löfman, en dotter till majoren Magnus Adolf Löfman. Hennes släkt var alltså värkligen borgerlig. Och sedan hade jag serendipity (oförtjänt tur): jag fann en bok (Bromans  
Hälsingesläkter) och en artikel (Thimons artikel om bergmansläkten Löfman i Släkt och Hävd) - och nu vet jag allt om Johanna Christina Alms släkt.  
 
Fallet med släkten Didon är tvärtemot svårare. Det är nog möjligt, att Anders har tagit efternamnet vid inskrivnigen i universitet  (det hände ofta så). Men å andra sidan Monica hade hört att släkten ursprungligen kom från Belgien - och Monicas mormor kom också från Loftahammar. Vore det möjligt, att Anders Gustafs far hade haft släktnamn Didon - även om kyrkoböcker talar bara om Anders Andersson?
 
Anders Didon och Christina Alm hade åtminstone fyra barn: Carl Adolph (f. 1820-01-01),  Catharina Sofia (f. 1822-12-? - kunde inte läsa husförhörslängden bättre ...) och Josefina Christina (f. 1823-12-14, min farmors farmor), och Anna, som dog som spädbarn.
 
När var Monicas mormor född?    
 
Om Monica har kollat Patent- och registerverket, och visste, att namnet Didon har upphört som släktnamn i början av !900-talet, vad betyder det egentligen? Om jag söker efter namnet Didon med sökrobotar i Nätet (AltaVista, Evreka ...) finns det några människor i Sverige i dag som heter Didon. Har de alla kommit från Frankrike/Belgien/... efter ... efter vilken tidpunkt?

1999-05-17, 13:11
Svar #5

Monica Törn

Monica Törn Mormor föddes ungefär 1879-80. Gifte sig med en Pettersson som också kom från Småland

1999-08-02, 07:27
Svar #6

Sophie K.

Det finns en släkt med namnet Didron runt 1700-talet, hemmanhörandes i Dalsland, Färgelanda.  
Märta Didron. Familjen hette troligen von Didron. Gift med von Wulffschmidt.

2006-09-13, 17:33
Svar #7

Utloggad Sven Fridh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min mor var 1920-1922 anställd hos en viss fröken
med efternamn Gieroff eller möjligen Gierow, som drev en inakodering för studerande vid Kalmar högre allmänna läroverk.  
Skulle bli väldigt glad för upplysning om denna fröken och var hon hade sin verksamhet.

2010-01-16, 22:28
Svar #8

Utloggad Thor Ramstad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-01-17, 22:35
    • Visa profil
    • home.c2i.net
hei
 
Jeg forsøker å tette noen  hull i min kones svenske anetavle og er derfor veldig interessert i å vite litt mer om personer
 
Filip Magnus Schmidt ca. 1596 - 1652 og hans fru Barbara Silvesterdotter.
 
Opplysninger om personene eller hvor jeg kan finne noe slikt vil være av stor interesse.
 
På forhånd takk.
 
Mvh Thor

2010-02-08, 17:35
Svar #9

Utloggad Sture Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-02-08, 17:35
    • Visa profil
hej!
tyvärr är dom inlägg som finns gamla men jag tar tillfället i alla fall.
Min mormors far var född Didon och kom från Ankarström, han gifte sig med Carlotta  
Jonsson och flyttade till Loftshammar fik där min mormor som föddes 1869 tyvärr dog han ca ett år senare så min mormor kom inte ihåg honom.Min mormors mor gifte om sig med skräddarmästare Gustaf Pettersson och bosatte sig i Byvik där mormor växte upp,
dom fick sex barn.Mormor flyttade till Stockholm och en moster när hon blev 18 år.
Är det någon som känner till någon koppling till framför allt mormors far alltså  
släkten Didon

2010-02-08, 22:42
Svar #10

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Hej Sture
Jag tittade på födda i Loftahammar 1869 och där fanns en flicka född den 18/12 som hette Ida Anna Ottilia med föräldrar snickaren Carl Viktor Didon född 26/8 1831 i Loftahammar och mor Anna Lisa Johansdotter. Nu stämmer inte moderns namn med det namn du söker så det är kanske helt fel person för Carl Viktor Didon och Anna Lisa Johansdotter levde i alla fall till 1900 då de finns med i Folkräkningen. Här är uppgifter från Sv. Bef. 1880 Tångered, Loftahammar och här har Didon blivit Didow:
 
Fam. nr 1
 
Karl Viktor Didow, f. 1831 i Loftahammar Kalmar län, Snickare  
Anna Lovisa Johansdotter, f. 1833 i Tåby Östergötlands län  
Maria Elisabeth, f. 1866 i Loftahammar Kalmar län  
Ida Anna Ottilia, f. 1869 i Loftahammar Kalmar län  
Hedda Kristina, f. 1872 i Loftahammar Kalmar län  
Karl Gustaf, f. 1874 i Loftahammar Kalmar län  
Elvira Henrietta, f. 1876 i Loftahammar Kalmar län  
Ada Wiktoria, f. 1857 i Loftahammar Kalmar län  
David, f. 1863 i Loftahammar Kalmar län  
 
Mvh
Monica

2020-11-30, 14:17
Svar #11

Utloggad Anette Sarnäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 16:05
    • Visa profil

I Malmö fanns en handlande Anders Didon, född enligt hans gravsten på Gamla begravningsplatsen den 22 oktober 1786. Enligt husförhörslängder i Malmö var han född i Linköpings S:t Lars församling. Han dog i Malmö den 15 maj 1840. I hans bouppteckning uppges att han hade två bröder; Per Didon och Magnus Didon och två systrar Anna Kajsa Svensdotter och Maria Elisabeth Svensdotter. Per Didon var född 1788 i Linköpings S:t Lars församling och hans far hette Sven Johansson.
Anders Didon var gift med Maria Wilhelmina Svahn, troligen född 1797 i Nydala och död 1866. Hon avled i Växjö, boende hos sin syster Catharina Sofia Svahn, som var gift med borgmästaren Berndt Hjorth i Växjö.
Anders Didon och Maria Svahn hade inga egna barn, men en fosterdotter Ida Stenberg, född 1818 i Köpenhamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna