ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dretz  (läst 1840 gånger)

2012-12-22, 10:04
läst 1840 gånger

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Släkten Dretz har varit dragoner i flera generationer, de som jag funnit var alla förlagda i Ragunda. Den äldste som jag hittat, i Staffan Lindqvist bok Familjer i Ragunda, är trumslagaren Petter Gertsson Dretz född omkring 1675 i Torsgård i Ragunda. Regementets korpraler och trumslagare var inhysta i Torsgård Nr 2 i Ragunda. Det betyder förmodligen att hans far Gert Dretz (?) även var inhyst i Torsgård. Känner någon till släktens ursprung ?  
 
Mvh
Sven Backlund

2012-12-22, 14:55
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Trumslagare var unga när de antogs till tjänst, vanligen i 10-12-årsåldern. I motsats till korpraler och meniga soldater uppges i mönsterrullorna inte födelselandskap för spel och övrigt befäl. Petter D:s fadersnamn Gert är mycket ovanligt i Jämtland. Bland allmogen saknas det, så det är tänkbart att hans far, om han till äventyrs var bosatt i landskapet, var inflyttad soldat. Hade det funnits en Gert i Ragunda kan vi vara ganska säkra på att Lindqvist skulle ha omtalat detta.
En ingång kan ju vara att hos Östersunds LA efterfråga om det finns någon Gert i deras soldatregister.
 
Den inledande beskrivningen ovan är väl inte helt korrekt. Av Dretzarna var det endast Petter d.ä. som var bosatt i Ragunda. Sonen Christoffer och sonsonen Petter, båda soldater med samma tillnamn, var bägge bosatta i Sundsjö socken. Det samtida jämtlandsregementet hade 48 korpraler och 16 trumslagare, varav 4:e korpralen och 2:e trumslagaren vid Revsunds kompani hade sina kvarter i Torsgård nr 1 resp. nr 2.
Staffan L. skriver i sin Ragundabok ytterst sällan var personer var födda. Trots det förefaller det snarast vara en trend på nätet att han anges som källa när boendeort många gånger oriktigt också uppges som födelseort.

2012-12-23, 10:06
Svar #2

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Stort tack !
 
Beklagar mitt slarvfel i ingressen.Skall göra ett försök hos LA. Försöker att reda ut vad släkten Dretz härstammar från, både namnen Dretz och Gert klingar tyskt.
 
Denne Petter Gertsson Dretz blev antagen 1686, det vill säga ca 11 år gammal och avsked 13/7 1705, allt enligt Staffan Lindqvist.
 
Har även tacksamt noterat Ditt ifrågasättande av födelseplatsen.
 
Mvh
 
Sven Backlund

2016-10-11, 15:14
Svar #3

Utloggad Roger Centerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 14:50
    • Visa profil
Har haft ögonen på denna diskussion ett par år. Idag hittade jag en ledtråd till Dretz ursprung.
I dödsrunan för Sivert Pehrsson Dretz (sonsonson till Petter) Revsund EI:1 s72:

Nybyggaren Sivert Pehrsson Dretz eller von Dresden född 1770 i Maj uti Sundsjö härstammande från tysk adelssläkt von Dresden i 4:e eller 5:e led.....

2016-10-29, 11:03
Svar #4

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Roger,

Stort tack ! Försöker nu att gå vidare på detta spår, hur man gör detta.

Hälsningar

Sven Backlund

2016-10-30, 19:54
Svar #5

Utloggad Roger Centerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 14:50
    • Visa profil
En tanke rörande namnet på fadern är att det bör vara Gerhardus då
detta namn går att hitta i efterföljande generationers Dretz-män.

t.ex Christopher Gerhardus Dretz född 1755-09-08, Sundsjö

2023-12-07, 10:23
Svar #6

Utloggad Roger Centerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 14:50
    • Visa profil
Via kontakter i Tyskland har jag kommit vidare med Dretz ursprung.


Petter Dretz far Gerd Dress föddes i Halle nära Bielefeld i nordtyskland 31/10 1755, mer information kommer via min tyska kontakt.


2023-12-14, 14:00
Svar #7

Utloggad Roger Centerström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 14:50
    • Visa profil
Via kontakter i Tyskland har jag kommit vidare med Dretz ursprung.


Petter Dretz far Gerd Dress föddes i Halle nära Bielefeld i nordtyskland 31/10 1755, mer information kommer via min tyska kontakt.


1655 skulle det stå förstås.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna