ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dryander  (läst 1548 gånger)

2007-10-03, 18:30
läst 1548 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
I Fulltofta (Skåne) kyrkobok 1741 finns följande notis:
 
d. 26 Januarii dödde Qwartermästarens Edle och Manhaftig h:r Jonas Asps i lifs tijden k: Moder i Häggenäs fordom Majorens högädle h:r Gabriel Stenbergz Enke fru, fru Elisabet Dr?ander och begrofz Torsdagen d. 5 Februarii här i Fulltofta K?rckia, aetatis 109 åhr.
 
Känner någon till Elisabeth Dryander? Hon borde alltså ha varit gift först med en Asp, samt gifte sig andra gången 1696 1/11 i Västra Vemmerlöv med majoren Gabriel Stenberg, och var änka vid sin död, men vilka var hennes föräldrar?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-10-03, 20:09
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Markus!
 
Barbro Edlund nämner i rättelser till Lewenhaupt, Karl XII:s officerare, publicerade i Släkt och Hävd 1991 nr 1 s.296, att Elisabet Dryander tidigare var gift med korpral Johan Asp, och att dessa vistades 1690 i Norra Vemmerlöv (utan källangivelse). Hon tillägger Med Norra Vemmerlöv avses möjligen Östra Vemmerlöv. Din uppgift om vigseln i Västra Vemmerlöv tyder väl på att det är den socknen som avses.
 
Dryander är en småländsk prästsläkt, men vid en snabb koll i Smolandi Upsalienses hittar jag henne inte.

2007-10-03, 23:00
Svar #2

Joakim Bång (Slethoegius)

Hej Markus!
 
Jag hittar bara två Elisabet Dryander och ingen passar in på din:
 
Den första (syster till Jon nedan) dog 1677 och var gift med fogden Knut Mattsson (död 1643). De hade sonen Mattias, adlad Törnecrantz 1663. (Källa: Elgenstierna)
 
Den andra (brorsdotter till Jon nedan) var gift med häradsskrivaren i Sunnerbo Johan Giason i hans första gifte. Eftersom han dog 1695 bör hon ha avlidit innan dess. Annars hade det kunnat stämma åldersmässigt eftersom hennes far avled redan 1639. (Källa: Smolandi Upsalienses III:896)
 
Man borde alltså kunna utesluta ovanstående Elisabets fäder som far till din. Den enda jag hittar som skulle kunna vara hennes far är Jon Eriksson Dryander (1600-1650), rektor vid Växjö skola 1633 och kyrkoherde i Värnamo 1638. Han var brorson till biskop Angermannus i Växjö. Av hans 8 barn som levde vid hans död är bara tre namngivna så hon skulle kunna vara en av dem. En stamtavla över släkten Dryander skall finnas i Ny Smålands beskrifning II s.837 (Wieselgren 1844-47), fast det är väl inte troligt att fler finns nämnda där. (Källa: Smolandi Upsalienses I:185)
 
Hör av dig om du får fram någon mer ledtråd.
 
mvh
Joakim

2007-10-03, 23:36
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Anders och Joakim!
 
Ett stort tack för alla uppgifter. Jag tänkte först att efternamnet kanske var felskrivet, men både i dödsnotisen 1741 och vigselnotisen 1696 ser man tydligt att det ska vara Dryander.
 
Elisabeth Dryanders levnadstid borde vara lite överdriven (1632-1741), kanske man hade kunnat få lite mer hjälp på traven om man lyckades hitta antingen makens eller sonen Jonas' ungefärliga data. Sonen Jonas lever ännu 1747, och om vi antar att han var med i ryska fångenskapen så skulle han ju kunna ha varit född på 1670- eller -80-talet, och gift sig när han återvände till Sverige (ca 1722 - i december 1724 anges han ha en hustru i Häggenäs, Fulltofta).
 
Jag återkommer, ska göra ett nytt försök att åtminstone hitta sonen Jonas' dödsnotis.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-10-04, 10:45
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag blev nyfiken på denna diskussion. Jag antar att prästsläkten Dryander inte ska blandas ihop med Drysander, sedemera Ekman.
 
En annan tanke som slår mig är att Elisabeth Dryander borde hetat Dryandra om hon vore prästdotter.
 
På denna sida http://www.brogren.nu/antavlor/antavlacarl.htm
redogörs för en Elisabet Dryandra, dotter till ovanstående (?) Jonas Dryander.  
 
Helene

2007-10-04, 11:35
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Helene!
 
Detta slog mig också, men jag tänkte inte mer på det - men faktum är att Elisabeth faktiskt står som Dryander båda gångerna, inte Dryandra.
 
Med tanke på att hon gifte sig med en militär - kan man gissa att åtminstone hennes far var en prästson som kanske gått över till den civila ämbetsbanan, och att dottern Elisabeth i sin tur har gift sig med en militär? Detta i sig har kanske ingen betydelse.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-10-02, 14:50
Svar #6

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som känner till en Magnus Johan/Julius Dryander som
blev adlad Ekesköld men aldrig blev introducerad? Han kan vara far
till min ana Christina Margareta Ekesköld född runt 1680/1690. Tar
tacksamt emot all information om familjen.
Mvh Anneli

2011-08-29, 19:03
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Tydligen var Gabriel Stenberg posterad ute i Europa under det stora nordiska kriget, för 1704 hamnar hans kvarvarande hustru, den ovan nämnda Elisabeth Dryander, i en tvist med ryttmästaren Jonas Öhrling om två gatehus. Hon skriver till vice guvernören Axel Faltzburg och ber om hjälp:
 
Eders Nåde är iag höst[!] föranlåten at indraga[!], hurusom
Ryttmestaren Jonas Öhrling sööker at tillägna sig
2 st: Gatehuuß i Ohlseröd No 15 och 16:/ som all sin
tijd legat och warit anslagne till Cornetz Boostellet
der sammastädes, hwilcket Indeelningz instrumentet, sampt
Hr Regementzskrifwaren Ekelundz der af tagne, och
mig meddelte attest, här hoos bijfogat, tydeligen
förmähler; Och emedan bend:te Ryttmestare i så
måtto ey skäligen kan tillägna sig bend:te Gatehuus,
ey heller anstår mig utj min K: Mans frånwaro
der ifrån Boostellet at Disputera låta, så wijda som
wid Indeelningen äro förlängst Boostellet tillagde, för-
ty är min ödmiukhörsammaste begäran, det Eders
Nåde tacktes maintinera mig wid bemd:te Gatehuuß,
 
at iag dem utan någons intrång och anspråk till Boo-
stellet behålla måge; Emoot sådan Nådgunstig assistence
iag förblifwer
 
Eders Nådes
Ödmiukhörsammaste
Tiänarinna
Elisabeth Dryander
 
Malmo d 10 Novemb:
1704.
Regementsskrivaren H. Eklundhs attest från 1704 29/1 lyder såhär:
 
Såsom gathuusen No 16 och 15 J Olserödh ähre an-
slagne till Corneten och Specialiteter J Rullan
upförde till 6 öre 18 P:gars Landgille hwardera, ty
hafwer ingen an[n]an at dem till tahla, uthan dhee
huusmän som samma gathuus beboo skolla
hålla Cornetskan för sin Rätta huusbonde J des
Mans från wahro och ingen annan, hwar effter dhe
sig hafwa at Rätta.
Elisabeth Dryanders vackra namnskrift ser för övrigt ut såhär:
 

 
(Källa: Kornettskan Elisabeth Dryander till vice guvernören Axel Faltzburg 1704 10/11; Skånska guvernementskansliets arkiv, volym DIVc:12).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna