ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De krigade mot ryssarna 1790  (läst 548 gånger)

2000-10-28, 20:08
läst 548 gånger

Tina Ahlberg

Hej! Olof Jonsson(aka Narstrom) fodd 3 dec 1734 i Nar, bodde i Kulle, och hans son Olof fodd 5 maj 1770, gick ut i kriget mot Ryssland, och kom inte tillbaka.Finns det nagon som vet mer om hur och fran vilken stad de akte, finns det chans att hitta dem i register, nagot bevis pa att de faktiskt dog? Jag bor i Connecticut, och vi har ratt mycket om denna slakt, men vill garna ha klarhet i det har.Akte man direkt fran Gotland till Ryssland? Vi har aven en senare slakting som var med i Handelsflottan . Var hittar jag den pa Gotland? Register? Tack pa forhand, Tina Ahlberg

2000-10-29, 20:13
Svar #1

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Hej Tina
 
Jag antar att de båda var båtsmän (dvs. indelta soldater ombord på ett krigsfartyg)
 
Jag föreslår att Du tittar på de sk. båtmansrullorna (finns på Krigsarkivet i Sthlm) där hittar man uppgifter om vilket skepp de mönstrade på och var de var i strid. Har Du tur finns också bevarade loggböcker från respektive skepp.
 
Jag skulle gissa på att utgångshamnen var Karlskrona.
 
f.ö fördes inga strider under det sk finska kriget 1788-1790 i själva Ryssland utan i finska viken och i Finland. Ex i slaget vid Hogland 1788 och slaget vid Svensksund 1790.
 
Mvh/JL

2000-10-30, 16:20
Svar #2

Tina Ahlberg

Hej Jens, och tack for din information. Jag har mina foraldrar i Sthlm, sa de kan kolla krigsarkivet, om jag inte kan hitta det via datorn. Jag har sett uttrycket batsman har i Anbytarforum, men hade ingen aning om att det hade med soldater att gora. Tack igen, jag soker vidare!! MVH Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna