ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dyr  (läst 959 gånger)

2002-08-28, 22:07
läst 959 gånger

Ulla Eliasson

Hej
Söker uppgifter om släkten Dyr från Östergötland (kanske Småland). Min ana är Anna Dyr gift 1.a gången med Lars Holmström 2.a gången med Peter Hofsten ca: 1751 Linköping. Kan tyvärr inte finna varifrån Anna Dyr är född. Skulle bli glad om någon som stöt på namnet kan ge ledtrådar var jag kan söka efter hennes föräldrar.
Hälsningar Ulla Eliasson

2012-10-15, 13:20
Svar #1

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Helena Margareta Dyhr, min morfars farmor, har jag fått till att vara född 1793-08-26 i Öijebyn (Piteå landsförsamling födelsebok  CI:5). Om man googlar efter henne får man svar från flera sidor som anger 24 augusti i Lövånger som födelsedata.  Jag har själv för några år sedan på en sida här på Anbytarforum (Ullberg) skrivit Lövånger som födelseort, men anser mej veta bättre nu.  
Dödsplats skiljer sig också åt. Enligt SCBs dödboksutdrag för Nederkalix avlider Jonas Ullbergs änka Helena Margareta Ullberg (född Dyhr) i Rolfs, Nederkalix 1871-11-10(SCBs dödboksutdrag för Nederkalix ), medan nätets källor anger Burträsk (där han var komminister vid sin död). Har jag hittat fel person? Eller har det smugit sig in felaktigheter på nätet?  
Vänliga hälsningar / Janne

2018-08-04, 10:07
Svar #2

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Dödsplats skiljer sig också åt. Enligt SCBs dödboksutdrag för Nederkalix avlider Jonas Ullbergs änka Helena Margareta Ullberg (född Dyhr) i Rolfs, Nederkalix 1871-11-10(SCBs dödboksutdrag för Nederkalix ), medan nätets källor anger Burträsk (där han var komminister vid sin död).


Hon finns då med i Nederkalix dödbok F2 s132 med dina uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna