ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edenius  (läst 2644 gånger)

2011-09-13, 13:03
läst 2644 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Edenius och Elfdalius
 
Enligt Erik Grens matrikel över Värmlands nation i Uppsala 1595-1677 var Brita Bengtsdotter (mor till nr 215, Jordan Nicolai Edenius, född år 1624) systerdotter till kyrkoherden Benedictus Erici.
 
Denne anges i matrikeln vara född år 1559, son till Ericus Jonae, kyrkoherde i Elvdalen, och ska ha inskrivits vid universitetet år 1581.
 
Källa för uppgiften saknas, men om den är korrekt så skulle väl Brita Bengtsdotter vara dotterdotter till kyrkoherden Ericus Jonae?
 
Av H?lpers genealogier över släkterna Elfdalius och Edenius att döma tycks Britas mor ha hetat Marit Ersdotter och varit gift med en bonde vid namn Bengt i Hungvik (?). Även han anger ett samband med Ericus Jonae.
 
Finns det någon som känner till något närmare om detta?
 
Jag är personligen nyfiken eftersom jag härstammar från en Marit Nilsdotter i Edane, Brunskog, gift med en Börje Bryntesson som - enligt domboken - år 1664 med ett antal medarvingar bytte jord och annat efter salige Nils Nilsson i Edane (dvs fadern till ovan nämnde Jordan Edenius).
 
Jag har tolkat detta så som att min Marit var dotter till denne Nils Nilsson (och således syster till Jordan Edenius) och dennes hustru Brita Bengtsdotter.
 
Kanske var hon rentav döpt efter sin (förmodade) mormor, Marit Ersdotter?
 
Finns det någon som känner till hur det ligger till med den saken?
 
Alla tips och uppgifter rörande ovanstående skulle tas emot med största tacksamhet!
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2011-09-14, 21:46
Svar #1

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Nils Nilsson, postbonde, gästgivare och nämndeman i Edane. Han är far till minst 7 barn troligen fler om man ser till och arvsskiften i minst 2 giften 1) Birgitta Bengtsdotter och 2) Änkan Dordi Knutsdotter, far Knut Halstensson och Ingeborg Bryntesdotter, Strand.  
 
Jord Nilsson Edenius f 1624 D 1666 (präst)Uppsala  
Nils Nilsson Edenius f 1633 D 1670 (präst)Karlstad
Sigrid Nilsdotter f D före 1676 Furtan gm Claes Nilsson Furtan
Britta Nilsdotter  f 1642 D 1700 3/4(andra) giftet med Kh i Brunskog A Fagrelius
N Nilsdotter gm med Nämndemannen Jon Eriksson Speked Arvika, son Brynte Jonae Arvikander Kh Brunskog
N Nilsdotter gift med Anders deras dotter Ingeiel Andersotter var systern Sigrids fosterdotter
N N koppling till grels erlandsson med medarvingar i byn och nils elofsson eller hans hustru i koppsäng Arvika (ev koppling till hungvik)
Marit Nilsdotter dör 1720 och uppges vara Jordanius halvsyster, hon är född c165X (i dödboken anges hon var drygt 110 dvs f 1611 men Brunskog hade många innevånare på över hundra då enligt dödböckerna...)
 
Med andra ord Marit är inte dotter till Birgitta Bengtsdotter
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2011-09-15 08:51)

2011-09-15, 09:47
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Ing-Marie,
 
Och STORT tack för detta klargörande!
 
Vilken spännande syskonskara! Och så roligt att få svart på vitt att min Marit verkligen var dotter till Nils Nilsson.
 
Toppen också att få klarhet i att hon var halvsyster till Jordan Edenius (det är ju så lätt att hamna fel p g a osynliga omgiften där inte vigselboken finns bevarad).
 
Men detta med Dordi Knutsdotter lät intressant!
 
Vet man när Nils Nilsson var gift med henne?
 
Jag tänkte att det kanske var Marits mor?
 
Marit får en dotter, Ingijäl Börjesdotter, omkring år 1667 (enligt dotterns dödbok i Ny socken). Hon torde således senast ha varit född i mitten/slutet av 1640-talet, väl?  
 
Och Marits man, Börje Bryntesson, nämns alltså i domboken år 1664 då han, uppenbarligen på sin hustrus vägnar, delar arvet efter Nils Nilsson. Om Marit var gift år 1664 så var hon väl inte född senare än ca 1645?
 
På tal om hennes man, känner du möjligen till något om honom? Jag har i diskussionerna här på forumet sett en Brynte Erlandsson i Byn. Kan denne månne ha varit far till min Börje?
 
Och vad är egentligen den där Jord-släkten som nämnts i diskussionen under Brunskog?
 
Med varmt tacksamnma och nyfikna hälsningar,
 
Christian J

2011-09-15, 21:30
Svar #3

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Jord-släkten är en gammal Edanesläkt (1500-talet) där namnet förnamnet Jord och därmed efternamnen Jordsdotter och Jordsson är mycket vanliga. Familjen hade en hög status vilket bl a syns i samband med giften och i olika förtroendeuppdrag t ex nämndeman. Släktbanden i de 2 första släktleden är ngt osäkra och bygger på uppgifter från MTL, domböcker och kyrkans räkneskaper. Det försvåras också av att namnen Nils och Jord vara vanliga och att namnen då skrevs t ex Jord den unge resp. Jord den äldre.
 
De finns också flera Brynte Erlandsson i Byn, men ingen av dem är far till din Börje Bryntesson i Edane. Tyvärr hittar jag inga anteckningar om Börjes föräldrar.  
 
Men jag tar gärna emot uppgifter om Marits och Börjes dotter Ingiel Börjesdotter, giftermål barn etc.
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2011-09-15 22:06)
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2011-09-15 22:10)

2011-09-20, 16:10
Svar #4

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Ing-Marie,
 
Och STORT tack även för dessa uppgifter, och för att du letat efter Börjes föräldrar!
 
Vad gäller Marit Nilsdotters efterkommande, så ser jag dock nu att jag har tyvärr rört till hennes makes namn ovan: Han hette rätteligen Brynte Börjesson, inte Börje Bryntesson...
 
Jag är verkligen ledsen för detta, men jag gissar att det inte gör det lättare att finna hans far för det?
 
Marits dotter hette således Ingiäl Bryntesdotter, inte Börjesdotter.
 
Om henne vet jag att hon var gift med Anders Ersson (född ca 1662 i Rud, Arvika, död den 17 mars 1742 i Olbyn, Ny socken) och bodde i Olbyn, Ny socken, där hon avled den 20 maj 1734.
 
De hade dottern Sara Andersdotter, född år 1692, som gifte sig med Jonas Andersson från Kroppstad år 1712 (han var född ca år 1672 i Klockarebråten, död den 31 mars 1752 i Olbyn, Ny socken).  
 
Sara och Jonas hade sonen Börje Andersson, född den 31 maj 1727 i Olbyn, Ny socken. Han gifte sig år 1754 med Britta Andersdotter från Västra Sälboda, Gunnarskog socken, och fick med henne bl a sonen Olof Börjesson (1765-1843) som sedermera flyttade till Bohuslän där han bildade familj.
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian J

2011-09-20, 20:36
Svar #5

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
I domboken HT 1668 anges det att det är en Börje Bryntesson i Edane med medarvingar som tar del av av arvet efter Nils Nilsson. Vid tinget representerades oftast kvinnorna av sina män. Vad finns det för information i Ingiels dödsannons?

2011-09-21, 09:22
Svar #6

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen, Ing-Marie,
 
P g a en stor vattenläcka i vår bostad har jag tyvärr lite oreda på mina papper just nu. ;-(
 
Av 1688 års dombok framgår dock i varje fall att ovan nämnde Anders Ersson i Olebyn var svärson till Börje (Bryntesson) i Edane.
 
Ska se om jag kan finna Ingiäls dödsnotis på nytt...
 
MVH,
 
Christian

2011-09-22, 08:18
Svar #7

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Christian, om inte namnen stämmer, dvs att din ana heter Brynte Börjesson, så faller släktskapen. Kontrollera också domboksnotisen 1688 en extra gång särskilt, vilken ort Anders Ersson med hustru inkl. svåger och hustru är bosatta.

2011-09-26, 19:39
Svar #8

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen,
 
Jag har nu fått utrett att min Ingiel, enligt hennes dödsnotis år 1734 (Ny C:2 s 121), var född i Edane, Brunskog socken, och att hennes föräldrar var Börje Bryntesson och Marit Nilsdotter far. Hon anges i dödsnotisen vara 67 gammal.
 
Beträffande 1688 års domboksnotis så framgår det där att Anders Ersson bodde i Olebyn (och därför får överta en del av bruket från svågern Per Andersson som hamnat på obestånd).
 
Denne Börje Bryntesson är ju en smula gäckande, men av en annan domboksnotis att döma ägde han jord i Humslid, Arvika socken. Samtidigt är ju 1688 års notis spännande, för det verkar ju som att Börje ägt jord även i Olebyn.
 
Extra intressant blir det kanske när man ser att det år 1641, enligt skattelängden, bodde en Brynte Eskilsson med sonen (?) Knut Bryntesson i Olebyn.
 
Kan detta möjligen ha varit Börjes far (och bror), månne?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian

2011-11-27, 18:52
Svar #9

Tony Högsta

Hej!
Det har varit intressant att ta del av uppgifterna om Nils Nilssons arvingar. Då jag har
anknytning till både Nils Elofsson i Koppsäng och Grels Erlandsson i Västra Furtan (via
dottern Kerstin Grelsdotter - som i sin tur blev gift med Måns Knutsson),undrar jag om
det finns någon ny forskning som visar att de verkligen är släkt med Nils i Edane? Grels
kan ju ha varit gift med Nils dotter. Om jag inte helt missminner mig var Nils i Koppsäng  
svärson till en Nils Månsson.
 
Tacksam för svar!
 
Tony

2011-12-03, 21:33
Svar #10

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Hej
Av JHs dombok 1664 framgår att både Nils Elofsson och Grels Erlandsson med medarvingar får del av arvskiftet efter Nils Nilsson i Edane. Däremot säger notisen ingenting om de är släkt med Nils Nilsson eller om de representerar sina hustrur jmf Börje Bryntesson. Men man kan väl anta att deras barn är släkt med Nils Nilsson.

2014-09-30, 11:28
Svar #11

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Nils Nilsson i Edane ersätts i mantalslängderna i mitten av 1650-talet av en Börje med hustru. Det ligger väl nära till hands att identifiera denne med den ovan nämnde mågen Börje Bryntesson, gift med Marit Nilsdotter (död 1720).  
 
Min ana Marit, som enligt dödboken alltså var halvsyster till Jordan Edenius och således inte dotter till Nils Nilsson i giftet med Birgitta Bengtsdotter) måste således ha varit född senast i mitten av 1630-talet för att ha varit giftasvuxen omkring år 1655. Kanske därför inte så konstigt om hon beskrivs som gammal (109 år) i dödboken?
 
Och om Nils Nilssons änka Dordi Knutsdotter var Marits mor, så bör hon således ha varit född omkring år 1610.  
 
Dordi var, enligt inlägget ovan, dotter till Knut Halstensson och Ingeborg Bryntesdotter i Strand.  
 
Rent tidsmässigt skulle en Ingeborg född ca 1580 (för att ha en dotter född ca år 1610) passa väl som dotter till länsmannen Brynte Salomonsson i Strand (Knut Halstensson sägs enligt uppgift på internet, dock utan källhänvisning, ha varit son till en Hallsten Andersson i Hällsbäck, Gillberga - och en man vid det namnet nämns faktiskt där i 1540 års skattelängd - så kanske ”gifte han sig” till gården Strand?).
 
Knäckfrågan är ju om ovanstående teori kan bekräftas (eller vederläggas) genom uppgifter i kyrk- och domböcker från den tiden?
 
Har Dordi Knutsdotter påträffats i dödboken, t ex? Rentav med åldersuppgift?
 
Är det känt huruvida prästen Nils Nilsson Edenius (1633-1670) i Karlstad var hel- eller halvbror till Jordan Edenius (född år 1624)?
 
I samtliga mantalslängder från år 1642 till mitten av 1650-talet noteras Nils Nilsson med hustru för Edane. Han står alltså inte som änkling i någon längd, vilket väl får tolkas som att han gift sig med Dordi Knutsdotter senast 1642?  
 
Men kanske finns det i domboken andra ledtrådar kring detta - eller kring Marit Nilsdotters syskonskara?
 
Det vore fantastiskt spännande om någon kännare av bygden och denna släkt kunde hjälpa till att reda ut detta.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna