ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ehrngren  (läst 828 gånger)

1999-04-15, 21:18
läst 828 gånger

Anders Ehrngren

Hej!
 
Jag heter Ehrngren i efternamn. Är det någon som har någon idé om vad det namnet kan betyda?

1999-04-18, 15:31
Svar #1

B Berggren

Hej Anders!
Min styvfar hette Bernhard Ehrngren och enligt honom kommer namnet från Ärentuna, fd Ehrentuna i Uppland. Bernhards farfar ville ta namnet Ehrentuna men det fick han inte, utan det blev Ehrngren och jag tror att han hade tolv söner!
Från en gammal lapp; Ehrngren i Ehrentuna gift med Ullrika dotter af prosten Anders Wijkman i Björklinge var prost der 1803-1806.
Hoppas att du har fått något matnyttigt.
Mvh Barbro

1999-10-28, 14:49
Svar #2

Per Magnus Wijkman

Jag söker ättlingar till prosten Anders Wijkman i Björklinge för att uppdatera den Wijkmanska släkttavlan inför år 2000.Jag har vore därför tacksam att få veta om Ehrngren och Anders Wijkmans dotter Ullrika hade några barn. Jag kan berätta lite om Anders Wijkman.
Hälsningar  
 
Per Magnus Wijkman
08-755 20 56 bost
Nora Strand 19 A
182 38 Danderyd
perdywijkman@hotmail.com

1999-10-28, 14:55
Svar #3

Per Magnus Wijkman

Jag söker ättlingar till prosten Anders Wijkman i Björklinge för att uppdatera den Wijkmanska släkttavlan inför år 2000.Jag har vore därför tacksam att få veta om Ehrngren och Anders Wijkmans dotter Ullrika hade några barn. Jag kan berätta lite om Anders Wijkman.
Hälsningar  
 
Per Magnus Wijkman
08-755 20 56 bost
Nora Strand 19 A
182 38 Danderyd
perdywijkman@hotmail.com

2000-04-29, 21:24
Svar #4

Helena Jacobsson

Hej Per Magnus,
Jag undrar om släkten Wijkman har någon anknytning till Åland. Min morfars mor Anna Wijkman (hennes flicknamn) kom därifrån. Hon emigrerade till USA runt 1900. Hon blev förlamad då morfar föddes 1906 och avled två år senare på sjukhus i New York. Det påstås att hon var lotsdotter.  
Detta är i stort sett allt jag vet om henne.
 
Helena Jacobsson
heja@mvd.chalmers.se

2004-02-01, 18:26
Svar #5

Lars Hultkrantz

Anna Christina Andersdotter Ehrngren var troligen född i Rasbokil, Uppland i början av 1800-talet (en bror f. 1806). Fader Anders Persson.  
En kvinna med detta namn hyrde 2 rum och kök i Vasastan år 1900 (Svanen 21,22). Vet någon mer om detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna