ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eisfeldt  (läst 3264 gånger)

2002-11-16, 13:53
läst 3264 gånger

Kjell-Åke Fasth

Hej
Jag söker släktingar till Eleonara Cecilia Ottilda Maria född 4/11 1864 Bollnäs. Hennes mor var Mathilda Eisfeldt.
Morfar var Friedrich Eisfeldt som var akrobat/
Jag är intresserad av allt som handlar om Eisfeldt
mvh Kjell-Åke Fasth

2003-02-17, 17:34
Svar #1

Rose-Marie Pettersson

Hej Kjell-Åke!
 
Jag har tagit del av din efterlysning, undrar om  
du har mer uppgifter, jag forskar också i  
släkten  
Eisfeldt, jag har vissa uppgifter men undrar  
om  
det är samma släkt, min stavning på namnet  
är
Eisfelt.
MVH Rose-Marie

2003-07-17, 19:56
Svar #2

Bernt Wollberg

hej ros-marie, jag har varit i kontakt med kjell-åke fasth och han nämnde att vi forskar inom samma familjer, eisfeldt och wollberg, det vore roligt att få kontakt, hälsningar bernt.

2004-04-23, 21:55
Svar #3

Ulf Hjelting

Hej!
Någon som stött på en Carolina Concordia Ejsfeldt (Eisfeldt?). Hon är min farfars farmor.1866 födde hon Axel Henrik Emil på genomresa i Sölvesborg. Carolina var gift med Axel Gustaf Hjelting som enligt uppgift lär ha varit svajmastartist på cirkus.
Finns det någon koppling till akrobaten Friedrich Eisfeldt?
 
Mvh
Ulf Hjelting

2004-04-24, 14:36
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Akrobaten Heinrich Friedrich Eisfeld var preussisk undersåte och skall ha avlidit 1861. Han var gift med Kunigunda Concordia Kunst, född 1820 20/1, död 1862 26/3 i Vetlanda (återfunnen i db där).
 
Bland deras barn känner jag till nedanstående men p.g.a. namnet Concordia bör väl även den efterfrågade Carolina Concordia vara en dotter här:
 
Matilda Eisfeld. Gift med Ludvig Elias Olsson.
 
Berta Vilhelmina Henriette Torhilda Eisfeld, född 1838 24/8 i Lund. Gift 1875 (tidigare sammanboende) i Stockholm med Johan August Melmblom, född 1832 20/4 i Arboga (hfl, ej i fb), död 1881 17/4 i Stockholm (Katolska). Akrobat och artist i Stockholm.
 
Fritz Eisfeld, född 1842 16/5 i S:t Petersburg.
 
Ingeborg Eleonora Sofia Vilhelmina Eisfeld, född 1850 11/7 i Nystad, Finland. Lindanserska. Gift 1876 10/12 i Stockholm (Tyska) (tidigare sammanboende) med Johan Abraham Eriksson, född 1845 24/9 i Forsstorp, Ö Vingåker sn, död 1889 25/8 i Sunne sn, Värmland. Gymnastiker och konstmakare i Stockholm.  
 
Frans Eisfeld, född 1857 16/5 i Köping.

2005-01-10, 07:54
Svar #5

Jan Andersson

Hej kjell-åke !
 
ROLIGT ATT DET FINNS SLÄKTINGAR SOM SÖKER KONTAKT
SKULLE VARA ROLIGT OM SLÄKTEN NÅGON GÅNG KUNDE TRÄFFAS,ÄVEN DOM FRÅN AMERIKA.
MIN FARMOR HETTE HULDA EISFELDT OCH BODDE I HACKDALEN UNGEFÄR 1 MIL UTANFÖR EDSVALLA
 
JAN ANDERSSON  
TEL:0498-284344

2005-01-10, 18:49
Svar #6

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag har en del uppgifter om familjen Eisfelt då denna släkten har vissa kopplingar till släkten Hertzberg.
 
Hälsningar
Eija Svensson

2005-03-22, 19:18
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering till Bo Lindwalls uppgifter 24 april 2004 (Källa: Hiski-basen).
 
Åbo svenska församling - Turun ruotsalainen seurakunta - döpta
. Faderns efternamn: EISFELD => Eisfeld
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
1840 19.9.1840 Eqvilibristen Fredr: Eisfeld modern Coneordia Gunisgunda Kunst dotter: Amalia Justina
eget - OMA: Kastepv:pv: puuttuu
 
Till samma släkt kanske också följande person hör:
 
Viborgs tyska förs - Viipurin saksalainen srk - vigda
. Mannens efternamn: EISFELD => Eisfeldt
Lysning Vigd By Gård Man Hustru By Gård
22.2.1890 Menageriebesitz: Heinrich Gustaf Eisfeldt och Jenny Olga Victoria Bergström
original - VLISÄ: nicht zur G:de gehörig  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-12, 16:36
Svar #8

Utloggad Daniel Hjelmgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 22:44
    • Visa profil
Hej. Jag har en fråga om någon vet om Catharina Terese Eisfeldt f. 1845-10-01 i Dorpat, Jaani församl, Livland. Hon ska enligt uppgift ha gift sig med Otto Willhelm Vollberg. Hennes mor var Coneordia Gunisgunda Kunst och fadern Heinrich Friedrich Eisfeld. Undrar nu om någon kan bekräfta dessa uppgifter och om någon har fått fram något övrigt som tex. deras anfäder. Heinrich ska tydligen vara min farfars morfars morfar. Tack på förhand/ Daniel

2006-01-01, 22:12
Svar #9

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Daniel Hjelmgren.
 
Jag har mycket material om personerna du nämner.Concordia Kunigunda Kunst (så är namnet) och akrobaten och lindansaren Friedrich Eisfeldt var min farmors mors föräldrar. Min farmors mor Bertha Thorhilda Wilhelmina Henriette Eisfeldt var lindanserska och syster till Catharina Terese Eisfeldt som du skriver om. Jag vet en hel del om hur de två akrobatbröderna Friedrich och Heinrich Eisfeldt kom till Sverige och varifrån i Tyskland. Jag har försökt kartlägga deras fortsatta vandringar i Sverige och Finland. Det finns en del tryckt litteratur som berättar om dessa artister. Ge mig din vanliga postadress så ska jag skicka lite kopior av sånt som jag samlat på mig. Det skulle också vara roligt att veta vilken ev relation du har till dessa personer. Just nu försöker jag reda ut alla Concordia Kunigunda Kunsts syskon som jag letat upp i Danmark. Jag vet däremot inte särskilt mycket alls om Catharina Therese Eisfeldt och hennes liv och efterkommande. Inte heller vet jag något om Vollberg. Däremot har jag upplysningar om flera av Catharina Therese?s syskon.
En sak vet jag också, nämligen:
 
Catharina Theresia Eisfeldt födde en utomäktenskaplig dotter 1876-10-14 i Ronneby församling. Dottern hette Axelina Seraphia. Modern var änka vid denna tid.
Dopvittnen var drängen Aaron Andersson på Fridhem och hans hustru Karin Andersdotter.
 
Hälsningar Richard Brun
Standargatan 1A, 414 61 Göteborg
richardbrun@hotmail.com

2006-11-24, 14:25
Svar #10

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Karolina Rosina Eisfeldt
Jag undrar om någon vet på vilket sätt denna kvinna är relaterad till släkten Eisfeldt. Hennes mor finns antecknad i födelsebok Högsjö 1858-11-25 men fadern är okänd. Jag vet heller inte när och varför hon började bära namnet Eisfeldt (ibland stavat Ejsfeldt). Jag skulle kunna tänka mig att fadern kan vara menageriägaren Alexander Eisfeldt, men har ingen dokumentation. Karolina Rosina E. led av en svår psykisk sjukdom och vistades 1880-86 på Härnösands Hospital, där hon dog ogift. Här följer hela sjukjournalen.
 
Richard Brun
 
 
Karolina Rosina Eisfeldt
 
Landsarkivet i Härnösand (HLA). Sjukjournal vid Härnösands hospital.
Gådeå Sjukhus. Överläkarens arkiv, volym F I:4 (pagina 149-152)
 
 
Sjukjournal vid Hernösands Hospital
 
No 542 Karolina Rosina Ejsfeldt, 21 år, Högsjö sn (V.N.) [Västernorrlands län]
 
Född d 25/11 1858. Ogift. Sockerbagerska och sömmerska; har äfven idkat handel. Modern död, fadern okänd. [L].B. 31/1 innehåller att 30/10 79 pat. inremitterades från Cellfängelset i Sundsvall, hvarut hon undergått 3 månaders bestraffning för förskingring af annans gods, till lasarettet därstädes. Mot slutet af bestraffningstiden uppgifves hon börjat visa symtomer af sinnessjukdom och fängelseläkaren i sin attest steller  diagnosen melancholia stupidi. Vid intagningen på lasarettet visade sig ej andra symtomer än trumpenhet, sinnesförvirring och ytterlig slöhet. Stundom, isynnerhet om någon man kom i hennes närhet, visade hon mera lifaktighet och fånig skrattlust. Efter kort tid började hon uppföra sig opålitligt, skrika och hojta dag och natt samt blifva orenlig och göra sina behover i sängen etc. Hon flyttades därför på cell. Småningom började hennes våldsamhet tilltaga och hon sönderref numer sina sängkläder och låg endast inlindad i sin filt på golfvet. Sina matkärl sönderslog hon och åt ej förr än hon blef ensam. I medio af januari började förbättring inträda, hvarför hon genast uppflyttades i allmänt rum, men efter några dagar återföll hon i sitt förra tillstånd och måste flyttas tillbaka till cellen. Sedan dess ligger hon nästan ständigt på golfvet, inlindad i sin filt och iakttager envis tystnad. Hennes stolgång är ovanligt trög.
 
Status praesens d 24/2. Patienten är 1,67 lång och har god kroppsbyggnad. Hull och muskulatur äfven goda. Utseendet friskt. Hufvudet 0,525 i omkrets, 0,18 långt och 0,15 bredt, dess längd-bredd-index alltså 833. Ansigtet väl bildadt. Ögonen blågrå; håret brunt, temligen ljust; hyn frisk, rödlätt. Uttrycket likgiltigt eller vresigt. Hon håller sig stilla i sängen i en vårdslös ställning och kan ej förmås gifva ringaste yttrande ifrån sig eller efterkomma någon enda tillsägelse. Något nämnvärdt motstånd sätter hon deremot ej mot de rörelser man bibringar henne; och då man lyfter upp henne ur sängen, låter hon till en början leda sig öfver rummet, men sedan kastar hon sig under skratt handlöst i golfvet och kan ej vidare förmås röra sig utan måste bäras tillbaka i sängen. - Betjeningen omtalar, att patienten förut nästa hela tiden hållit sig tyst och stilla i sängen och endast yttrat några ord, t.ex. att det blott fanns fula gummor här. I morse skall hon dock en god stund skrattat och skrikit till dess sköterskan tillsade henne att hålla sig tyst, då hon äfven tystnade. Hon har ej varit våldsam och ondsint, ej förstört något. Har låtit sitt vatten i bädden. Har varit tyst och stilla nattetid, men osäkert är om hon sofvit. - Pupillerna reagera normalt. Hon ger ej ringaste tecken till smärta vid nålstick. Hennes rörelseförmåga kan  kan till följd af hennes otillgänglighet ej undersökas. - Hjertat något bredt och dess andra ton öfver/äfven ----- accentuerad och liksom klingande. Puls 84. Från lungorna intet annat att anmärka än att hon andas så sakta /och/ att intet ljud höres. Hon äter något klent. Hade öppning i går. Tungan kan hon ej förmås visa. Hon saliverar starkt. Vårdas å 4de afdelningen. Får kläder.
 
d 25/2 Är i dag afgjort blek. Sitter stilla och kan ej förmås svara, men härmar efter en stund ett af läkarens ord och skrattar försmädligt. Betjeningen nämner,att hon delvis klätt både af och på sig sjelf och ätit utan att matas, ehuru något klent. Sitter merendels tyst och stilla på en bänk med de andra patienterna, men gör gubbar[en] och hånar ibland. Talat något litet om blott likgiltiga saker.
 
d 26/2 Ligger nu. Ej ätit sedan i går middag. Lärer jemrat sig något, men ej talat. Våldsam då man vill undersöka henne.
 
d 27/2 Nu klädd, men ligger på en bänk. Ätit bra och haft öppning. Ej klagat. Saliverar fortfarande. Ej vätt under sig sedan natten till den 24e.
 
d 8/3 Ligger ännu nästan ständigt på en bänk. Vätte i går natt under sig.
 
d 9/3 Till sängs. Jemrade sig i går afton och åt ej. Vätt i sängen i natt. I dag förtärt sin mat och ej jemrat, men ej velat stiga upp. När man vill undersöka henne, blir hon arg, slåss och bites.
 
d 10/3 Mycket våldsam i morse - då cell. -r nu otillgänglig till sängs.
 
d 13/3 Orenat och kastat smuts på golfvet i natt.
 
d 19/3 Sedan man klädt henne, hvilket skett under våldsamt motstånd, och fått ut henne, ligger hon nu på golfvet. Ondsint som vanligt.
 
d 31/3 Fick r/sedan den 20 enligt önskan qvarblifva i sängen, der hon ännu är, emedan hon ej utan våld kan fås upp. Äfven i öfrigt mera trög, så att hon måste matas. - Var renlig några dar, men är nu åter osnygg.
 
d 30/4 Lät den 9 kläda sig utan motstånd och har sedan varit ute bland de andra sjuka. Var första dagarna något trög och tyst, men har sedan den 12 varit temligen liflig, klädt sig sjelf och gått mycket omkring och skrattat och pratat  en hop nonsens. Ibland har hon äfven gråtit. En gång skall hon talat temligen redigt med betjeningen.För läkarna [läkaren] har hon hela tiden varit alldeles otillgänglig och slagit till när man sökt känna på hennes puls eller till och med blott närmat sig. - Matlusten särdeles stark.
 
d 31/5 Har denna månad i allmänhet varit mera tyst och nedstämd, men ibland, synnerligen sista veckan, pratat och grälat helt argsint och oredigt, ibland skrattat häftigt. Fortfarande otillgänglig för läkarne.
 
d 30/6 Omväxlande glädtig och nedstämd, ofta ondsint. Öfvergångarne tvära. Ständigt oredig och otillgänglig [.]
 
d 31/8 Ungefär samma tillstånd. Skrattar ibland häftigt.
 
d 30/9 Sedan man märkt, att hon på betänkligt sätt ----sserade en af sina rumskamrater, flyttades hon den 12e dennes i annat rum, men vardt deröfver så förargad, att hon utbröt i våldsamhet och måste föras i cell. Fick lemna cell redan följande dagen, men har sedan varit mera ondsint och sedan den 24 dennes för våldsamhet måst hållas i cell 5 dar. - Eljest ungefär som förut. - Fick bromkalium några dagar i medlet af månaden, men har sedan vägrat mottaga någon medicin.
 
d 31/10 Har största delen af månaden (25 dar) hållit sängen i cell i en särdeles ondsint stämning, så att hon gjort våldsamt motstånd vid alla försök att rubba henne. Kan visserligen skratta ganska högljudt och se vänlig ut, men fattar man i henne, slår hon merendels till och ibland går hennes våldsamheter [överstruket: nästan] till ytterlighet, så att hon med verklig vildhet slår så länge hon förmår och kommer åt. [överstruket: Någon gång sades hon äfven vara ängslig.] Lemnad åt sig sjelf håller hon sig temligen stilla i sängen, ehuru sängkläderna merendels äro i oordning. Någon gång kan hon rifva sönder ett täcke eller dylikt. Hon osnyggar ej med sina exkrementer, men spottar omkring sig. - Talet lika oredigt som alltid och utan annat karakteristiskt innehåll än ofta nog de gröfsta oanständigheter. - Nätterna har man ej hört af henne. Matlusten stark och afföringen ordentlig. Kraften och hull goda.
 
d 31/12 Sedan sista anteckningen hela tiden i cell i oförändradt tillstånd.
 
1881
1/2 ute på 4 afd. Begärde själf höfligt att få kläder. Återvände snart i sitt förra tillstånd.
21/3 Efter 5 dygns fasta, utan att någon sjukdom kan märkas, har hon nu åter börjat äta. På 4 afd
1/4 I slutet [ändrat till: medlet] af Mars måste hon åter intagas på cell för våldsamhet
I September inne på cell 11 dygn
d 31/12 Har sedan ej behöft isoleras
 
1882 31/12 Är mindre häftig och våldsam. Har just [?] ej behöft isoleras om dagarna. Omväxlande på 4 och 5 afd. hufvudsakligen den förra. Är lika oredig och underlig i tal och sätt, men yttrar sällan egentliga oanständigheter
 
1883 31/12 Har ytterligare lugnat sig och är --------- ----- i ord och handling, men ingalunda redigare. En gång i Sept under ett vredesutbrott var hon ganska våldsam, och slog sig äfven själf i pannan med [mot] en säng [tång]. Som förut ligger hon ibland några dagar till sängs.
 
1884 31/12 Oförändrad
 
1885 31/12 do [dito]
 
1886 Mars 11. I början af Februari /till sängs d 8/2/ insjuknade pat. i typhoidfeber af redan från början svår karaktär och afled i dag.
 
 
MARGINALANTECKNINGAR:
 
Intagen d 22 Februari 1880
3dje Klass
Mania
Dementia 1885
Utskrifven död 1886 11/3
Febris typhoide
 
 
Renskrift: Richard Brun (nov 2006)

2008-07-12, 14:35
Svar #11

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej alla Eisfeldt-intresserade !
 
Det har kommit fram en del nya upplysningar om släktens bakgrund i Tyskland. Intresserade ombedes ta kontakt med mig. Några av oss eisfeldt-avkomlingar har börjat samla material om familjen på ett lite mer systematiskt sätt. Vi försöker skapa ett bildarkiv tex. Hör av er alla !
 
hälsningar¨
Richard brun
barnbarns barnbarn till Friedrich Eisfeld och Concordia Kunigunda Kunst

2009-11-20, 14:52
Svar #12

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Bo  Lindwall !
 
Hej, jag satt och läste igenom ditt inlägg från 2004 härovanför och skulle vilja veta varifrån uppgiften att Matilda Eisfeld(t) var gift med Ludvig Elias Olsson egentligen kommer.
 
Ludvig Elias, som var Elvira Madigans morbror, hade onekligen ett första äktenskap (ospecificerat med vem) som skulle passa mycket bra in för att vara ett äktenskap med Matilda Eisfeldt.
Detta framgår av den stamtavla för akrobatsläkten Olsson som Sven Hirn har publicerat i sin bok om cirkus i Finland fram till 1914.
 
Men som sagt, vem säger att Matilda E var gift med Ludvig Elias Olsson...
 
hälsningar
Richard Magito Brun


2014-09-20, 07:37
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna