ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekroos  (läst 1086 gånger)

2003-01-09, 20:17
läst 1086 gånger

Utloggad Josefine Ekroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 17:26
    • Visa profil
jag undrar om det är någon som vet hur namnet ekroos egentligen uppkom, samt hur vanligt det är?

2003-01-09, 21:51
Svar #1

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Telefonkatalogen 1988 upptager 54 personer varav somliga gifta med varandra, CD?n Sve-Bef. 1970 upptager 34 st varav somliga hela familjer, CD?n Döskivan nämner 9 st.

2003-01-09, 21:57
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Har namnet Ekroos finskt ursprung? Det låter så. Många tvåledade namn (typ Lindström, Åberg) är gemensamma för den västra respektive den östra rikshalvan (av det svenska riket före 1809), medan andra namn lär vara särpräglat finlandssvenska. Jag har hört en förklaring till detta. I Finland så väl som i Sverige var det ju vanligt att man antog släktnamn i samband att man skrev in sig vid läroverk eller universitet, avlade borgared, tog värvning eller helt enkelt därför att man flyttade till staden, och inte längre räknade sig till allmogen eller bondeståndet.
 
Men vid någon tidpunkt, det kan möjligen ha med Sveriges avträdande av Finland 1809 att göra, ska det bland finlandssvenskar ha uppkommit ett mode att anta namn, som inte riktigt lät som de rikssvenska, vilka ju ofta var logiska eller konkreta till sin sammansättning som Lind-kvist, Sjö-ström eller Sten-berg (dock inte alltid; vad är t.ex. en lund-ström och vad är ett lind-berg?). Dessa nya namn skulle i stället vara medvetet ologiska, betydelselösa eller icke-förställande som t.ex. Grönroos (en ros borde ju vara röd), som är ett typiskt finlandssvenskt namn, eller Fyrkvist (vad är det?).  
 
Det är möjligt att detta är myt, eller åtminstone en något förvanskad bild av sanningen. Vi har ju redan sett att det även bland de vanligaste rikssvenska förnamnen förekommer samma typ av betydelelösa och ologiska namn, så varför skilja ut just de finlandssvenska? Detta stämmer kanske, men man kan detta till trots påfallande ofta höra om ett namn är finlandssvenskt eller rikssvenskt. Är Ekroos ett finlandssvenskt namn? Och vad är egentligen en ek-ros?

2003-01-09, 22:35
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om man söker på namnet Ekroos i Disbyt, Familysearch och i HiSki-basen, blir det nästan uteslutande namnbärare i Finland man träffar på.
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-10, 00:02
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant tanke att tvåledade namn avsiktligt gjorts ologiska. Jag måste säga att jag alltid sett dessa namn som slumpvisa sammansättningar, och att det i så fall varit en tillfällighet om de blivit logiska! Kan det inte vara så att vissa led är vanligare i finska namn än i rikssvenska? Är inte t ex ros (speciellt på slutet) vanligare i finlandssvenska namn? I fallet ros är det nästan bara namnet Rödros som är logiskt, men det heter ju ingen! Där har vi en annan intressant märklighet med våra efternamn. Varför är vissa färger vanliga i namn, medan andra färger nästan inte alls förekommer?

2003-01-10, 20:02
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej,
enligt Befolkningsregistercentralens släktnamnsök i //www.vaestorekisterikeskus.fi/indexsv.htm fanns det 5.1.2003 i Finland 388 personer med släktnamnet Ekroos och därtill några få som heter Ekros. Av dessa lever 40 utomlands. Vanligast är namnet i huvudstadsregionen och i Närpes på Österbotten.
 
Mvh KE

2004-04-20, 16:38
Svar #6

Jean L

Hej,
 
Jag vet att min mormors familj i Malax i Österbotten bytte namn till Ekro(o)s - minns inte stavningen - nån gång på 1920-30-talet då det fanns så många som hette nåt på Röj- att många bytte namn.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna