ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eksberg  (läst 645 gånger)

2008-02-08, 16:33
läst 645 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Karl August Eksberg, född 1874-12-16 i Gammalstorps socken i Blekinge, död 1959 i Sandhults kommun i Västergötland, var min farfars bror. Spåren i Blekinge upphörde omkring 1900 och släktingarna berättade att han emigrerat till USA och att han aldrig hörts av. Efter visst detektivarbete hittade jag honom - men inte i USA - utan i Västergötland! Där gifte han sig 1908 och fick tillsammans med hustrun Selma Teresia (född Pettersson 1882) barnen Anna Margareta Elisabet, Elsa Calla Teresia, Karl Erik och Olof Bertil Sune. Sökandet försvårades av att Karl August från början hette Karlsson i efternamn men någon gång måste ha tagit sig namnet Eksberg.
Men det finns en lucka i Karl Augusts liv, nämligen perioden 1900-1908. 1900 blev han i Gammalstorp införd i bok över obefintliga och inte förrän 1907/08 dyker han upp i Öxabäck i Västergötland. Var det kanhända under dessa år som han var i USA? På Ellis Island har jag hittat ett par tänkbara kandidater som anlände 1901 resp. 1902. Namnet stämmer, likaså åldern, men hur kan jag veta om någon av dessa var min Karl August Karlsson/Eksberg?
 
Finns det någon som känner till något om Karl August Eksberg och om hans eventuella äventyr i USA?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna