ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elde (Eldig)  (läst 856 gånger)

2011-06-22, 10:00
läst 856 gånger

Utloggad Joacim Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-06-22, 10:00
    • Visa profil
Hej!
Lägger till släkten Elde och varianten Eldig som det också står i min släkt.
 
Samtidigt tänkte jag be om hjälp med att hitta en Nicolaus Eldig även kallad Niclas Elde. Född 1788-10-27 i Gårdby.  
Som tidigast hittar jag honom i Skärkind Al:6 (1805-1819) på sidan 300 i soldatetorp.
Som senast hittar jag honom i Yxnerum Al:2 (1830-1840) på sidan 45 i Larsbo.
 
Elde verkar vara ett ovanligt namn så det skulle vara kul att hitta hans födelsebok, dödsbok och hans föräldrar etc.
Ang. Gårdby så verkar det som att det finns flera  namnlika och närliggande orter (Gårdeby och Gårdsby)  
 
Vore jätteglad om någon med intresse ville se över detta!
 / Joacim

2012-01-20, 10:48
Svar #1

Utloggad Jack Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-01-20, 10:48
    • Visa profil
[color=0000ff]Jag sitter och forskar fram min ena dotters svärfars anfäder. Han heter Arne Hellström och bor i Hallsberg. Den du frågar om hette Niclas Eldig och föddes på det datumet som du har angivit i Gårdeby i Östergötland av föräldrarna Jonas Nilsson och Catharina Nilsdotter. Niclas och hans fru Anna Brita Jansdotter bodde på Lifgrenadierstorpet Nº 38 i Larsbo i Östergötland. År 1840 flyttade de till Madrid i Östergötland. Niclas dog i Yxnerum i Östergötland den 16 augusti 1860. Han står även omnämnd i Centrala Soldatregistret. Arne Hellström (72 år) har en bössa och en historia som kommer från niclas Eldig.
Har du fler frågor om detta så står jag till tjänst. Jag har nämligen själv fått hjälp av Anbytarforum!
Min e-postadress är: jack43@telia.com[/color]
}

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna