ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elfman  (läst 4729 gånger)

2002-02-27, 11:33
läst 4729 gånger

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har forskat i officerssläkten Elfmans historia (Se: Släkt och hävd 1998:3/4)under ett femtontal år. Släkten är småländsk med rötter i Rydaholms sn. i Jönköpings län. Släktmedlemmar har varit oficerare, underofficerare och soldater vid Kronobergs och Älvsborgs regementen, men medlemmar av släkten har även tjänstgjort vid andra förband i sydsverige. Troligen är den hantverkarsläkt Elfman i Lund som finns belagd där från början av 1700-talet en gren av denna officerssläkt. Möjligen är de Elfmänner som var ryttare i Myresjö sn. i Småland under 1700-talets första hälft medlemmar av denna släkt. Bevis saknas dock för detta. I källmaterialet stavas ibland namnet som ELFTMAN. Även namnformen ELLMAN är intressant för min del. En medlem av släkten Nils Arvidsson (1644-1707) adlades 1690 med namnet Elfvencrona. Jag skulle vilja starta en diskussion om denna officerssläkt Elfman. En diskussion om ätten Elfvencrona får väl föras under introducerad adel.
Dag M. Hermfelt

2002-03-09, 16:50
Svar #1

Håkan Johansson

Hej Dag.
 
En av dessa Elfman som var Ryttare i Myresjö Sn var ana till mig, Johan Persson Elfman. Vet du något mer om honom och hans eventuella släktrelationer med de andra Elfman. Jag har inte hitat några sådana släktrelationer. Johan Elfman är troligen född i Hjälmsäng i Korsberga Sn, men jag har inga bevis.
 
Hälsningar Håkan Johansson.

2002-03-12, 10:21
Svar #2

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Håkan!
Ja, jag har funnit ett par ryttare i Myresjö socken (Jönk. l.), Håkan Nilsson Elfman och Johan Elfman. Om dessa personer tillhör den militärsläkt Elfman, om vilken jag skrivit en uppsats i Släkt och hävd 1998:2/3, är väl ovisst. Jag lade ner en hel del tid på detta problem för några år sedan men blev inte mycket klokare vad gäller ett sådant samband sedan jag konsulterat rullor och andra källor. Jag återkommer i morgon med mera precisa uppgifter ur mina excerpter.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2002-03-13, 10:49
Svar #3

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Håkan!
Av mina excerpter kan följande utläsas om Håkan och Jonas/Johan Elfman i Myresjö:
1734 och 1737 var Håkan Elfman i Hieltaryd fadder vid barndop. Myresjö C:1, 5/6, s. 441 och 450.
Varken övriga faddrar eller barnens föräldrar har namn som antyder släktskap med Håkan. Håkan tituleras inte som ryttare, vilket ju kan förklaras med att han varit väl känd i grannskapet och inte behövde närmare presentation.
 
Generalmönsterrulla (GMR) Smålands kav. regemente 1724
Östra härads komp.
Nr. 99 Rusthållet Biädesiökull
Håkan Nilsson Elfman
 
GMR Östra härads kompani 1733:
Nr. 99 Biädesiökull
Håkan Elsman (Märk mönsterskrivarens stavning) 44 (år) 15 (tjänsteår) Smålänning.
 
GMR 1740 Östra härads komp.
Nr. 99 Biädesiökull
Håkan Elfman efter eget samt rusthållarens skrifteliga begieran afsuttet d. 21 febr. 1740. I stället samma data antagen Johan Elfman.
 
GMR 1744 Östra härads komp.
Nr. 99 Biädesiökull
Sventienaren Jonas Elfman 33 år gammal, tjänat 4 år, Smålänning
 
GMR 1753 Östra härads komp.
Nr. 99 Biädesiökull
Sventjenaren Jonas Elfman 42 år gammal, tjänat 13 år Smål. , gift.
 
Någon direkt koppling till militärsläkten Elfman kan inte göras utifrån dessa noteringar. Den ryttare Johan Persson Elfman som du dragit fram i Myresjö och som väl är identisk med GMR:s Jonas/Johan Elfman, kan ju inte heller vara son till Håkan Elfman. Måhända är det här bara fråga om ett vanligt soldatnamn vilket, som ofta varit fallet, ärvts av efterträdande ryttare? Namnet Håkan förekommer inte heller bland mina kända Elfmänner. Typiska manliga släktnamn för dessa under denna period är i stället namn som; Arvid, Christopher, Erik, Nils, Johan (Ja!), Adam Anders, Carl Magnus och Carl Gustaf, dvs. en namnflora som till en del var vanlig hos ståndspersoner.
Men vi måste fortsätta att hålla ögonen på dessa Elfmänner i Myresjö. Kan domböckerna för Östra härad ge någonting i denna fråga?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2003-06-17, 18:41
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Dag,
 
Du skriver att även stavningen Ellman är av intresse. Känner du till korpralen vid general Liwens regemente och kapten Timmers kompani Nils Ellman? Han gifter sig 1718 23/2 i Näsum (Skåne) med en Johanna Månsdotter. Jag har en lös teori om att han är stamfar för en skånsk släkt Ellman, men det är fortfarande på gissningsstadiet.

2003-06-17, 22:50
Svar #5

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Anders !
 
Nu blir jag nyfiken på din Nils Ellman. Jag har en häradsspelman i Tollarp, Västra Vram som heter Per Ellman. Speciellt mycket om honom vet jag inte (jag har väl i ärlighetens namn inte forskat så mycket heller).
 
En domboksnotis har jag om honom.
28/2 1744 ?10. Cronobefallningsman Wälbet: Hr: Christen Cronland anmäler hos H:rätt: Musicantgesällen Peter Ellman från Christianstad till att få hädanefter häradets innewånare wid bröllop anseenliga Barnsöl eller under dylika tillfällen med spelande betjäna, såsom denna gesäll erbjuda sig wilja derföre sex dahl: Smt årligen till Kongl: Maj:t och Cronan betala; Alltså och emedan Musicanten Oluf Kilberg, then före detta samma förmohn lemnat, sedermera aflidit och häradsborna med en slik Betjäning då benögda varit. [Villands häradsrätt AIa:36]
 
Enligt fådda uppgifter (ej kollade av mig) så gifter han sig 15/11 1736 i Hörby med Kierstina Svensdotter.
Jöns Ellman, född 21/11 1752 i Tollarp, Västra Vram, skomakare i Östra Sönnarslöv är en son.
 
Jöns dotter tillsammans med Elsa Catharina Norgren, Maria Beata, född 1779 i Östra Sönnarslöv var gift med Daniel Stede (1777-1834) trumpetare och därav mitt intresse.
 
Passar dessa in bland dina ?
Niklas Hertzman

2003-06-18, 12:40
Svar #6

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders och Niklas!
Ja, namnet Ellman är intressant i min forskning om släkten Elfman. Det hänger samman med att de belägg som finns av av namn vid 1600-talets slut eller 1700-talets början oftast inte är de inblandades egna namnteckningar utan resultatet av regementskrivares, domstolsfunktionärers, prästers och andra skrivares UPPFATTNING om hur namnet lät. Stavningen blev sedan där efter.
Ett exempel på lätt förvirring av namnstavning är skräddaren i Växjö, vid 1700-talets mitt, Carl Gustaf Elgman (?), vilken stundom skrivs Ellman i kyrkböckerna för staden. Om denne man, och hans barn har hetat Elgman, Ellman eller kanske ELFMAN är ju inte gott att veta. En av sönerna hette Christopher, ett namn som förekommer i den släkt Elfman som jag forskar i.
Ett annat exempel är ryttaren Bengt Elfman/Ellman i Östra Sallerup i Skåne vilken i de militära rullorna omväxlande skrivs Ellman och Elfman. Denne man var född på 1680-talet, blev ryttare 1703 och hemkom 1723 från rysk fångenskap. I kyrkböckerna för socknen dominerar stavningen ELLMAN. I närheten av Östra Sallerup ligger orten Ellinge som ju förstås kan ha inspirerat till namnet. Som så ofta är fallet med icke ståndspersoner födda i slutet av 1600-talet, är det svårt att komma vidare genealogiskt.  
Jag har alltså noterat vissa ELLMÄNNER i materialet under åren men inte lyckats binda dessa personer med medlemmar av den släkt ELFMAN som jag forskar i. Jag är därför tacksam för uppgifter av det här slaget. Både Nils och Per Ellman är nykomlingar för mig.
Här skulle jag vilja passa på att göra en liten efterlysning. I Lunds stad förekom en hantverkarfamilj ELFMAN under 1700-talet. Den tidigast kände medlemmen var krukmakaren Christopher Elfman, enligt Lunds HFL född 1699 i Landskrona. Den timmermansmästare Erik Elfman som parallellt med honom förekommer i Lund kan vara en broder. Barnen till Ckristopher och Erik Elfman i Lund har namn som till en del förekommer hos Löjtnanten Christopher Elfman i Urshult (Min Elfmansläkt) (Kron. l), bl. a. det för tiden lätt ovanliga namnet Eva samt namnet Erik. Denne löjtnant var född ca. 1648 och hade barn i åtminstone två äktenskap. Jag misstänker släktskap mellan hantverkarna i Lund och denne löjtnant. Är det någon läsare som vet mera om Lundahantverkarna eller har uppgifter om någon Elfman/Ellman i Landskrona?  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2003-06-18, 14:49
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!  
 
Det stämmer, Niklas, det är den släkten som jag far efter, och även jag har en del i andra hand och en del eget.  
 
Per eller Peter Ellman dör i angiven ålder av 88 år 1791 10/5 i V Vram. De troliga barn till Per Ellman som jag känner till förutom Jöns är  
 
* Nils/Niklas Ellman f ca 1739, d 1816 27/10 i V Vram (g 1772 9/8 i V Vram m Helena Botilla Norgren, tvillingsyster till Jöns Ellmans hustru och barn till kronolänsman Carl Jacob Norgren och Malena Olivia Hollström)
* Johan Ellman, vargeringskarl, f ca 1740, d 1811 3/3 i Hårphult, Svensköp (g 1767 31/5 i Svensköp m Hanna Jönsdotter)
* Per Persson Ellman, f ca 1742, d 1792 23/11 i Everöd ( g tidigast 1788 m Kersti Åkesdotter)
* Signe f 1744 28/4 i Älmhult, Svensköp
* Håkan f 1755 26/5 i V Vram
 
Sedan är jag osäker på om det är sonen Per eller fadern Per som  
* dels är far till två oäkta barn 1762 och 1763 med Elna Olsdotter i Håslöv, Gustaf Adolf (Peter och Pernilla, bägge döda i späd ålder). Vid första barnet kallas han häradsspelman som då vistades där i socknen och vid andra barnet förrymde häradsspelmannen.
* dels är gift med en Agnes Nilsdotter och har barnen Kerstina f 1777, d 1777 22/7 i Svensköp; och Håkan f 1779 30/9 i Kilhults hus, Svensköp.
 
Med tanke på att Per Ellmans kanske äldsta son heter Nils så blev jag intresserad av korpralen Nils Ellman i min inledande fråga.
 
Till detta kan läggas ett par fadderbelägg från helt annat geografiskt håll. 1740 är Peter Ellmans hustru nämnd som gudmor i Asmundtorp socken, och 1779 nämns en Nicolaus Ellman som fadder i Tvååker (Halland). Kronologin och namnen stämmer märkligt väl med far Peter och son Niklas ovan...

2003-11-14, 12:31
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anna Maria Elfman, enligt uppgift (Hössna AI:1:172) född 1735 i Fivlered, var gift med Hieronymus Johansson i Kärragärde, Hössna. Jag vill gärna få veta Anna Marias föräldrar och syskon.  
 
Är hon månne en dotter till Anders Elfman, f 169(4) i Mårdaklev, fältväbel vid Älsborgs regemente, och gift med Christina Johanna Ekman, enligt SoH 1998:143? Gissning, något baserad på att det i Hössna AI:1 finns en gammal fru Ekman på samma sida som Anna Maria och hennes familj.

2003-11-18, 16:06
Svar #9

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Javisst! Anna Maria Elfman var dotter till fältväbeln i Mårdaklev Anders Elfman.  Fler andra uppgifter hittar Du nog i min uppsats om släkten Elfmans ursprung i SoH 1998:3/4. Jag har tyvärr inga tillgängliga uppgifter om syskonen till Anna Maria Elfman. Det material som jag har, har jag fått av en avlägsen släkting.
Bästa hälsningar
Dag M. Hermfelt

2003-11-18, 18:18
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Dag,
 
Jo, jag har läst din uppsats, men hittade där inga detaljer om Anders Elfmans familj.  
 
Har du något direkt belägg för Anna Marias härstamning? Enligt Hössna hfl var hon född i Fivlered 1735, men då finns inga kyrkböcker.  
 
Även uppgifter om Anders Elfmans liv och hans hustru vore ju av intresse.

2003-11-19, 08:48
Svar #11

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag tillhör en gren av den här Elfmansläkten och härstammar från en kusin till Anders Elfman. Jag har faktiskt inte forskat någonting kring Anders Elfmans släktkrets. Det är väl möjligt att uppgiften om att Anna Maria är dotter till Anders Elfman är hämtad från någon likvidationshandling i KrA eller i Riksarkivet (Biographica?).
Hälsningar
Dag

2003-11-19, 14:35
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Dag, tack för tipset, ska kolla det på Krigsarkivet vid tillfälle. Anna Maria är mitt äldsta barnbarns morfars farmors mormors farmor.

2003-11-19, 15:50
Svar #13

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Elisabeth!
Låt mig få rota lite i mina excerpter. Kanske kan jag hitta några uppgifter där? Jag har en kopia av ett brev från en lektor Lennart Elfman, vilken var en entusiastisk släktforskare under 1930-1940-talen. Han levererade ett släktmaterial (släkten Elfman) till Gustaf Elgenstierna, som på den tiden redigerade Svenska släktkalendern. I brevet redogör Lennart Elfman för sina forskningar kring släktens ursprung. Originalet finns i KB:s handskriftssektion. Möjligen står där något om Anders Elfman och hans barn. Jag återkommer i morgon om jag hittar någonting av värde. Men kanske kan det vara värdefullt för andra forskare att veta att de till Elgenstierna insända underlagen för åtskilliga årgångar av Svenska släktkalendern finns i KB. Här kan man säkerligen hitta många intressanta uppgifter, då Elgenstierna nog uteslöt mycket vid redigeringen av släkthistorikerna
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2003-11-20, 13:00
Svar #14

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Har gjort vissa fynd i mina pärmar. Där fanns bl.a. en avskrift av en likvidationsakt i Riksarkivet som jag fått av en släkting för länge sedan. Tyvärr saknas signum. Av handlingen framgår att Löjtnanten Arvid Elfman är far till Anders Elfman, den blivande fältväbeln. Jag citerar ett stycke:
... efter wår aflidne sahlig fader Hr Arwid Elfman som warit Lieutenant wid Elfsborgs regemente; och jämwähl uti riksens höglofliga Ständers Contoirs penningar därpå å wåra wägnar emottaga och qwittera. Gällandes wi för godt och gilltigt ... Bosared d. 17 Maij 1739.
And: Elfman
Anna Maija Elfman
Ad: Elfman
Nils Elfman
Lisa Elfman
Jean Elfman
Eva Elfman
 
At dessa benämnde afledne Lieutenanten herr Arwid Elfmans barn äro des rätta arfwingar, etc...
 
Joh: Kuylenstierna
P:U: Baalack.

2003-11-20, 13:35
Svar #15

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Fortsättning:
Av ett parti av en handskriven stamtavla (signerad Lennart Elfman)framgår att Arvid Elfmans son Anders Elman (fältväbel)haft åtminstone sju barn. Dessa var:
Johan Adolf 1732-1795 notarie, gm Brita Björkman
Anna Maria 1735-1821, gm Hieronymus Johansson
Erik 1732-1816, fänrik, gm Anna Stina Risberg
Anders 1742-1795, hovkamrerare (God vän till Bellman)
Carl Magnus 1745-1810 kronolänsman
Ebba Catharina 1742-1834 gm rådman Sven Blidberg
Gustaf 1752-1795 tjänsteman i Charta Sigillataverket
 
Jag kan naturligtvis inte gå i god för dessa uppgifter. Men detta är vad jag kan åstadkomma när det gäller den här släktkretens sammanhang.
Hälsningar
Dag

2003-11-20, 15:26
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Dag, hjärtligt tack för dessa uppgifter, som innebär uppslag till nya forskningar! Ska bli kul att starta på så småningom.

2003-12-13, 20:36
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Rättelse till mitt inlägg 18 juni 2003
 
Jag skrev 1740 är Peter Ellmans hustru nämnd som gudmor i Asmundtorp socken och förlitade mig tyvärr på en annan forskares läsning. Kontroll visar att namnet är Elmerin.

2004-04-10, 13:18
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Karlskrona amiralitetsförs. CIa:3, födelselängd år 1731 nämns en Ellman:
Juni
den 1 [döptes] af M:r Salm?en Högbåtzm: Jonas Ellmans Zacharias
M.fad:r Borgare Peter Burling, och skrif:r Carl Berg
Q.ffad:r Mad: de Fahlbergh, och Jungfru Christina K(ort?)

2005-02-14, 16:50
Svar #19

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Dag!
Jag förmodar att Maja Lisa Elfman, jungfru från Bosared, född ca 1729, gift 25 dec 1750 i Sjötofta med Jöns Andersson, från Klev i Sjötofta, född ca 1725, är dotter till löjtnant Arvid Elfman från Bosared. Kan det stämma?
 
Faddrar till Maja Lisa och Jöns barn är bl a föraren Johan(Jan) Elfman, Bosared, jungfru Anna Stina Elfman och jungfru Adolpia, Bosared.
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2005-03-02, 09:35
Svar #20

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anneli Isaksson
Jag återkommer med uppgifter om Maja Lisa Elfman. Troligen har du helt rätt.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2006-04-08, 06:53
Svar #21

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2010-05-12, 19:13
    • Visa profil
Hej. Har hittat en elfman född i Valtorp socken (R). Hon heter Maria Elisabet Elfman (gift Tunander) och är född 1747-09-12 i Valtorp enligt husförhörslängder i Sandhem socken (R). Hon dör i Sandhem socken 1835-12-24 och enligt dödslängden är fadern Nils Elfman och modern Anna Johanna Hannover. Modern finns med på en husförhörslängd i Sandhem men försvinner spårlöst, hon skall ha varit född 1710. Känner någon igen dessa personer och kan hjälpa mig? Valtorps kyrkolängder verkar vara näst intill icke befintliga för den här tiden.
 
Hälsningar Lena Svensson

2006-04-09, 12:07
Svar #22

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2010-05-12, 19:13
    • Visa profil
Hej. Har nu även hittat uppgifter om att Maria kan ha varit född i Vistorp och inte i Valtorp. Finns ingen födelselängd för 1747 tyvärr.
Hälsningar
Lena Svensson

2006-06-13, 05:58
Svar #23

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
I Gårdsby socken i nuvarande Växjö kommun vigdes Hedvig Elfman år 1741 med Anders Zackrisson Dufwa. Hedvig dog 1788-12-07 i Sandsbro i Gårdsby, där maken var smed. Hon blev 63 år gammal och dag av en bröstsjukdom. Hon var född i Växjö 1724-12-17 och faderns namn var Gustaf Elfman. Vem var denne Gustaf?
 
Jag har sett i Disbyt att en Arvid Elfman (1640-1710) levde 1682 i Kalvsvik, vilket ligger nära Växjö. Denne Arvids hustru hette Anna Hartvig. Kan efternamnet Hartvig ha inspirerat till förnamnet Hedvig? Skulle Gustaf kunna vara en son till Arvid?  Kan någon bekräfta eller dementera denna hypotes?
 
Anders Zackrisson och Hedvig Elfman söner döptes till Cornelius, Zacharias och Carl Gustaf och dessa tog senare namnet Sandstedt, med detta är en annan historia.
 
Lars-Åke Stenemo

2006-06-13, 10:52
Svar #24

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lars-Åke!
Jag har också noterat att en viss Hedvig Elfman varit gift med Anders Zackrisson i Gårdsby socken, norr om Växjö.  
Jag har främst forskat kring officerssläkten Elfman. Denna släkt leder sitt ursprung från majoren Arvid Nilsson, död 1683. Majorens söner antog släktnamnet Elfman - de kända sönerna: Nils, Christopher och Arvid, blev alla officerare - Nils adlades 1690 med namnet Elfvencrona och dog som stadsmajor i Göteborg 1707.
Det fanns en skräddare Ellman i Växjö under mitten av 1700-talet.Han hette Carl Gustav och jag tror att Din Hedvig kan vara en dotter till denne Carl Gustav Ellman. Det framgår av Kronobergs genealogiska förenings databas, att barnen till denne Carl Gustav ibland kallas för Elfman. Om det är avskriftsfel eller om det verkligen står så i originalkällan vet jag inte. Men möjligen är det så att denna släktkrets Ellman i Växjö stad är en gren av officerssläkten Elfman. En av skräddare Ellmans söner hette nämligen Christopher.  
Jag skall söka vidare i nämnda databas. Kanske förekommer Hedvig där som dotter till denne skräddare. Jag återkommer i morgon med nya uppgifter.  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2006-06-13, 21:30
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Löjtnanten Christoffer Arvidsson bor 1687 i Munkanäs, Urshult sn enligt mantalslängden. Kanske är detta redan känt?

2006-12-26, 21:44
Svar #26

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2010-05-12, 19:13
    • Visa profil
Jag undrar om Maria Elisabet Elfman, född 1747 i Vistorp (R), död 1835 i Sandhem (R), dotter till Nils Elfman och Anna Johanna Hannover är barnbarn till Arvid Elfman som Dag Hermfelt skriver om i ett tidigare inlägg.
 
Hälsningar Lena Svensson

2007-01-02, 10:46
Svar #27

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lena!
Ja, så ligger det till. Du kan läsa mer om släkten Elfman och dess ursprung i Släkt och Hävd 1998.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2007-01-04, 08:00
Svar #28

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2010-05-12, 19:13
    • Visa profil
Tack Dag. Jag sökte på Elfman och såg mycket intressant om dem så det retar mig lite att jag inte har hittat någon säker tråd till dem.
Hälsningar
Lena Svensson

2008-07-29, 12:16
Svar #29

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej
 
1804 dyker det upp en Agneta Elisabet Elfman i Alfshög (N). 1805-02-04 gifter hon sig med Johannes Baaz.
Hon är enligt husförhörslängderna född 1759.
Efter makens död 1820 flyttar hon vidare och jag finner henne igen i Örgryte (O) 1821 där hon lever fram till sin död 1830-10-14.
 
Är denna Agneta Elisabet Elfman ursprungligen ingående i släkten Elfman?
Skulle gärna vilja veta lite mer om henne.
 
MVH
Thomas Björk

2008-12-08, 10:54
Svar #30

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Hej!
Jag har en snickare Sven Elfman i Näsum gift med Christina Larsdotter. De får 1791-07-28 en flicka med namn Svenborg. Hon kallas för Svensdotter,inte Elfman. Men det var väl bara pojkarna som tog ett släktnamn så här tidigt.
Jag undrar om någon vet något om denne snickare? Födelsedatum och ort , föräldrar etc.
 
M v h
Karin

2008-12-08, 12:17
Svar #31

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej Karin
 
Vigseln mellan Sven och Christina sker den 6 januari 1791 (Genline: 1686.9.26000)
Här står Sven som Snickargesällen Sven Näsman från Eskekärra
Christina står som pigan Kjerstin Larsdotter från Helsingör i Danmark
 
I dotterns födelsenotis står han sedan som Elsman.
 
Tanken som slog mig var om han tog namnet Elfman (eller Elsman) när gesälltiden var över och att det har kopplingar till Eskekärra. Samma som att Näsman som han tydligen kallades som gesäll har att göra med att han kanske härstammade från Näsum.
 
Många tankar blir det.
 
MVH
Thomas

2008-12-08, 19:41
Svar #32

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Tackar Thomas!
Det blev något att fundera över, men det du säger verkar vettigt. Man kunde ju byta namn lite hur som helst bara man talade om det för prästen verkar det som. Inte behövde man ansöka inte.
 
M v h
Karin

2010-07-23, 08:17
Svar #33

Danuta Lindsjö

Är det någon som vet något om en häradsprost Ellman i Kungsäter?

2011-12-08, 01:38
Svar #34

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat en Anna Christina Elfman som skall vara född 1740 i Yllestad och var gift med en Christopher Torin.  
Denna Anna Christina Elfman f. 1740 har jag funnit i födelseboken för Yllestad,(tror jag) (Arkiv digital: Yllestad CI:2 (1721-1769) bild 56/sid 105) men det står inte något om var familjen bor. Fader till Anna Christina Elfman skrivs som Fältväbeln Ellftman/Ellfsman???
 
I boken står dock barnets namn som Anna Greta??? Kan det vara samma person som Anna Christina????
 
Hör denna Anna Greta/Anna Christina??? till Elfmansläkten???
 
Mvh
 
Anders Johansson

2014-07-15, 00:12
Svar #35

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har nu tittat över min fråga ovan. Jag hittade födelsenotisen för min Anna Christina Elfman, hon var född den 1/8 1741 i Yllestad. Hennes far står som fältväbeln Ellftman (Yllestad CI:2 (1721-1769) Bild 57 / sid 107 (AID: v56704.b57.s107, NAD: SE/GLA/13651)
Denne Anna Christina kan ju vara syster med den Anna Greta jag hittat tidigare.  
 
Faddrarna till Anna Christina Elfman var Fältväbeln Brehman, Sergeant Ellftman, Hustru Emerenzia Bortzell Så någon koppling till soldatsläkt har de nog ändå, men om det är till denna släkt de tillhör är ju frågan.
 
Hade varit roligt om någon visste någonting om dessa personer eller hur kopplingen ser ut till Elfmansläkten.  
 
Mvh
 
Anders Johansson

2021-04-02, 19:35
Svar #36

Utloggad Björn Bergqvist

  • Släktforskare
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:06
  • Allt (nästan) inom släktforskning är av intresse.
    • Visa profil
Hej


Jag söker information om borgaren i Växjö (G) Karl Gustav Elfman. Han gifter sig med Anna Kristina Stråhle (Stråle af Ekna nr.87) 1727-12-28 i Södra Solberga (F). De får följande barn:


Catrina (Britta Katarina) f.1730-12-18 i Magnusdal, Södra Solberga (F).
Magnus f. 1733-01-24 i Kyrkotorp, Södra Solberga (F).


Catrina är min ana. Någon som vet mer?


Med vänliga hälsningar
Björn Bergqvist

2023-02-13, 17:50
Svar #37

Utloggad Roland Liljegren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 747
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:45
    • Visa profil
Svar till 20/11 2003


Gustav född 1752 7/5, döpt 10/5 1752  i Hössna. Hössna (P) C:1 (1692-1763) Bild 91 / Sida 169

Gustav är son till Feltväbel Anders Elftman o Stina Ekman.


Mitt antagande att Stina Ekman är dotter till Johan Gustaf Ekman och Maria Catrina Lyselia. Dessa dör Johan 8/1 1762 i Gullered, Maria Catrina  dör 29/7 1770 i Hössna


Roland Liljegren

2023-05-03, 11:50
Svar #38

Utloggad Hans Thimell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 16:14
    • Visa profil
Angående Anders Johanssons frågor 2011-12-08 och 2014-07-15


Jag söker också efter Elfman (Ellfsman) då Anna Catharina Elfman (Ellfsman) född 1 Aug 1741 i Yllestad är min farfars farfars mormors mor.
Jag har även lyckats hitta fler barn till Fältväbel Ellfman i Yllestads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13651/C I/2 (1721-1769)

Eric 15 Feb 1738 (bild 58 / sida 111)
Anna Greta 1 Jan 1740 (bild 61 / sida 117)
Johan Jacob 13 Okt 1744

Fadern anges, som tidigare påpekats, som Fältväbeln Ellfsman och gemensamt för båda systrarna är att Fältväbel Brehman och och Emerentia Börszell står med som faddrar. I Anna Gretas fall kan jag inte riktigt utläsa övriga namn förutom Maria Rydell men både hon och Fältväbel Brehman är även faddrar till Eric. Till Johan Jacob anges dock som fadder Fältväbeln Anders Elfman (Här stavas både faderns och fadderns namn som Elfman), utöver Anders Elfamn har han Comminister Tidbom, Adjunkt B Lindahl samt ytterligare en Elfman och någon mer.


Men! År 1747 finner man svaret på vem fadern verkar vara:

Maria Elisabeth 13 Jun 1747 (bild 70 / sida 135) föds och här står:
Fadren, Fälväbeln och arrendatorn på (Hallerne?) Nills Elfman med Anna Hannover.
Comministern Tidbom, (någonting) Rydell, (någonting), Christina Tengsten, Annika Sundberg och Christina Ekman



Här tar jag tacksamt emot hjälp att uttyda resterande faddrar för de fyra barnen?



Det finns ju ett flertal Elfman inom militären (vilket framgår i denna tråden). I Älvsborgs Regemente, Redvägs kompani (Generalmönsterrullor 1741) finns en Fältväbel Anders Elfman (vilket kan vara samma som bevittnat några av barnens dop) samt Löjtnant Adam Elfman, men ingen Nills(Nils) vad jag har lyckats utröna.


Men enligt D M Hermfelts inlägg 2003-11-20 här i tråden efterlämnar ju Löjtnant Arvid Elfman barnen Anders, Anna Maija, Ad(Adam?), Nils, Lisa, Jean och Eva. Skulle denne son, Nils, vara ovan nämda Nils Elfman? Det verkar ju  vara rätt troligt.








[/font][/color][/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna