ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engblad  (läst 678 gånger)

2006-12-05, 12:45
läst 678 gånger

Utloggad Birgitta Gryte

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2009-08-30, 11:55
    • Visa profil
Hej
Söker någon forskare som känner igen namnet Nils Engblad, född ca 1755 födelseort okänd, men troligen i Göteborgstrakten eller häromkring. LA i Göteborg har fått fram att Nils hade en bror som hette Bryngel, ett namn som var vanligt på västkusten på den tiden. Nils var vaktmästare vid Ostindiska Kompaniet. Han var skriven i Gustavi Domkyrkoförs. men när han gifte sig med Anna Maria Uddström f 1770-04-23 skrev han sig i Kristine fs. Jag söker alltså Nils Engblads födel- seort, hans föräldrar och ev ytterligare syskon.
Tacksam för upplysningar är
Birgitta

2010-05-26, 22:46
Svar #1

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-09-01, 00:38
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Om du inte har hittat honom, det var ju länge sen du skrev, kanske detta kan var nått att följa upp.
 
Min Farmors Farmors Far var Klockare Nils Engblad f 1788-01-29 i Malma, Ängås. Malma C:2 sid 35.
Föräldrar Klockare Anders Nilsson Engblad f 1743-10-25 i Malma och Kjerstin Thoresdotter.
Malma AI:2 sid 109
Malma C:1 sid 91 hittar jag att någon är född 25 okt 1743 men jag kan i utläsa om det är Anders Nilssons födelse.
Malma C:1 sid 146 hittar jag en Nils född 11 sep 1754, i vad som ser ut som Ängås.
Malma C:1 sid 155 hittar jag en Bryngel född 2 dec 1756.
 
Skulle alltså kunna vara Anders yngre bror.
 
/Anders JOhansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna