ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erensten / Ernsten / Ehrensten  (läst 1179 gånger)

2005-07-25, 13:55
läst 1179 gånger

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej!
 
en av min anmödrar hette Rebecca Erensten/Ensten (enligt de båda noteringar i kyrkböckerna, där hennes efternamn anges). Hon dog c.a 1743 i Kristinehamn (S).
 
eftersom jag har sett sporadiska notiser (här i Rötter)under Gryta socken i Uppland, Jakob/Johannes i Stockholm samt Ehrensten (introd.adel), så undrar jag nu ifall någon samlat ihop litet mer information, så att det framgår huruvida det rör sig om EN släkt, eller flera olika individer/släkter, utan (hittills kända) samband?
 
Med vänlig hälsning
Kjell Cederlind

2006-04-04, 21:52
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Hultin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:26
    • Visa profil
    • www.hultins.nu/folk
Vet inte om detta intresserar dig, men namnet Ehrensten finns även i min släkt. Om det hänger ihop med din Rebecca Ehrensten har jag ingen aning om, men du kanske har fler uppgifter om yngre anor till henne?
 
Min ff mm hette Emilie Carlotta Ehrensten, och är den yngste Ehrensten i den släktgrenen så vitt jag har lyckats få fram. Hon var född 16/5 1821 i S:t Nikolai församling i Stockholm (Baggensgatan i gamla stan.) Hennes far var Hovperukmakaren Gustaf Ehrensten, född 9/5 1796 på Tullgarn. (Någon mil söder om Stockholm) och hennes farfar hette Johan Ehrensten, född 1/2 1745, men vet ej var. Kan du se några gemensamma länkar?
 
För flera år sedan fick jag ett intressant svar av   Carl-Fredrik Hanzon, här på forumet.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/19430.html?986928689
Undrar om det ändå kan finnas något samband? Jag har inte kunnat hitta något.

2006-04-10, 15:01
Svar #2

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej!
jag har tyvärr inga yngre personer med hennes namn, inte heller ngn make, utan bara hennes (ende?) son, Anders Löthgren (som är min förfader).
 
hon hänger i luften skulle man kunna säga. Jag har dock skrivit en fråga under din Sthlms-efterlysning, eftersom kaptenen Edvard E. dog 1711, så kunde han ju ha haft någon dotter?
Man kunde ju tänka sig att i den militära miljön under stora nordiska kriget så var dottern fattig och gifte sig snabbt?
Min förmoder noteras som drag.hust, vilket skulle kunna tolkas som dragarhustru, eftersom hon noteras i de kretsarna i böckerna, men en del har tolkat det som dragonhustru - vem vet?

2013-01-18, 23:27
Svar #3

Utloggad Daniel Ehrnsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-01-04, 17:56
    • Visa profil
Nu skakar jag liv i en flera år gammal tråd, men så får det vara.
 
Jag söker en eventuell koppling mellan familjen Ehrnsten i Stockholm (Jakob/Johannes förs.) kring 1740 och min egen gren som stammar från Ingå i Finland. Enligt sägen skall familjen invandrat (flyttat, på den tiden) från Sverige för att bruka jord och sedermera smida järn på Billnäs (Pojo/Pohja socken). Familjetraditionen säger att familjen från början invandrat från Sachsen, men det skall tas med en nypa salt.  
 
Första finnen jag har bekräftat från HiSki är en Gustaf Wilhelm Ernsten i Lönnhammar, född 1812. Lönnhammar återfinns i Karislojo/Karjalohja socken i Nyland. Jag saknar tyvärr kopplingen mellan honom och min egen farfars-far, då böckerna från 1870 och framåt för Pojo inte finns digitaliserade ännu. Troligt är att min farfars-far Anian Ernsten föds i Billnäs (1893) efter att hans förmodade far eller farfar flyttar dit 1870. Anian flyttar sedan till Ingå, där han löser en smedja tillsammans med sin fru Ida Nysten. Anian går bort 1970.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna